
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2021] EWHC 384 (QB) 

 

Case No: QB-2020-002233 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST   

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 24/02/2021 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 JOHN WARE Claimant 

 - and -  

 PADDY FRENCH Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

William Bennett QC (instructed by Patron Law) for the Claimant 

Hugh Tomlinson QC and Darryl Hutcheon (instructed by Bindmans LLP) for the 

Defendant 

 

Hearing dates: 18 February 2021 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Approved Judgment 
 

 

............................. 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

 

 

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down by the judge remotely by circulation to the 

parties’ representatives by email and release to Bailii. The date for hand-down will be 10am on 24 

February 2021



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

MR JUSTICE SAINI :  

This judgment is in 4 main parts as follows: 

I. Overview:       paras. [1-6] 

II. Legal Principles:      paras. [7-13] 

III. Meaning:        paras. [14-25] 

IV. Fact/Opinion and defamatory tendency:  paras. [26-30] 

Appendix: the Article 

 

I. Overview 

 

1. This is a trial of preliminary issues in a libel claim brought by the Claimant (“Mr Ware”) 

against the Defendant (“Mr French”) in relation to an article (“the Article”) written and 

published by Mr French in or around December 2019. The Article concerned the BBC’s 

Panorama programme of 10 July 2019, entitled Is Labour Anti-Semitic? (“the 

Programme”).  Mr Ware was the presenter of the Programme and responsible for its 

content. 

2. The Article was headed Political storm rages over BBC's "rogue" journalism. It is 

reproduced in an Appendix to this judgment with the addition of paragraph numbers 

(which I will use below). I will not summarise the Article beyond stating that the broad 

thrust is a complaint about the accuracy of what was said in the Programme about anti-

Semitism in the Labour Party and assertions of one-sidedness on the part of Mr Ware. 

3. Mr Ware is a journalist and television producer. Mr French is a retired current affairs 

producer and editor of a blog Press Gang (www.press.ganguk.wordpress.com), which 

describes itself as being “an investigative website that exposes rogue journalists”.  

4. There is no dispute that there was substantial publication of the Article in a number of 

ways, but the precise scale and nature of publication is for trial in due course. As I have 

said below, the Article also featured as part of the Pamphlet. In that form it was 

accompanied by another article entitled “Is the BBC Anti-Labour?”. I am satisfied that 

nothing in this additional text/article alters the meaning of the Article and say nothing 

further about it in this judgment. 

5. On the material before me, there was publication of the Article in the following ways: 

(i) by inclusion of the Pamphlet in the free online magazine ColdType, which is 

published via the website coldtype.net; (ii) via the website press-gang.org (by way of a 

means of a hyperlink to the article on coldtype.net and by reproducing the article in full 

on press-gang.org itself); (iii) by sending the Pamphlet directly to a hundred or more 

senior managers and journalists at the BBC; (iv) by handing out copies of it to BBC 

staff as they entered and left Broadcasting House, the BBC's headquarters, on or about 

8 December 2019; (v) by sending copies of the Pamphlet to employees of Channel 4 

http://www.press.ganguk.wordpress.com/
http://www.press.ganguk.wordpress.com/


THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

News, Sky News, LBC, The Guardian, The Times, the Sunday Times and the Sun on 

Sunday. 

6. There are three issues for determination: 

i) the meaning of the Article; 

ii) whether that meaning in whole or in part constitutes statements of fact and/or 

opinion; and 

iii) whether the meaning as determined by the court defames Mr Ware at common 

law. 

 

II. Legal Principles 

 

7. Although there were natural differences of emphasis, I did not detect any dispute 

between the parties on the law. The principles governing the determination of meaning 

are well-established and were summarised in Koutsogiannis v Random House Group 

Ltd [2020] 4 WLR 25 at [11]. 

8. Leading Counsel for Mr Ware also placed particular reliance on Charleston v News 

Group Newspapers Ltd [1995] 2 AC 65 at p.72 (Lord Bridge) and p.74 (Lord Nicholls) 

in relation to the relationship in the potential reader’s mind between a prominent 

headline and curative words later in the body of an article. 

9. Leading Counsel for Mr French was right to submit that although political speech does 

not require special rules of interpretation, a political context nevertheless has an impact 

on the way in which the question of meaning must be approached. I accept that 

reasonable readers understand that political discourse is often passionate and is not as 

precise as, say, financial journalism. There is a particular need to avoid over-analysis 

when determining the meaning of political speech. 

10. As to the distinction between fact and opinion, the relevant principles were again 

helpfully explained in Koutsogiannis at [16] to [17]. The ultimate question is how the 

words would strike the ordinary reasonable reader. The subject matter and context of 

the words may be an important indicator of whether they are fact or opinion. The 

general guidance in Greenstein v Campaign against Antisemitism [2019] EWHC 281 

(QB) at [30]-[37] was also relied upon by Mr French. 

11. In Triplark v Northwood Hall [2019] EWHC 3494 (QB), in discussing the statutory 

honest opinion defence, Warby J observed that “the more clearly a statement indicates 

that it is based on some extraneous material, the more likely it is to strike the reader as 

an expression of opinion” (at [16]). 

12. I am also conscious of the risk of “stifling the answer” to the fact/opinion question by 

deciding the issue of meaning first: British Chiropractic Association v Singh [2011] 1 

WLR 133 at [32]. I accept that the questions are inter-related and the proper approach, 

particularly in this case, is to consider the issues together. 

https://uk.westlaw.com/Document/I861743A0E42711DA8FC2A0F0355337E9/View/FullText.html?navigationPath=Search%2Fv1%2Fresults%2Fnavigation%2Fi0ad740150000017795faaad37ffbc130%3FpcidPrev%3Df8e60f490f4d4c888eb19157950ddd86%26Nav%3DUK-CASES%26fragmentIdentifier%3DI86171C90E42711DA8FC2A0F0355337E9%26parentRank%3D0%26startIndex%3D1%26contextData%3D%2528sc.Search%2529%26transitionType%3DSearchItem&listSource=Search&listPageSource=c023f472e3acf0e3238bd36df2fcfd00&list=UK-CASES&rank=1&sessionScopeId=d6afa57e34ccd37bd4366040aa159c3068ab308a5d797c9dfd8765f839886d52&originationContext=Search%20Result&transitionType=SearchItem&contextData=(sc.Search)&comp=wluk&navId=17AA508B34579A4B5A768F4295414280
https://uk.westlaw.com/Document/I861743A0E42711DA8FC2A0F0355337E9/View/FullText.html?navigationPath=Search%2Fv1%2Fresults%2Fnavigation%2Fi0ad740150000017795faaad37ffbc130%3FpcidPrev%3Df8e60f490f4d4c888eb19157950ddd86%26Nav%3DUK-CASES%26fragmentIdentifier%3DI86171C90E42711DA8FC2A0F0355337E9%26parentRank%3D0%26startIndex%3D1%26contextData%3D%2528sc.Search%2529%26transitionType%3DSearchItem&listSource=Search&listPageSource=c023f472e3acf0e3238bd36df2fcfd00&list=UK-CASES&rank=1&sessionScopeId=d6afa57e34ccd37bd4366040aa159c3068ab308a5d797c9dfd8765f839886d52&originationContext=Search%20Result&transitionType=SearchItem&contextData=(sc.Search)&comp=wluk&navId=17AA508B34579A4B5A768F4295414280
https://uk.westlaw.com/Document/I861743A0E42711DA8FC2A0F0355337E9/View/FullText.html?navigationPath=Search%2Fv1%2Fresults%2Fnavigation%2Fi0ad740150000017795faaad37ffbc130%3FpcidPrev%3Df8e60f490f4d4c888eb19157950ddd86%26Nav%3DUK-CASES%26fragmentIdentifier%3DI86171C90E42711DA8FC2A0F0355337E9%26parentRank%3D0%26startIndex%3D1%26contextData%3D%2528sc.Search%2529%26transitionType%3DSearchItem&listSource=Search&listPageSource=c023f472e3acf0e3238bd36df2fcfd00&list=UK-CASES&rank=1&sessionScopeId=d6afa57e34ccd37bd4366040aa159c3068ab308a5d797c9dfd8765f839886d52&originationContext=Search%20Result&transitionType=SearchItem&contextData=(sc.Search)&comp=wluk&navId=17AA508B34579A4B5A768F4295414280
https://uk.westlaw.com/Document/I861743A0E42711DA8FC2A0F0355337E9/View/FullText.html?navigationPath=Search%2Fv1%2Fresults%2Fnavigation%2Fi0ad740150000017795faaad37ffbc130%3FpcidPrev%3Df8e60f490f4d4c888eb19157950ddd86%26Nav%3DUK-CASES%26fragmentIdentifier%3DI86171C90E42711DA8FC2A0F0355337E9%26parentRank%3D0%26startIndex%3D1%26contextData%3D%2528sc.Search%2529%26transitionType%3DSearchItem&listSource=Search&listPageSource=c023f472e3acf0e3238bd36df2fcfd00&list=UK-CASES&rank=1&sessionScopeId=d6afa57e34ccd37bd4366040aa159c3068ab308a5d797c9dfd8765f839886d52&originationContext=Search%20Result&transitionType=SearchItem&contextData=(sc.Search)&comp=wluk&navId=17AA508B34579A4B5A768F4295414280


THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

13. As to what is defamatory at common law, there was no dispute that a statement will be 

defamatory if it is one that "substantially affects in an adverse manner the attitude of 

other people towards him, or has a tendency so to do": Lachaux v Independent Print 

Ltd [2019] UKSC 27 [2019] 3 WLR 18 at [9]. 

 

 

III. Meaning 

 

14. I approached this issue without first considering the pleaded meanings. I formed my 

own provisional impression, bearing in mind the overriding context, namely that this 

was a serious piece of political journalism on a matter of intense recent controversy in 

current affairs.  

15. Although I found the skeletons and oral submissions of real value, ultimately I was not 

moved from the provisional view I had formed in reading the Article itself. I will 

provide my meaning at the end of this section. It largely coincides with the position of 

the Claimant. Detailed written arguments were presented by way of analysis of the 

detail in the Article (and dissection by paragraph numbers) but I found that this exercise, 

to some extent, moved me away from the position of the ordinary reader. I have avoided 

such a surgical approach. I will however set out each party’s case and the main points 

(but not all of them) that they made to me.  

16. Mr Ware’s case is that the Article bears the following natural and ordinary meaning:  

“…That [Mr Ware] is a rogue journalist who had engaged in 

dirty tricks by deliberately setting out to sabotage the Labour 

Party’s chances of winning the General Election by producing 

an edition of Panorama in which he dishonestly presented a 

biased and false portrayal of the case against the Labour Party 

for anti-Semitism.”  

 

17. I was taken sequentially through the text and stress was placed on the following main 

points by Leading Counsel for Mr Ware: 

i) The top of the first and every other page refers to "THE DIRTY TRICKS 

ELECTION".  

ii) The strapline just above the main headline reports that the Labour Party ("LP") 

has stated that the edition of Panorama in issue "was a deliberate attempt to 

sabotage its electoral prospects" (§2).  By these words the article summarises its 

message. Paraphrasing Lord Nicholls in Charleston, Mr French has "played with 

fire" and not included any curative words in the text of the article which detract 

from or qualify the message in the strapline.   

iii) At §4 the BBC is said to have "crossed a line" with the broadcast of “Is Labour 

Anti-Semitic?”  The producer/author is identified as Mr Ware i.e. he is said to 

have created the programme. The LP is reported to have said that the programme 



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

was an "authored polemic" and "an overtly one-sided intervention in political 

controversy". The BBC is quoted as rejecting "any accusation of bias and 

dishonesty."  

iv) Having quoted the BBC's denial of bias and dishonesty, the Article sides with 

the BBC's accuser: "The evidence though strongly favours the Labour Party: 

this was a piece of rogue journalism that presented just one side of the argument, 

ignored basic facts and bent the truth to breaking point."  The latter expression 

can only amount to an accusation of lying because of the implication that Mr 

Ware "broke" the truth. 

v) Reliance is placed on the fact that in the bottom right of the page the following 

caption appears next to a cartoon of Jeremy Corbyn: "JEREMY CORBYN: 

Openly despised by Panorama reporter John Ware."  Mr Ware’s motive is 

thereby given; this reinforces the credibility of the accusations being made 

against him. 

vi) The article then proceeds to set out how Mr Ware deliberately used the 

programme to sabotage the LP's election prospects.  Instances are given where 

he included inculpatory evidence and knowingly/deliberately excluded 

exculpatory evidence concerning the charges against the LP.  See §23 where he 

is said to have "purged his narrative" and "presented only those party members 

who conformed to his analysis of the problem, John Ware goes on to present 

highly one-sided accounts of alleged incidents of anti-Semitism". 

vii) At §36 the Article alleges that Mr Ware’s "authored polemic" was so one-sided 

that it broke one of Ofcom's cardinal rules on programmes carrying an 

appropriately wide range of significant views and ensuring facts are not 

misrepresented. It was said this was in effect a serious allegation of wrongdoing 

for which Mr Ware was to be held responsible (wrongdoing which could have 

serious implications for the BBC: see §§37-38). 

18. Mr French’s pleaded case (as modified in a minor manner at the hearing before me) 

advanced the following competing meaning: 

“(1) That [Mr Ware] produced a television programme which 

was one-sided and strongly advocated the position that the 

Labour Party was anti-Semitic;  

(2) That, as a result, [Mr Ware] had engaged in rogue 

journalism”. 

 

19. Leading Counsel for Mr French emphasised that the Article was directed at the 

“quality” of the BBC’s journalism in the Programme and was a piece of serious political 

journalism on an issue of substantial public interest. He made the following main points 

in support of the case as to meaning: 



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

i) The BBC is criticised for allowing Mr Ware to present a one-sided programme. 

It is the BBC which is quoted as “standing by its journalism”. Mr French then 

goes on to state that “this was a piece of rogue journalism”.  

ii) In the next 34 paragraphs, (excluding captions and quotations which repeat 

statements made in the body of the Article), Mr Ware is only mentioned by name 

10 times, four of which are quotations or summaries of what he says in the 

programme.  

iii) On the other occasions, Mr Ware is criticised for the way in which he deals with 

complaints statistics and for presenting one-sided accounts of alleged incidents 

of anti-Semitism.  

iv) In the pre-penultimate paragraph it is said that Mr Ware’s “authored polemic” 

(in quotation marks) was so one-sided it broke one of Ofcom’s cardinal rules. 

v) The allegation that Mr Ware had “engaged in dirty tricks by deliberately setting 

out to sabotage the Labour Party’s chances of winning the General Election” is 

not found in the Article at all whether expressly or by implication.  

vi) As to reliance on the words “Dirty Tricks and the UK General Election” on the 

front page of the issue of Cold Type magazine in which the Article was 

published, it would be obvious to a reasonable reader that those words were not 

written by Mr French but had been placed on the front cover by the editors of 

the magazine, as a general description to cover all three articles mentioned. 

(Counsel did however accept that a reader would take into account the strapline 

in considering the Article as a whole and that there is no issue before me that 

Mr French is responsible in law for the entirety of the Article- both points which 

rather rob this submission and the next submission of any real force). 

vii) Similarly, the words “The Dirty Tricks Election” across the top of each page 

were said not to have been placed there by Mr French but are an editorial 

contribution by the magazine. The claim is not against the editors or publishers 

of the magazine. The Article itself makes no reference to “dirty tricks”.   

viii) The Article makes no allegation of “dishonesty” against either Mr Ware or the 

BBC. (I was referred to the fact that the only references to “dishonesty” in the 

Article are in a quote from a BBC statement rejecting “any accusations of bias 

and dishonesty”).  

20. It was submitted on behalf of Mr French that, considering the Article as a whole, the 

essential message which a reasonable reader would take away is that (in Mr French’s 

opinion) the Programme – for which Mr Ware was in part responsible – was a one-

sided piece of journalism.  

21. In my judgment, the meaning of the Article was essentially as pleaded by the Claimant 

but my own meaning is slightly modified: 

 

“…That [Mr Ware] is a rogue journalist who had engaged in 

dirty tricks aimed at harming the Labour Party’s chances of 



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

winning the General Election by authoring and presenting an 

edition of Panorama in which he presented a biased and 

knowingly false presentation of the extent and nature of anti-

Semitism within the party, deliberately ignoring contrary 

evidence.”  

 

22. I consider the points made by Leading Counsel on behalf of Mr Ware (summarised 

above at [17]) support this meaning and fairly reflect the language used in the Article. 

I note, in particular, §23 of the Article, where Mr Ware is said to have "purged his 

narrative" and "presented only those party members who conformed to his analysis of 

the problem, John Ware goes on to present highly one-sided accounts of alleged 

incidents of anti-Semitism".  

23. I emphasise that this is the meaning I gather as a matter of overall impression. Also, as 

I said during oral argument, a reader would note in particular the focus in the Article 

on alleged misuse of statistics and testimony, and assertions of deliberate 

misrepresentation of such matters (“bending the truth to breaking point”). One cannot 

avoid the conclusion that the Article goes substantially beyond an accusation of general 

one-sidedness which one might encounter in political commentary of a journalist’s 

standpoint on an issue. The claimed knowing falsity of what Mr Ware has presented is 

a feature which stands out. 

24. I also approach the Article on the basis that the reader will have read the strapline and 

heading as part of the overall reading experience and they are to be taken into account 

in determining meaning. The connection with “dirty tricks” and damaging election 

chances is clear. 

25. I have not overlooked the fact that this was a work of political journalism on an 

important issue of public interest. However, Mr French went beyond merely expressing 

opinions and entered the territory of accusing Mr Ware of deliberate wrongdoing in 

selectively presenting one side of the story on the national broadcaster (a body with 

well-known duties of impartiality- which indeed are the subject of the references to 

Ofcom’s code in the Article).  

 

IV. Fact/Opinion and defamation at common law 

 

26. Leading Counsel for Mr French argued that the statements in the Article are 

recognisable as comment, as distinct from imputations of fact. He submitted that the 

text sets out inferences, criticisms and observations about the Programme rather than 

factual contentions. 

27. I reject that submission. In my judgment, the allegations conveyed statements of fact 

and not opinion. Claimed misrepresentation by presenting one side of a story for a 

particular purpose, and deliberate suppression of an alternative narrative were, in the 

context of the Article, plainly imputations of fact.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

28. I also consider that in the context of the Article as a whole the accusation of “rogue 

journalism” was an imputation of fact. I agree with the submission on behalf of Mr 

Ware that readers did not conclude that he was a rogue journalist because he produced 

a one-sided television programme, they concluded that he was a rogue journalist 

because that is what the Article told them he was, as well as setting out evidence in 

support of that conclusion. 

29. Finally, to accuse a journalist of behaving in the manner alleged is clearly defamatory 

at common law. The specific allegations made in relation to a broadcast journalist such 

as the Claimant are serious matters going to his reputation. I note that the accusation of 

“rogue journalism” is in any event accepted by Mr French as being defamatory. 

30. The preliminary issues are determined accordingly. 

 

  



THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

Approved Judgment 

Ware v French 

 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 JOHN WARE Claimant 

 - and -  

 PADDY FRENCH Defendant 

 

 

 

 

APPENDIX TO JUDGMENT: THE ARTICLE 

 



Writing worth reading  n  Photos worth seeing DECEMber 2019 

Issue 195

putting the brakes on corporate America | Sam Pizzigati 
Nuclear lies and broken promises | Conn Hallinan 

Reclaiming your inner fascist | CJ Hopkins 

journalists’   
lies support  
Boris Johnson

Dirty tricks and The UK General Election

storm over 
BBC’s ‘rogue’ 
journalism

chief rabbi 
stokes new 
race row

Paddy French / Page 4

Jonathan Cook / Page 9

Nicholas Jones / Page 12

www.coldtype.net

1

18



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

19

Have you read every 
issue of ColdType? 

Col'. r 
_.,.11 .. 11 ..... .......... _ 

PLANE 
0tWA 

PLUS Ki.N-s.drr11cn---.,,.,dtJi'11Jm.-AYAdt 

HOWT 

JOUR 
UVDCtoMNEU-fYOOWAHf fOGET 

Jusr as you thought th 
couldn' t get more c 
the- Corporatl 
out. a.mails saying rh 
believe" we have 
or - cooten 
"connected to a pro 
RussJa governrnent-li 
- •sthelme 
While irs not qu 
Thought Police 
relescreen, or 
Brother Is Wat 
oiethesam 

AD 
AM 
Trapped in a wortd 
in which Opioids, 
Donald Trump 
& Endless War 
are the drugs 
of choice 

TH£ WA.A ON V£N£ZUCLA IS BUILT ON UCS I John P ifr)M 
WE DON'T DO PROPAGANDA! I CrornweU & Ect.Y.Yds 

WHAT WA.R flLMS NEVER SNOW YOU I Mike rerne, 

The Magic 
Sociar1St 

THE SIMULATION OF DEMOCRACY I CJ HOPKINS 
llmNC THE VEIL ON SAUDI ARABIA I 00\JCIE WAI.I.ACE 

TRUMP MONES ON I REBECCA GOROON 

, :ldT 'r·,i -

Didn't think so! You can download and read them 
all (plus our 6 original tabloid issues) at 

www.coldtype.net or 
www.issuu.com/coldtype 



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

Issues
4 	 Political storm over BBC’s ‘rogue’ journalism........................Paddy French

9 	 Attack journalists churn out lies to boost Johnson  .......... Nicholas Jones 

12 	Britain’s Chief Rabbi is helping stoke antisemitism  .......... Jonathan Cook

18	 Reclaiming your inner fascist ......................................................... CJ Hopkins 

22 	Putting the brakes on Corporate America...............................Sam Pizzigati

24 	A future world in which all hell is breaking loose.............. Michael T. Klare

30 Awaiting the right moment....................................................Jonathan Higbee 

32	Nuclear lies and broken promises ............................................Conn Hallinan 

35	The Guardian advances propaganda for evil agenda ...... Caitlin Johnstone 

38	Gandhi at 150: Statues fall as reputation wobbles  .............. Trevor Grundy

Insights

41 	 Shameful attack on Britain’s travellers and gypsies  .......... George Monbiot 

43 	It’s time for a ban on billionaires ......................................... Negin Owliael  

44	Doug Ford’s destructive cuts will hit health care  ................ Linda McQuaig 

45 	The Wall made Pink Floyd. Then it destroyed them  ...............  Mark E Perry

Cover Photo: Tony Jenkins / Jenkinsdraws.com

ColdType 7 Lewis Street, Georgetown, Ontario, Canada LG7 1E3 

Contact ColdType: Write to Tony Sutton at editor@coldtype.net  

Subscribe: For a FREE subscription to Coldtype, e-mail editor@coldtype.net 

Back Issues: www.coldtype.net/reader.html or www.issuu.com/coldtype

© ColdType 2019

Writing worth reading | Photos worth seeing  

Issue 195 | December 2019 

20



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

someone I cared about.” 
After she speaks, 

award-winning report-
er John Ware says 
“Labour says anti-
racism is at its very 
core. Why then is 
there a constant 
stream of complaints 
by party members?” 

The programme then 
presents the testimony of 
a further nine witnesses 
saying that antisemitism 
is a serious problem in 
the Labour Party. Since 
they are not identified by 
the programme – appar-
ently to protect them from 
threats and harassment 
– viewers are inevitably
led to believe they’re just
ordinary members of the
Labour Party. In fact, of
the “anonymous ten,”
most are high-profile
Labour Jewish members
– and all of them are
opposed to Jeremy Cor-
byn’s leadership.

Take Ella Rose, the 

explored a topic of undoubted 
public interest, broadcasting 
powerful and disturbing testi-
monies from party members 
who’d suffered anti-semitic 
abuse.” The programme begins 
with an unnamed young woman 
who tells viewers “I’ve been the 
victim of a lot of antisemitism 
within the Labour Party” and 
“I wouldn’t say to a friend go to 
a Labour Party meeting if you 
are Jewish. I couldn’t do that to 

T
HE BBC has always been 
something of a political 
football in the UK – the 
left considers it too right 
wing, the right believes 

it’s full of left-wingers. But on 
July 10 the corporation crossed 
a line when its flagship current 
affairs series Panorama broad-
cast a programme entitled  Is 
Labour Anti-Semitic?  Veteran 
reporter John Ware – a man 
who openly despises Labour 
leader Jeremy Corbyn – was al-
lowed to produce a programme 
Labour branded an “authored 
polemic” that was “an overtly 
one-sided intervention in politi-
cal controversy …” The BBC hit 
back saying it stood by its jour-
nalism – “we completely reject 
any accusation of bias and dis-
honesty.” The evidence, though, 
strongly favours the Labour 
Party: this was a piece of rogue 
journalism that presented just 
one side of the argument, ig-
nored basic facts and bent the 
truth to breaking point. 

Part of the BBC’s defence 
of the programme was that “it 

Paddy French examines an extraordinary battle between the British 
Broadcasting Corporation and the Labour Party over a controversial 
programme about antisemitism, which Labour says was a deliberate  
attempt to sabotage its electoral prospects . . .

Political storm rages over 
BBC’s ‘rogue’ journalism

EXPOSED: Cover of the report 
into the Panorama programme.

Jeremy 
Corbyn: 
Openly 
despised by 
Panorama 
reporter 
John Ware.

The dirty tricks election

2

3

4

5

7

8

9

6

10

21



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

young woman who opens the  
Panorama programme as an 

anguished victim of anti-
semitism. 

Eighteen months earlier 
she was playing – without 

being aware of it – an 
equally high profile role 

in the sensational 
Al Jazeera docu-
mentary The Lob-
by about Israel’s 
clandestine 

attempts to 
shape Brit-

ish politics. 
At the time she 

was Director of 
the Jewish Labour 

Movement, having 
moved into the job from 

her previous post as a pub-
lic affairs officer at the Israeli 

Embassy. She was filmed 
discussing the 
case of the 
black Labour 

activist Jackie 
Walker who was 

under investigation 
for antisemitism. Rose 

was caught on camera 
saying she could “take” 

Walker using martial 
arts techniques devel-
oped by the Israeli 
military. The Jewish 
Labour Movement 

which is also opposed 
to Corbyn. I asked 
R o s enb er g  why 
Panorama thought 

it necessary to anonymise him: 
after all his job, it would seem, is 
to represent the Board in public. 
He didn’t reply. 

But there’s a more serious prob-
lem than just the identity and 
the affiliations of the ten. They 
all come from the right wing of 
Labour’s Jewish membership 
which supports Israel and oppos-
es Corbyn. Eight of them are, or 
have been, officials of the Jewish 
Labour Movement (JLM) which 
insists that antisemitism is a se-
rious problem in Labour and that 
the leadership isn’t doing enough 
to deal with it. 

In November 2018 it asked 
the UK’s Equalities and Human 
Rights Commission (EHRC) to 
investigate the party’s “institu-
tional antisemitism.” In April 2019 
it passed a motion of no confidence 
in Jeremy Corbyn over his alleged 
failure to deal with the issue. JLM 
chairman Mike Katz has made it 
clear the group will not be cam-
paigning in this month’s General 
Election for any Labour election 
candidate who supports Corbyn. 

There is an alternative nar-
rative coming from pro-Corbyn 
Jewish organisations which  
says that, while there is 
antisemitism in Labour, it’s not 
a widespread problem. And it 
would have been a simple matter 
to obtain the testimonies of ten 
Jewish members who have never 
experienced antisemitism in the 
party. 

Moreover, anecdotal evidence 
suggests many of the complaints 
are made about Jewish members 
by other Jewish members – and 
that a large number of them relate 

The dirty tricks election

A
rt: Tony J

enkins / w
w

w
.jeninsdraw

s.com

11

denied that it was close 
to the Israeli Embassy. 

12 Another of the “anonymous 
ten” is Phil Rosenberg, Direc-

tor of Public Affairs at the Board 
of Deputies of British Jews 

13

14 

15

16

22

-- / 



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

been expelled from the party 
for antisemitism in a three year 
period. But Ware should have 
known this proves nothing – 
and to understand why he only 
had to look at the BBC’s record 
when it comes to complaints. In 
its annual report for 2018-2019 
the Corporation records more 
than 218,000 “editorial and 
general complaints” of which 
58 were found to be in breach 
of BBC editorial guidelines – a 
fraction of one percent. In the 
antisemitism statistics for April 
2018-January 2019, the number 
of people expelled from Labour 
is close to 2 percent. 

This pattern is common in all 
regulatory regimes: the number 
of complaints upheld is usually 
a small percentage of the total. 
And Ware could have also 
looked at the issue of Labour’s 
antisemitism in another way. In 
the ten months to January 2019, 
the party took action against 
249 individual members out 
of a total number of 763 com-
plaints. In other words, in more 
than a third of all cases Labour 
took some form of disciplinary 
action – an extraordinary fig-
ure in any regulatory regime. 
The evidence, then, suggests 
that the party is bending over 
backwards to address the con-
cerns of Jewish members. 

Having purged his narrative 
of any meaningful statistics 
and presented only those party 
members who conformed to his 
analysis of the problem, John 
Ware goes on to present highly 
one-sided accounts of alleged 
incidents of antisemitism. In 

these 249 cases amount to 0.05 
percent – a tiny fraction. The 
problem is, then, statistically 
small. 

Not only does Panorama 
fail to give viewers the only 
reliable statistics on the scale 
of the problem, John Ware 
then goes on to talk about “Mr 
Corbyn’s failure to drive out 
antisemitism”, as if this was 
an accepted fact. As proof of 
this, he seizes on the fact that 
“only around” 15 people have 

to criticism of Israel’s policies 
towards the Palestinians. But 
this side of the issue is unrep-
resented in the Panorama 
programme.

And then there’s the scale 
of the problem. Ware asserts 
that before Corbyn complaints 
about antisemitism “were  
rare” but after he became 
leader there was a “constant 
stream of complaints.” He 
states that many British Jews 
“once saw the Labour Party as
their natural political home. No 
longer”. As well as the “anony-
mous ten” who give personal 
experiences, a former Labour 
Party insider says “the prob-
lem was massive …” Ware adds 
that by the spring of this year 
“there were still several hun-
dred antisemitism cases wait-
ing to be resolved”. He says the 
Labour Party “won’t give us 
precise figures …”

In fact, Ware did have 
access to figures which throw 
genuine light on the scale of the 
problem – statistics he chose to 
ignore. In February, Labour 
Party general secretary Jen-
nie Formby released figures 
for a ten-month period from 
April 2018 to January 2019. 
There were 673 complaints of 
antisemitism against party 
members, of which 394 – more 
than half – were found not to 
involve a breach of party rules 
and were dismissed. Leaving 
aside 30 cases which were not 
completed, there were 249 cases 
where sanctions were imposed 
or where members resigned 
before their cases were deter-
mined. Given that the Labour 
Party has 500,000 members, 

VICTIM? Ella Rose was featured 
in the Al Jazeera film The Lobby.

BIASED? Panorama reporter 
John Ware was accused of pro-
ducing an “authored polemic” by 
Labour.

The dirty tricks election

P
hotos: T

V
 screen shot

17

18

 19

20

21

22

23

23



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

set of Editorial Guidelines. 
Chairman Sir David Clementi 
was emphatic: “ … nothing is 
more important than the BBC’s 
reputation for independence, 
impartiality and editorial integ-
rity … ” Director General Tony 
Hall was even more forthright: 
“It’s just a few short years since 
the terms ‘fake news’ entered 
our lexicon. It’s now a weapon 
of choice used worldwide. In a 
world of misinformation, our 
values have never been more 
important. That’s why accu-
racy, impartiality and fairness 
are given such prominence in 
these Guidelines.”  

After the Panorama pro-
gramme, the BBC recorded 
1,593 complaints alleging “bias 
against the Labour Party.’’ The 
BBC’s initial response – it stood 
by its journalism and rejected 
“any accusations of bias or 
dishonesty” – was enough to 
dissuade most of these from 
proceeding any further. How-
ever, at least 49 appealed the 
decision. These were rejected 
by the Corporation’s Executive 
Complaints Unit. The Unit also 
dismissed a detailed complaint 
from the Labour Party itself.

Until recently, that would 
have been the end of the matter. 
For nearly a century the BBC 
has been judge and jury in its 
own case. In April 2017, howev-
er, this self-regulation came to 
an end and the statutory broad-
casting regulator Ofcom took 
over the role. Ofcom is one of 
the UK’s most powerful watch-
dogs and its complaints system 
is rigorous. Ofcom has already 
received 25 appeals about the 
BBC’s rejection of their com-

don’t think that’s relevant.” 
Neither Helen Marks nor her 

friend were contacted by Pano-
rama to give their side of the 
story. Nor did the programme 
reveal the fact that they are both 
Jewish. When Helen Marks 
complained to the BBC, a Cor-
poration executive said he was 
satisfied Westerman’s “account 
is his genuine memory of what 
he heard and we confirmed 
that it was as he reported it at 
the time.” Just what is meant by 
the words “we confirmed that 
it was as he reported it at the 
time” is not explained. 

Having posed the question – 
is Labour antisemitic? – the BBC 
was duty-bound to give both 
sides of the argument. In fact, 
apart from an interview with 
Labour shadow communities 
secretary Andrew Gwynne and 
statements from the party, Pan-
orama devotes the majority of 
the programme to voices claim-
ing the problem was serious and 
critical of Labour’s handling of 
the problem. Of 22 people inter-
viewed for the broadcast, 21 fell 
into this bracket. 

The BBC sets itself high stand-
ards. In June 2019, just a few 
weeks before the Panorama 
broadcast, it published a new 

one case, he examined the ex-
perience of a Labour Party dis-
putes official called Ben West-
erman when he went to Liver-
pool to investigate problems in 
the city. There had been friction 
between supporters of the Riv-
erside MP, Louise Ellman, and 
critics over the issue of Labour 
policy on the Israel-Palestinian 
question. Westerman is Jew-
ish and among the people he 
interviewed was Helen Marks, 
a pensioner. 

Of this interview, John Ware 
states: “While interviewing 
one member he was confronted 
with the very antisemitism he’d 
been investigating.” 

Westerman says: “We fin-
ished the interview, the person 
got up to leave the room and 
then turned back to me and 
said where are you from? And 
I said what do you mean, where 
am I from? And she said I asked 
you where are you from? And I 
said I’m not prepared to discuss 
this. They said are you from 
Israel? What can you say to 
that? You’re assumed to be in 
cahoots with the Israeli govern-
ment, it’s this obsession with 
that that just spills over all the 
time into antisemitism.”

Aside from the fact that it’s 
difficult to see how asking some-
one if they come from Israel 
can be, of itself, antisemitic, 
this account is disputed. Helen 
Marks says it never happened. 
She says that, during the inter-
view, she was accompanied by 
a friend who asked Westerman 
what branch of the party he was 
in. A transcript of the interview 
confirms this – and the fact that 
Westerman’s response was “I 

John Ware states:
“While interviewing 
one member he was 

confronted with the very 
antisemitism he’d been 

investigating”
.

The dirty tricks election

24

25

26

28

29

30

31

32

27

24



 ColdType  |  December 2019  |  www.coldtype.net

ing the Panorama programme, 
was partisan at a time when an 
election was likely to take place 
within a matter of months. And, 
given the slowness of the BBC’s 
complaints system (even after 
four months the process is still 
not complete) combined with the 
length of time Ofcom requires, 
the chances of Labour obtaining 
a correction before any election 
in 2019 were always remote. 
And this is what has happened. 
Panorama’s programme is still 
available on iPlayer and sig-
nificant harm has been done 
to Labour’s reputation on the 
antisemitism issue.

Although any Ofcom ruling 
will not come until next year, 
the stakes are still high. If 
Ofcom finds against the BBC – 
it can also impose a fine of up to 
£250,000 – it will be a huge blow 
for the Corporation’s reputa-
tion for impartiality. The jobs of 
chairman Clementi and Direc-
tor General Tony Hall could 
be on the line. For Ofcom to 
make such a sensational ruling 
against the UK’s state broad-
caster may also have serious 
political repercussions for the 
watchdog itself, especially if 
the Conservatives, who are the 
main beneficiary of Panorama’s 
rogue journalism, are returned 
to power. But if Ofcom decides 
that the BBC has not broken its 
code, then it could face a chal-
lenge in the courts …               CT

Paddy French is a retired 
television current affairs 
producer. He is editor of the 
investigative website Press 
Gang – www.pressganguk.
wordpress.com. 

privacy. Again, Ofcom rejected 
the complaints. The BBC is dis-
dainful of Al Jazeera: in a com-
ment to one of the Panorama 
complainants, it noted that the 
channel : “… has very different 
editorial processes to the BBC”. 
Now it’s the turn of the BBC’s 
editorial processes to come 
under the Ofcom microscope.

Labour has not revealed the 
contents of its complaint but 
the general outlines are clear. 
The party says it was perfectly 
acceptable for Panorama to ex-
amine the issue of antisemitism 
among its membership – it’s a 
clear matter of public interest. 
However, John Ware’s “au-
thored polemic” was so one-sid-
ed that it broke one of Ofcom’s 
cardinal rules. This is clause 
5.12 of the watchdog’s broad-
casting code: “In dealing with 
matters of major political and 
industrial controversy and ma-
jor matters relating to current 
public policy an appropriately 
wide range of significant views 
must be included and given due 
weight in each programme … 
Views and facts must not be 
misrepresented.” 

Moreover, the party is also 
likely to argue that the BBC, in 
first approving and then defend-

plaints. Given that the Labour 
Party – Her Majesty’s Loyal 
Opposition with more than 12 
million votes in the 2017 elec-
tion – will also join this list, it’s 
inevitable that Ofcom will open 
an investigation under its own 
Broadcasting Code.

This is what Ofcom did when 
there were complaints about 
the 2017 Al Jazeera series The 
Lobby  about Israel’s clandes-
tine attempts to influence 
political policy in the UK. The 
sensational four-part series, 
screened in January 2017, 
caught an Israeli Embassy 
employee trying to “take down” 
the then Conservative For-
eign Office minister Sir Alan 
Duncan, an outspoken critic of 
Israel who said in 2014 of the 
settlements in the West Bank: 
“Occupation, annexation, ille-
gality, negligence, complicity – 
this is a wicked cocktail which 
brings shame on Israel.” Israeli 
Ambassador Mark Regev was 
forced to apologise, insisting 
that taking down the minister 
was not official Israeli policy. 
The Israeli Embassy employee 
was sacked. 

The Jewish Labour Move-
ment complained about the 
programme on the grounds 
that it was not impartial. Ofcom 
rejected the complaint: it con-
cluded the programme had 
“included a range of viewpoints 
on this matter of political con-
troversy” and had, therefore 
“maintained due impartiality”. 
The Movement’s then Director 
Ella Rose also complained that 
Al Jazeera, in using undercov-
er film of her, had treated her 
unfairly and had invaded her 

The Panorama  
programme – still available 

on iPlayer – has done 
significant harm to 
Labour’s reputation  

on antisemitism 
.

The dirty tricks election

33

34

36

37

38

35

25

www.pressganguk.wordpress.com

	QB-2020-002233 Ware v French judgment 24.2.21
	18-25



