
 

 
1 

 

Neutral Citation No: [2022] NIKB 20  
  
 
Judgment: approved by the court for handing down 

(subject to editorial corrections) *  

Ref:               SCO11976 
                        
ICOS No:     22/039759/01 
 

Delivered:    27/10/2022  

 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE IN NORTHERN IRELAND 
___________ 

 
KING’S BENCH DIVISION 

(JUDICIAL REVIEW) 
___________ 

 
IN THE MATTER OF AN APPLICATION BY SEAN CARLIN 

FOR LEAVE TO APPLY FOR JUDICIAL REVIEW 
 

AND IN THE MATTER OF A DECISION OF 
THE OFFICE OF COMMUNICATIONS 

___________ 

 
Ronan Lavery KC and Mark Bassett (instructed by Brentnall Legal Ltd) for the applicant 
Brian Kennelly KC and Emily Neill (instructed by Pinsent Masons LLP) for the proposed 

respondent 

___________ 
 
SCOFFIELD J  
 
Introduction 
 
[1] By these proceedings, the applicant seeks to challenge a decision of the Office 
of Communications (“Ofcom”) made on 18 March 2022 by which it revoked the licence 
held by ANO TV Novosti to broadcast Russia Today (“RT”) News to audiences in 
Northern Ireland.  The applicant is a member of the Irish Republican Socialist Party 
and was formerly a viewer of RT broadcasts. 
 
[2] Mr Lavery KC and Mr Bassett appeared for the applicant; and Mr Kennelly KC 
and Ms Neill appeared for the proposed respondent.  I am grateful to all counsel for 
their helpful written and oral submissions. 
 
Factual background 
 
[3] As noted above, the applicant was previously a viewer of RT news 
programmes.  He has averred that he believes that they were an important element of 
understanding the relationship between Russia and Ukraine and the conflict between 
those countries, amongst other things.  He states that he is a trained restorative justice 
and conflict resolution practitioner who works internationally to promote conflict 



 

 
2 

 

resolution.  He has travelled to a variety of areas affected by conflict, including Russia; 
and in 2015 attended the ‘Dialogue of Nations’ conference in Moscow, where he met 
with representatives of Russian-speaking separatist activists in the Donbass region of 
Ukraine.  The applicant’s view is that the coverage of the conflict between Russia and 
Ukraine, including its context and causes, is “grossly insufficient in Western Europe”, 
with a dearth of information and poor analysis.  He does not think this to have been 
true of RT and Sputnik Media, which he considered to offer an alternative, legitimate 
viewpoint in respect of these matters.  He has provided evidence of his having enjoyed 
a number of television shows broadcast on RT. 
 
[4] The applicant has stated in his evidence that RT is “a Russian state-controlled 
international television network funded by the Russian government” and is a brand 
of TV Novosti, which is said by him to be an autonomous non-profit organisation 
founded by the Russian state-owned news agency RIA Novosti in April 2005.  (The 
proposed respondent proceeded on the basis of the information provided to it by 
ANO TV Novosti, which provides RT, to the effect that it was incorporated under 
Russian law; founded by an entity called the Association for the Development of 
International Journalism; and receives annual subsidies from the Russian Federation’s 
state budget in circumstances discussed further below.)  RT’s television broadcasts 
were available to viewers in Northern Ireland for several years prior to March 2022. 
 
[5] The proposed respondent is Ofcom, which is the regulatory and competition 
authority in the United Kingdom for the broadcasting, telecommunications and postal 
industries.  It has wide-ranging powers across these sectors, including in relation to 
licensing.  Ofcom was established by the Office of Communications Act 2002 but its 
functions relevant to these proceedings are set out in two Acts dealing with 
broadcasting and in the Communications Act 2003. 
 
[6] The applicant places significant reliance upon a statement made by the former 
Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport (Nadine Dorries MP, “the 
Secretary of State”) in Parliament on 3 March 2022.   In advance of this statement, on 
28 February 2022, Ofcom announced that it had received a range of complaints 
relating to RT broadcasts and stated that some 15 programmes would be investigated.  
On 2 March 2022, the European Union introduced restrictions on the broadcast of RT 
within the territory of EU member states.  This was explained by the Council of the 
EU to be intended to last “until the aggression to Ukraine is put to an end, and until 
the Russian Federation and its associated outlets cease to conduct disinformation and 
information manipulation actions against the EU and its member states.”  This had 
the practical effect of removing RT from broadcast providers in this jurisdiction also 
(a matter to which I will return).   
 
[7] The Secretary of State made her statement in Parliament the next day, including 
the following sentiments: 
 

“Mr Speaker, from the moment Putin began his invasion, I 
was also very clear that he must not be allowed to exploit 



 

 
3 

 

our open and free media to spread poisonous propaganda 
into British homes. RT’s own Editor-In-Chief called the 
network an “information weapon” of the Russian state, and 
that’s why I wrote to Ofcom last week, urging them to 
examine any potential breaches of the broadcasting code. 
Ofcom has since opened 27 investigations into RT, and are 
now reviewing whether to revoke RT’s licence entirely. 
 
In the meantime, those investigations have been taken over 
by events and I was very glad to see yesterday that the 
channel is now officially off air on British televisions, after 
it was shut down on Sky, Freeview and Freesat.” 

 
[8] When these proceedings were commenced, on 16 May 2022, there had been no 
formal outcome to the Ofcom investigations of the RT broadcasts referred to above.  
Nonetheless, on 18 March 2022, the proposed respondent revoked the licence held by 
ANO TV Novosti (“the Licensee”).  In doing so, it issued a detailed decision, which is 
discussed in further detail below. 
 
[9] The applicant initially sent pre-action correspondence to the Secretary of State 
in advance of the decision which is impugned in these proceedings.  On 14 March 
2022, the Crown Solicitor’s Office (“CSO”) responded contending, inter alia, that the 
statement made in the House of Commons was not a proper ‘target’ for judicial 
review. Following the Ofcom decision a few days later, the applicant readjusted his 
focus.  Pre-action correspondence to Ofcom was sent on 21 March 2022.  It replied on 
31 March 2022. 
 
Relevant statutory provisions 
 
[10] In the present case, the Licensee held two licences to provide both the RT and 
the RT Europe services via satellite and cable television under the Broadcasting Act 
1990 (“the 1990 Act”); and held a further licence to provide the RT service on digital 
terrestrial television under the Broadcasting Act 1996 (“the 1996 Act”). 
 
[11] Section 3 of the 1990 Act applies to the grant of licences under Part I of that Act.  
Section 3(3) provides as follows: 
 

“OFCOM — 
 
(a) shall not grant a licence to any person unless they are 

satisfied that he is a fit and proper person to hold it; 
and 

 
(b) shall do all that they can to secure that, if they cease 

to be so satisfied in the case of any person holding a 



 

 
4 

 

licence, that person does not remain the holder of the 
licence; 

 
and nothing in this Part shall be construed as affecting the 
operation of this subsection or of section 5(1) or (2)(b) or 
(c).” 

 
[12] Section 3(3) of the 1996 Act is in materially identical terms.  The result is that, if 
Ofcom ceased to be satisfied that ANO TV Novosti was a “fit and proper person” to 
hold its licences, Ofcom was under an obligation to do all that it could to secure that 
the Licensee did not remain the holder of the licence. 
 
[13] Section 3 of the Communications Act 2003 (“the 2003 Act”) sets out a number 
of general duties to which Ofcom is subject in carrying out its functions.  Section 3(1) 
provides for its principal duty in the following terms: 
 

“It shall be the principal duty of OFCOM, in carrying out 
their functions— 
 
(a) to further the interests of citizens in relation to 

communications matters; and 
 
(b) to further the interests of consumers in relevant 

markets, where appropriate by promoting 
competition.” 

 
[14] The ‘principal duty’ is fleshed out to some degree by the provisions of section 
3(2), which are in the following terms (with the applicant relying, in particular, upon 
section 3(2)(c) and (d)): 
 

“The things which, by virtue of subsection (1), OFCOM are 
required to secure in the carrying out of their functions 
include, in particular, each of the following— 
 
(a) the optimal use for wireless telegraphy of the electro-

magnetic spectrum; 
 

(b) the availability throughout the United Kingdom of a 
wide range of electronic communications services; 

 
(c) the availability throughout the United Kingdom of a 

wide range of television and radio services which 
(taken as a whole) are both of high quality and 
calculated to appeal to a variety of tastes and 
interests; 

 



 

 
5 

 

(d) the maintenance of a sufficient plurality of providers 
of different television and radio services; 

 
(e) the application, in the case of all television and radio 

services, of standards that provide adequate 
protection to members of the public from the 
inclusion of offensive and harmful material in such 
services; 

 
(f) the application, in the case of all television and radio 

services, of standards that provide adequate 
protection to members of the public and all other 
persons from both— 

 
(i) unfair treatment in programmes included in 

such services; and 
 

(ii) unwarranted infringements of privacy 
resulting from activities carried on for the 
purposes of such services.” 

 
[15] Section 3(3) of the 2003 Act provides as follows: 
 

“In performing their duties under subsection (1), OFCOM 
must have regard, in all cases, to— 
 
(a) the principles under which regulatory activities 

should be transparent, accountable, proportionate, 
consistent and targeted only at cases in which action 
is needed; and 

 
(b) any other principles appearing to OFCOM to 

represent the best regulatory practice.” 
 
[16] Further matters to which OFCOM must have regard are prescribed by section 
3(4) which provides, in material part, as follows: 
 

“OFCOM must also have regard, in performing those 
duties, to such of the following as appear to them to be 
relevant in the circumstances— 
 
… 
 
(g) the need to secure that the application in the case of 

television and radio services of standards falling 
within subsection (2)(e) and (f) is in the manner that 



 

 
6 

 

best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression; 

 
… 
 
(k) the opinions of consumers in relevant markets and 

of members of the public generally; 
 
… 
 
(m) the extent to which, in the circumstances of the case, 

the furthering or securing of the matters mentioned 
in subsections (1) and (2) is reasonably practicable.” 

 
[17] Chapter 4 of the 2003 Act contains a range of regulatory provisions.  Sections 
319 to 328 deal with programme and fairness standards for television and radio.  
Section 319(1) provides that: 
 

“It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time 
to review and revise, such standards for the content of 
programmes to be included in television and radio services 
as appear to them best calculated to secure the standards 
objectives.” 

 
[18] The standards objectives are then set out in section 319(2).  They include, 
significantly in the present case, the objectives “that news included in television and 
radio services is presented with due impartiality and that the impartiality 
requirements of section 320 are complied with” and “that news included in television 
and radio services is reported with due accuracy.”  The impartiality requirements of 
section 320, which are referred to in section 319(2)(c), are “special impartiality 
requirements” which impose heightened impartiality requirements in certain 
circumstances, including “the preservation, in the case of every television programme 
service … of due impartiality, on the part of the person providing the service …” as 
respects the matters giving rise to the requirement.  These objectives are, in turn, 
reflected in the Broadcasting Code published by Ofcom, in compliance with section 
319(3). 
 
The impugned decision 
 
[19] The decision which is challenged in these proceedings was given in the form of 
a detailed written determination which was published by Ofcom (“the written 
decision”).  It is necessary to set out some detail of the determination in order to 
understand the precise basis upon which the relevant licences were revoked. 
 
[20] The written decision begins with an introductory section.  It records that RT is 
a global news and current affairs channel which is largely produced in Russia and 



 

 
7 

 

funded by the Russian Federation.  The provider of the service, ANO TV Novosti 
holds three UK broadcasting licences, two for the service called RT (which is a service 
made for UK audiences and which broadcasts in English in order to provide a Russian 
perspective on UK and global news and current affairs) and one for a service called 
RT Europe.  The written decision also immediately draws attention to Ofcom’s 
ongoing duty to be satisfied, as the independent UK broadcasting regulator, that 
broadcast licensees remain fit and proper to hold their licences (see paras [11]-[12] 
above). 
 
[21] The decision notes that, on Thursday 24 February 2022, Russia launched an 
invasion of Ukraine which has been internationally condemned, including by the UN 
General Assembly, and which has resulted in a range of countries having sanctioned 
Russia for its actions. 
 
[22] Central to Ofcom’s decision is a development which is noted at para 5 of the 
written decision, namely that on 4 March 2022 the TASS Russian news agency 
reported a change to Russia’s Criminal Code in the following terms: 
 

“The Russian Criminal Code is updated with Article 207.3 
‘Public dissemination of deliberately false information 
about the use of the Armed Forces of the Russian 
Federation,’ which provides for imprisonment for up to 
three years or a fine of up to 1.5 million rubles.  Provided 
that the law is breached with the use of official position, for 
mercenary reasons, or on grounds of political, ideological, 
racial, ethnic or religious hatred or enmity, the offense will 
be punishable by imprisonment for up to 10 years or a fine 
of up to 5 million rubles.  Provided that the fake 
information entails grave consequences, the term of 
imprisonment will be from ten to 15 years.” 

 
[23] The decision goes on to note that reports suggest that Russian authorities 
regarded it as “fake information” to call the conflict in Ukraine “a war.”  A large 
number of reputable international news providers announced the suspension of their 
coverage in Russia as a result of this new law.  The Ofcom decision notes that some of 
those news organisations have since resumed coverage, which is a matter relied upon 
by the applicant; but the written decision also notes that those who have 
recommenced broadcasting from Russia have limited their coverage to “the political, 
economic and social situation in Russia”, with the military situation in Ukraine only 
being covered by journalists in other locations. 
 
[24] At the time of its decision, following its own monitoring of RT’s coverage in the 
United Kingdom of the conflict in Ukraine and in response to some 960 complaints 
about programmes on RT which had been made since 22 February 2022, Ofcom had 
opened 29 investigations into the due impartiality of news programmes on the RT 
News channel which had been broadcast between 27 February 2022 and 2 March 2022.  



 

 
8 

 

It was acknowledged that these investigations were ongoing.  On 2 March 2022, 
following the imposition of sanctions by the EU which affected the ability of third 
parties to provide services to the Licensee, RT had ceased to broadcast on regulated 
platforms in the UK.  There were no complaints therefore about broadcasts after that 
date. 
 
[25] In its written decision, Ofcom went on to summarise the statutory framework 
governing the function it was exercising, including by making express reference to 
section 3(2) of the 2003 Act, and subparagraphs (c), (d), (e) and (f) of that subsection.   
 
[26] Ofcom then referred to article 10 ECHR and the protection it affords to a 
broadcaster’s and its audience’s right to freedom of expression, including the freedom 
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference 
by public authority and regardless of frontiers.   
 
[27] The written decision continues (at paras 17-18) in the following terms: 

 
“As set out above, if a broadcaster is found to be not fit and 
proper to hold a particular licence, then Ofcom must revoke 
that licence.  The broadcaster cannot broadcast again unless 
the reasons making it unfit have been fixed.  This is a major 
interference with freedom of expression, as it prevents the 
broadcaster from broadcasting and restricts the number of 
voices being heard and the range of programming available 
to audiences. Ofcom considers that the threshold for 
finding a broadcaster not fit and proper to hold a broadcast 
licence is, therefore, high. 
 
The main reason for broadcasting to be regulated is to 
protect audiences from harm.  In judging whether someone 
is fit and proper to hold a broadcast licence, the central 
consideration is whether they can be expected to be a 
responsible broadcaster.  When Ofcom is assessing whether 
an existing licensee remains fit and proper, a key 
consideration will be that person’s compliance with 
regulatory standards and the conditions of its licence.  We 
may also look at non-broadcasting related conduct where 
we consider that it is relevant to the likely future conduct 
of the broadcaster licensee and/or to public confidence in 
the broadcasting regime as a whole.” 

 
[28] Next, the decision addresses Ofcom’s procedures in this case. Ofcom’s publicly 
available procedures outline the process which it will normally follow when 
considering the fitness and propriety of broadcast licensees.  Where a person is no 
longer considered to be fit and proper to hold a licence, Ofcom follows a procedure in 
which the licensee is given an opportunity to make representations on the proposal to 



 

 
9 

 

revoke the licence.  In this case, Ofcom recounted that it had sent the Licensee a notice 
on 8 March 2022 informing it that Ofcom was minded to decide that it could no longer 
be satisfied that ANO TV Novosti was a fit and proper person for the purposes of the 
1990 and 1996 Acts.  Reasons for this view were set out.  The Licensee was permitted 
to make written representations within a number of days and had the opportunity to 
attend an oral hearing (either online or in person) on 11 March 2022.  On 9 March 2022, 
the Licensee requested an extension of time for its response; and this was duly 
granted, with a new deadline of 15 March 2022 and the oral hearing then to be held 
on 16 March 2022.  
 
[29] In the event, the Licensee declined to provide further representations or to 
attend the oral hearing, contending that even the extended period for response was 
insufficient and that (for reasons related to sanctions which had been imposed) it was 
unable to avail of legal representation in the UK. The Licensee had made 
representations in correspondence to Ofcom in relation to the 29 investigations 
relating to broadcast complaints.  Some of the responses provided in respect of those 
complaints, where it touched upon the Licensee’s efforts to maintain due impartiality 
in its service during the current crisis, were taken into account by Ofcom.   
 
[30] Ofcom also recorded that it considered that an expedited procedure was 
necessary in this case since, although the RT service was not then broadcasting in the 
UK, it was possible for its services to recommence broadcasting at any time (for 
example, by coming to an arrangement with a broadcasting platform specific to the 
UK).  It was considered that expedition was required “due to the high public interest 
in the case and the exceptional circumstances of the case”, alongside the ‘do all that it 
can’ nature of the obligation in sections 3(3) of the 1990 and 1996 Acts. 
 
[31] The written decision then turns to the Licensee’s relationship with the Russian 
Federation, which is addressed in some detail at paras 26-34.  It records, inter alia, that 
the Licensee receives annual subsidies from the Russian Federation state budget every 
year; but that the Licensee described this procedure, which is established by federal 
law, as prohibiting any state interference in its editorial policy or any role of its 
founder in the editorial process.  The mere fact that the Licensee was state funded and 
that Russia had committed acts which were inconsistent with international values was 
not of itself treated as decisive.  However, the Russian Federation’s conduct in Ukraine 
was said to be, in Ofcom’s view, exceptional: 
 

“No other Ofcom broadcast licensee is financially 
dependent on a state whose head of state, President Putin, 
has been personally sanctioned by the UK for launching a 
war of aggression against the neighbouring state. The 
Editor in Chief of the service, Margarita Simonyan, is also 
personally subject to UK sanctions. 
 
In addition, ANO TV Novosti is the state broadcaster of, 
and funded by, a state which has, in connection with that 



 

 
10 

 

war of aggression, prohibited the “Public dissemination of 
falsehoods about the use of Russia’s armed forces”, and the 
Russian authorities have reportedly made it clear that 
calling it a “war” is considered fake news. Penalties of up 
to 15 years in jail are associated with breach of the law.” 

 
[32] The written decision then recounts a statement from the Russian presidential 
spokesman, quoted by the Russian state news agency, saying that the law referred to 
above was necessary and “proportionately harsh” on the basis of there being an 
“information war” against Russia.  The decision also notes that that agency published 
without challenge a suggestion that there were no threats whatever to the civilian 
population in Ukraine, which is entirely at odds with (for instance) statistics and 
information published by the UN High Commissioner for Human Rights. 
 
[33] Para 33 of the decision explains that, for so long as the Licensee holds a 
broadcast licence, there is a clear implication that Ofcom considers it to be a fit and 
proper person to hold a licence; and that, in the circumstances described above, Ofcom 
considered this to bring the integrity of the broadcast licensing regime in the UK as a 
whole into question.  
 
[34] In his submissions, Mr Kennelly identified the following paragraph within the 
written decision (para 34) as being key: 
 

“In particular, it is difficult to see how any news provider 
based in Russia could cover the events in Ukraine 
responsibly in circumstances where a law appears to 
prohibit with a potential criminal penalty of 15 years 
imprisonment, for example, the dissemination of 
information that civilians are being killed by Russian forces 
or that a war is going on.  It is also difficult to see how a 
Russian state-funded news broadcaster could credibly 
avoid covering the events in Ukraine, or could expect to 
remain funded if it failed to convey the narrative that the 
Russian Federation seeks to impose on its own people and 
the rest of the world.  We therefore are concerned that it is 
not possible to be satisfied that a news broadcaster based in 
Russia and which is currently subject to such a law, is fit 
and proper to hold an Ofcom licence, a condition of which 
requires its news to be duly accurate and duly impartial.” 

 
[35] The written decision then goes on to consider the issue of due impartiality.  As 
noted above (see paras [17]-[18]), Ofcom has a duty under section 319 of the 2003 Act 
to set such standards for the content of programmes on television and radio services 
as appear to it best calculated to secure the standards objectives set out in section 
319(2).  Due impartiality in UK broadcast media was considered particularly 
important because other sources of news media, such as social media and the internet, 



 

 
11 

 

are often partial.  Ofcom had set due impartiality standards in the Broadcasting Code, 
Section Five of which set out principles “to ensure that news, in whatever form, is 
reported with due accuracy and presented with due impartiality” and that the special 
impartiality requirements were met in respect of broadcast content covering matters 
of major political controversy.  It is a condition of each of the Licensee’s broadcast 
licences that the service broadcast complied with that Code.  Ofcom considered the 
conflict in Ukraine to be a matter of major political controversy triggering the 
application of the special impartiality requirements (and this was not disputed), which 
therefore required a higher standard of impartiality.  The requirements of due 
impartiality are also considered to be highest for news programming. 
 
[36] Ofcom then turned to consider the Licensee’s compliance history.  Between 
2012 (when the Licensee acquired its first licence) and 2017, Ofcom recorded 15 
breaches of the Broadcasting Code against ANO TV Novosti services.  After this, the 
Licensee engaged with Ofcom regarding compliance with the Code.  Notwithstanding 
this, in 2018, Ofcom recorded a further seven breaches of the Code, all relating to due 
impartiality.   The programmes concerned dealt with the poisoning of Sergei and Yulia 
Skripal in Salisbury in March 2018, the armed conflict in Syria, and the Ukrainian 
Government’s position on certain issues.  Ofcom regarded these as “a serious and 
repeated failure of compliance” and imposed a financial sanction of £200,000.  It was 
acknowledged that no further breaches had been found since those recorded in 2018, 
over a period of almost four years. 
 
[37] The final section of the written decision deals with Ofcom’s continuing duty to 
be satisfied of the Licensee’s fitness to hold a broadcast licence.  Paras 49-50 are 
particularly important: 
 

“However, RT is a news and current affairs service.  We 
consider that ANO TV Novosti’s position as a state 
broadcaster, financed by a state which has recently invaded 
a sovereign state and effectively criminalised independent 
journalism, and in a context where a journalist can be 
imprisoned for up to 15 years for failure to adopt the state’s 
view of the news, means that we cannot be confident that it 
will be able to abide by the due impartiality rules of the 
Code. 
 
Ofcom considers that ANO TV Novosti’s compliance 
history to date demonstrates that it has particular difficulty 
in complying with the due impartiality rules of the Code 
where they relate to matters of Russian foreign policy, and 
that this difficulty is particularly acute where the matters 
concerned trigger the special impartiality requirements of 
the Code.  We are concerned that, in these circumstances, 
to continue to consider ANO TV Novosti as a fit and proper 
person to hold a UK broadcast licence risks undermining 



 

 
12 

 

public confidence in the UK broadcasting regulatory 
regime as a whole, and undermining audiences’ trust in 
regulated broadcast news.” 

 
[38] The written decision went on to note that nothing in the Licensee’s conduct 
since Russia’s invasion of Ukraine allayed Ofcom’s concerns in the above regard.  
Although Ofcom had not reached a conclusion on the 29 investigations referred to in 
para [24] above, the volume and potentially serious nature of the concerns raised 
within such a short period was considered deeply concerning.  (In fact, after the 
decision at issue in this case, Ofcom subsequently concluded that all of the 
programmes concerned breached the Broadcasting Code, and that these breaches 
were serious and repeated, for reasons set out in a later decision on this issue.) 
 
[39] Ofcom directed itself to the importance of freedom of expression, recognising 
that this encompassed the right of broadcasters to make programmes providing 
audiences with the Russian viewpoint on news and current affairs, including both 
viewpoints which are supportive of certain states and critical of others and including 
challenges to accusations made against Russia.  The ultimate conclusion (at para 55 of 
the written decision) was, however, as follows: 

 
“We have considered the pressures to which all media 
providers in Russia are currently subject by the Russian 
state and ANO TV Novosti’s particular relationship with 
the Russian Federation.  That state is engaged in a war to 
which the United Nations has overwhelmingly voted to 
demand an end.  In the circumstances, Ofcom considers 
that overall, it is not possible to be satisfied, on the facts 
today, that ANO TV Novosti can be a responsible 
broadcaster.  Therefore, Ofcom cannot be satisfied that the 
Licensee remains a fit and proper person for the purposes 
of each of s3(3) of the 1990 Act and 1996 Act and we have 
decided to revoke the above licences.” 

 
[40] This was acknowledged to be a significant interference with the applicant’s 
article 10 rights but was considered to be prescribed by law, in pursuit of a legitimate 
aim and necessary in a democratic society.  The impact of the decision was noted to 
be “somewhat mitigated” by the fact that it was not, in any event, then broadcasting 
on any regulated broadcast platforms in the UK (albeit its content remained available 
to a limited degree online). 
 
Summary of the parties’ cases 
 
[41] The applicant advances three grounds of challenge, namely that the Ofcom 
decision was (i) ultra vires section 3 of the 2003 Act in a variety of respects 
(particularly, although not exclusively, by reason of the decision having been taken in 
advance of the broadcast investigations having been concluded and by reason of the 



 

 
13 

 

reduction in the plurality of providers which resulted from the decision); (ii) in 
violation of article 10 ECHR; and (iii) taken for an improper purpose.  As to the last of 
these contentions, the applicant has made some strident averments as to his view of 
Ofcom being beholden to the wishes of the executive.  He also relies upon the fact that 
the respondent did not follow its ordinary procedures for consideration of licence 
revocation, by adopting an expedited process. 
 
[42] The proposed respondent robustly denies any improper purpose or undue 
government influence; and relies on the detailed terms of the written decision, 
discussed above.  It argues that the applicant’s case fundamentally misunderstands 
(or mischaracterises) the basis for the impugned decision, namely that it was founded 
on the position in which the Licensee found itself following the invasion of Ukraine 
and changes in Russian law, rather than concerns arising from the broadcasts which 
were the subject of incomplete investigations. 
 
[43] I address each of the applicant’s three grounds of challenge below, applying 
the test for the grant of leave recently confirmed by the Court of Appeal in 
Re Ni Chuinneagain’s Application [2022] NICA 56, at para [42]. 
 
The ultra vires challenge 
 
[44] I have little hesitation in concluding that the applicant’s first central ground of 
complaint is not arguable, such as to have a realistic prospect of success.  In substance, 
it amounts to an irrationality challenge.  There is no proper basis for concluding that 
the proposed respondent failed to have regard to the general duties governing its 
functions.   
 
[45] The applicant’s suggestions that the impugned decision “is contrary to the duty 
to further the interests of citizens in relation to communication matters” because it 
deprives them of an important source of information and that the decision is “contrary 
to the duty to ensure the maintenance of a sufficient plurality of providers of different 
television and radio services” fail to give due recognition to the nature of the statutory 
scheme in two significant respects.  First, as explained above, where Ofcom is no 
longer satisfied that a licensee is fit and proper to hold a licence, it is required by statute 
to take steps to ensure that the licensee does not remain the holder of a licence.  
Although Ofcom has some degree of discretion in assessing the fitness of the licensee, 
where it is no longer satisfied as to fitness, its response is statutorily determined.  
Second, the general duties set out in section 3(2) of the 2003 Act are not (at least in this 
case) individually enforceable in the selective manner urged upon the court by the 
applicant. 
 
[46] The matters which Ofcom is required to secure pursuant to section 3(2) will, in 
certain instances, pull in different directions.  For example, there may well be a tension 
between maintaining a plurality of providers and a range of services on the one hand 
and maintaining standards which protect the public from harm or unfair treatment on 
the other.  Regulatory action removing a licensee’s ability to broadcast will inevitably 



 

 
14 

 

reduce choice – but there may be good reason for this which is consistent with one of 
the further general duties imposed upon the regulator.  The possibility of such tension 
is explicitly recognised, and catered for, in the 2003 Act.  Section 3(7) provides: 
 

“Where it appears to OFCOM that any of their general 
duties conflict with each other in a particular case, they 
must secure that the conflict is resolved in the manner they 
think best in the circumstances.” 

 
[47] The matter will then resolve to one of expert regulatory judgment.  It is well 
established both as a matter of general principle, and in this context in particular, that 
the court will only second-guess an expert regulatory assessment where the regulator 
has obviously gone wrong: see R (ANO-TV Novosti) v Ofcom [2021] EWCA 1534; [2022] 
1 WLR 481, at para [62].  There is no statutory guidance as to the threshold to be 
applied in assessing whether a broadcaster is “fit and proper.”  That is a matter for 
Ofcom’s judgement and the courts will not lightly interfere with its regulatory 
judgement in this regard, given its expertise and experience: see R (Avaaz Foundation) 
v OFCOM [2018] EWHC 1973 (Admin), per Supperstone J, at paras [54] and [65].  It 
was open to Ofcom to assess the propriety of a broadcaster continuing to hold a licence 
by having regard to the situation in which it had been placed by external factors, 
where this is relevant to likely future conduct in its broadcasting, as well as its own 
characteristics. 
 
[48] The applicant also alleges that the impugned decision is contrary to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed, as 
referred to in section 3(3)(a) of the 2003 Act.  These are principles to which the 
proposed respondent must have regard.  However, they do not dictate the substantive 
outcome in any particular case.  More particularly, the applicant’s attack in reliance 
on these principles relates to the respondent having made its decision without full 
investigation, contrary to its ordinary procedures.  But that in turn relates to Ofcom’s 
then un-concluded broadcast investigations, in circumstances where it is entirely clear 
from a reading of the decision that individual breaches of the Broadcasting Code in 
certain programmes was not the basis for the licence revocation.  Rather, the question 
was one of the fitness and propriety of the Licensee to continue to hold the licence.  
The applicant’s contention that the proposed respondent rushed to judgement on the 
basis of undetermined complaints is therefore entirely misplaced. 
 
[49] The applicant further contends that existing television services presented a 
dominant media narrative and that RT broadcasts in relation to the Russia-Ukraine 
conflict should be permitted to complement and contradict this narrative, where 
appropriate.  However, that ignores the point made above that where the propriety of 
a licensee holding a licence is in issue, because of its inability to comply with the 
licence terms or the unlikelihood of its doing so, the outcome is statutorily prescribed.  
Moreover, in terms of the applicant’s compliance with its due impartiality obligations, 
both the Divisional Court in England (see [2020] EWHC 689 (Admin)) and the Court 



 

 
15 

 

of Appeal on appeal (supra), in the present applicant’s legal challenge to Ofcom’s 
findings of breach in 2018, made clear that due impartiality is to be displayed in the 
licensee’s own programming rather than across the plurality of broadcasters 
considered as a whole (see, in particular, paras [63] and [65] of the judgment of Sir 
Geoffrey Vos MR in the Court of Appeal). 
 
[50] In this case, the Licensee is financially dependent on the Russian Federation.  
Not only has that state’s Head of State been personally sanctioned by the UK but so 
too has the Editor-in-Chief of the RT service.  Added to that, the Licensee has a 
previous history of non-compliance with licence conditions; and, since the outbreak 
of the conflict in Ukraine, Ofcom has been in receipt of multiple complaints about 
further compliance issues.  Most significantly, the Russian Federation has introduced 
a new law which Ofcom consider to ‘effectively criminalise independent journalism’ 
in relation to a matter of major public interest and controversy which will inevitably 
be covered by the Licensee’s news programmes.  Even if it was inclined to report with 
rigorous impartiality, therefore, the position in which it finds itself (with its 
programmes largely being produced in Russia) is such that it would be impossible to 
do so.  Further still, the Licensee did not engage in substance with the proposed 
decision and, in particular, offered Ofcom no material reassurance about compliance 
with its obligation of due impartiality.  In the above circumstances, a conclusion that 
the Licensee was in the current circumstances not a proper person to hold a licence – 
conditions of which require it to respect the special impartiality requirements – was 
entirely understandable, if not inevitable.  Certainly, there is no arguable case that it 
was irrational.  As I have already made clear, I also see no proper basis for the 
contention that the proposed respondent stepped outside the bounds of the 
obligations imposed upon it by section 3 of the 2003 Act. 
 
[51] In his affidavit evidence, the applicant made the assertion that no adequate 
comparison had been made with other conflict situations by Ofcom and, indeed, that 
Ofcom wrongly treated the Licensee in this case less favourably than other licensees 
in comparable situations (referring to “the partisan broadcasts of CNN, the BBC, Fox 
News and/or ITV relating to conflict zones around the world”).  This element of the 
challenge was not pursued orally but, in any event, there is patently insufficient 
evidential material before the court for me to begin to consider that Ofcom had acted 
irrationally by reason of illogically differential treatment afforded in materially 
identical circumstances.  Ofcom has understandably represented that it is unaware of 
facts comparable to those upon which it relied in its decision. 
 
Improper motive 
 
[52] I also have little hesitation in rejecting as unarguable the third strand of the 
applicant’s case, namely the contention that the proposed respondent not merely 
failed to act independently of the government of the day but compromised its 
independence to the extent of responding to political pressure and effectively acting 
under dictation.  As Mr Kennelly observed in the course of his submissions, this is a 
serious accusation to be levelled at a regulator which must jealously guard its 



 

 
16 

 

independence from the executive.  Moreover, it is an allegation which will not lightly 
be entertained without evidence.  Leave to apply for judicial review will not generally 
be granted upon a ground which is arguable only on a purely speculative basis, in the 
hope that it may be strengthened when more documents are obtained: see De Smith’s 
Judicial Review (8th edition, Sweet & Maxwell) at para 16-049, citing Sharma v Brown-
Antoine [2007] 1 WLR 780, at para [14](4).  This is a kindred principle to the well-known 
statement in this jurisdiction in Re SOS (NI) Ltd’s Application [2003] NIJB 252, at para 
[19], that “there must be some evidence or a sufficient inference” of a public law wrong 
before a case has been made out for leave to apply for judicial review on a particular 
ground (in that context, an allegation of having left a material consideration out of 
account). 
 
[53] The two primary bases upon which this case is mounted are, firstly, the 
proximity in time between the Secretary of State’s statement on 3 March and the 
impugned decision on 18 March 2022; and, secondly, the fact of the revocation 
decision arising in advance of completion of the investigations into particular RT 
broadcasts.  In my view, neither of these factors provide a sufficient evidential basis 
for permitting this aspect of the applicant’s challenge to proceed, whether taken 
individually or cumulatively.  When looked at in the full and proper context, neither 
of these factors is in my view indicative of any failure on the part of Ofcom to exercise 
its functions conscientiously, independently and in compliance with its legal 
obligations. 
 
[54] The Secretary of State was quite open about having written to Ofcom urging it 
to examine potential breaches of the Broadcasting Code.  She said that she had 
published her letter, so it was not sent privately – although it has not been exhibited 
in the applicant’s evidence.  The height of the evidence before the court is that the 
Secretary of State urged Ofcom to examine any potential breaches of the Broadcasting 
Code.  Ofcom’s response to the Secretary of State, which has been provided to the 
court, refers to the actions which it was itself taking and its role as the independent 
communications regulator, charged with both upholding freedom of speech as well 
as ensuring that TV and radio audiences are protected from harm.  The response to 
pre-action correspondence from the CSO on behalf of the Secretary of State 
emphasised her understanding that Ofcom was an independent regulator and that she 
had no power to direct it.  In another debate in the House of Commons where similar 
issues were being discussed, prior to the impugned decision in this case, the Prime 
Minister referred to the Secretary of State having asked Ofcom to review the matter 
and emphasised on behalf of the Government that the UK was a democracy which 
believed in free speech and that it was important that they (the Government) should 
leave it up to Ofcom rather than politicians to decide which media organisations to 
ban (drawing a favourable comparison between the independence of Ofcom in the UK 
and Russia’s actions as respects media organisations there).  Ofcom’s own response to 
pre-action correspondence robustly rejects the suggestion that it acted other than 
independently at all times.  The reasoning set out in its detailed decision speaks for 
itself and, as I have found above, was both rational and readily foreseeable. 
 



 

 
17 

 

[55] The alacrity with which Ofcom addressed the issue is explained in its own 
decision.  It (rationally) considered that expedition was warranted in light of the high 
public interest in the case, the exceptional circumstances presented by the context in 
which it arose, and the terms of Ofcom’s statutory duties. 
 
Article 10 ECHR 
 
[56] Turning then to the applicant’s Convention ground:  it is common case between 
the parties that the right to freedom of expression in article 10 ECHR includes not only 
the freedom to hold opinions but also to receive and impart information and ideas.  
The proposed respondent expressly adverted to this right in the course of its 
determination, noting also that the Convention does not prevent states from requiring 
the licensing of broadcasting and that article 10(2) allows interference with the right 
of freedom of expression where this is prescribed by law and necessary in a 
democratic society for the protection of the reputation or rights of others. 
 
[57] The applicant contended that the interference with his article 10 rights was not 
in accordance with law by virtue of the matters relied upon in his ultra vires challenge, 
which I have rejected above.  He further contends that the interference was not for a 
legitimate purpose by reason of his case that the respondent’s action was taken simply 
in order to gratify the UK government.  I have rejected that case also.  The interference 
in this case plainly had a legal basis under section 3 of each of the 1990 and 1996 Acts.  
The Court of Appeal in England and Wales has also held, in its decision referred to 
above, that the legitimate objective of due impartiality pursued by the 2003 Act and 
the Broadcasting Code was sufficiently important to justify limiting the applicant’s 
freedom to broadcast. 
 
[58] The meat of the applicant’s claim under article 10 is that the revocation decision 
was disproportionate and cannot be justified on the basis of a pressing social need.  
He makes this case on the basis, inter alia, that audiences in Northern Ireland are 
capable of critically evaluating RT broadcasts alongside those of other broadcasters; 
and that the effect of the decision is to preclude RT television broadcasts entirely. 
 
[59] The applicant’s claim that the revocation is a disproportionate infringement of 
his article 10 rights in all the circumstances is in my view by far the strongest element 
of his case.  However, I have concluded that it too is not arguable in the sense of 
enjoying a realistic prospect of success for the following reasons.  Primarily, this is 
because Parliament itself has struck the balance in this context in the provisions of 
sections 3(3) of the 1990 and 1996 Acts respectively, alongside the enhanced 
impartiality requirements for broadcasting of this type.  The rationale behind what the 
applicant pejoratively refers to as a ‘paternalistic’ approach is discussed in detail in 
the previous ANO TV Novosti challenge referred to above.  It was a conscious choice 
on the part of Parliament; and there is no challenge to the legislation itself in this case.  
As explained above, if Ofcom is no longer satisfied that a licensee is fit and proper to 
hold a licence, it is then under a positive duty to do all that it can to secure that the 
licensee ceases to hold a licence. 



 

 
18 

 

 
[60] The element of discretion available to the proposed respondent is in its 
judgement as to whether or not the licensee is a proper person to hold a licence; but 
Ofcom’s approach to that question must be exercised in good faith and not by the 
imposition of such an elevated threshold as to thwart the will of Parliament.  In the 
present case, Ofcom recognised the significance of the interference with article 10 
rights which its decision would entail and directed itself accordingly by expressly 
considering that the threshold for intervention was high.  Whilst breach of Convention 
rights is a substantive matter for determination by the court, independent of the extent 
or quality of Convention reasoning by the public authority concerned, a careful 
consideration of Convention issues may warrant the authority’s assessment being 
afforded additional respect by the court: see Miss Behavin’ Ltd v Belfast City Council 
[2007] UKHL 19, at paras [37] and [91]. 
 
[61] Ofcom appears to me to have carefully considered the circumstances of this 
case and the matters previously raised by the Licensee which were relevant to its 
determination. It particularly noted that it would be inappropriate for Ofcom as 
regulator always to place decisive weight on the actions of States which have acted 
contrary to UK values or generally accepted international values in determining 
whether state-funded broadcasters were fit and proper persons to hold broadcast 
licences.  It recognised that such an approach would potentially result in many state-
funded broadcasters from states which may not share UK values being held not to be 
fit and proper to hold a licence. 
 
[62] Nonetheless, it reached its conclusion in the particular circumstances of this 
case, which it considered to be “exceptional”, on entirely defensible grounds, giving 
rise to the prescribed statutory outcome.  Viewed as a whole, I do not consider – in 
light of the respect which is due to both the regulator’s assessment of the facts and 
Parliament’s prescription of the consequences – that the applicant enjoys a realistic 
prospect of success in the contention that the revocation of the relevant licences was 
in violation of article 10 ECHR. 
 
Utility of the application 
 
[63] I would venture that there is a further basis upon which the refusal of the grant 
of leave may be warranted, that is that the proceedings, even if successful, would 
presently serve no practical purpose.  I recognise that, at the time of its decision, 
Ofcom, whilst taking this factor into account, did not consider it determinative: it 
proceeded to revoke the licence on the basis that, in the absence of doing so, the 
Licensee could find a way to re-establish its broadcast service in the UK at any time.  
However, some seven months on, there has been little or no change in the situation.  
The war continues; the EU sanctions are still in place; and there is no suggestion that 
ANO TV Novosti would be in a position to commence RT broadcasting in this 
jurisdiction if only it regained its licence.  In the absence of some significant change 
in the background context (for instance, if RT France was successful in its challenge 
before the CJEU to the EU sanctions imposed), it seems to me likely that success in 



 

 
19 

 

these proceedings, even followed by a different outcome upon reconsideration by 
Ofcom, would represent a Pyrrhic victory only.  In those circumstances, I would not 
have been inclined to exercise my discretion to hear the case at this point.  In light of 
my view of the merits of the claim, however, I need not determine this issue (on 
which I heard no argument). 
 
Conclusion 
 
[64] By reason of the foregoing, I do not consider the applicant to have raised a case 
warranting the grant of leave to apply for judicial review; and I refuse his application 
accordingly. 
 
[65] I will hear the parties on the issue of costs but provisionally take the view that 
the usual order should follow, namely that there should be no order for costs at this 
early stage of the proceedings, save for an order for legal aid taxation of the 
applicant’s costs. 


