
 

Upper Tribunal 
(Immigration and Asylum Chamber) Appeal Number: AA/08756/2012

THE IMMIGRATION ACTS

Heard at Field House Determination Sent
On 20 December 2013 On 23 January 2014

Before

UPPER TRIBUNAL JUDGE CLIVE LANE

Between

AZADEHOLSADAT HOSSEINI
Appellant

and

THE SECRETARY OF STATE FOR THE HOME DEPARTMENT
Respondent

Representation:

For the Appellant: Mr K Gayle, instructed by Elder Rahimi Solicitors
For the Respondent: Mr Tufan, Senior Home Office Presenting Officer

DETERMINATION AND REASONS

1. The appellant, Azadeholsadat Hosseini, was born on 21 July 1984 and is a
female citizen of Iran.  The appellant came to the United Kingdom as a
student and subsequently claimed asylum on 14 December 2010.   Her
asylum application was refused by a decision of the respondent dated 17
January 2012.  A decision was also taken to remove the appellant to Iran.
The  appellant  appealed  against  that  decision  to  the  First-tier  Tribunal
which dismissed her appeal in December 2012.  That determination was,

© CROWN COPYRIGHT 2014



Appeal Number: AA/08756/2012 

however, set aside by the Upper Tribunal in March 2013 and the appeal
remitted  for  a  decision  to  be  re-made in  the  First-tier  Tribunal.   By  a
determination dated 19 July 2013, the First-tier Tribunal (Designated Judge
Manuell) dismissed the appeal.  The appellant now appeals against Judge
Manuell’s determination, with permission, to the Upper Tribunal.

2. Judge Manuell rejected parts of the appellant’s account but he did accept
that the appellant had worked for the Manoto television station (which is
based in London) from October 2010 (in which year the channel began
broadcasting)  until  January  2011.   It  is  as  a  consequence  of  her
involvement with Manoto that the appellant claims that she is now at real
risk of persecution upon return to Iran.

3. The appellant had produced a video recording extract from YouTube.  I did
not view the YouTube extract but have read the English translation of the
transcript (which appears at [69] of the appellant’s bundle).  The recording
is entitled “When the presenter of a satellite network makes a disclosure.”
Reference is made in the extract to the appellant (who had worked as a
news broadcaster for Manoto) and records that the appellant claimed that
she had been approached by a “Persian-speaking spokesman of the US
State Department” who, “on the pretext of wishing her a happy birthday”
had proposed that the appellant co-operated in some way with him.  The
extract records that “this co-operation would be in the form of spying!”

4. The appellant  asserts  that  the  judge  misunderstood  the  nature  of  the
YouTube extract and the transcript when, at [29], he wrote:

As  to  YouTube  extract  (sic)  produced  by  the  appellant,  even  if  the
authorities took the trouble to locate that on the web, it contains nothing
said by the appellant which is opposed to the regime.

5. The appellant  further  asserts  that,  far  from the authorities  “taking the
trouble to locate” the extract on the internet, the YouTube clip was, in
fact, broadcast in Iran on Iranian State television.  Mr Tufan did not seek to
dispute that assertion.

6. The first question, therefore, is whether the judge has erred so seriously in
law by misunderstanding the evidence that his determination should be
set aside.  It was indeed that potential difficulty in the determination which
was identified by Upper Tribunal Judge Perkins who, granting permission in
September  2013,  considered  it  arguable  that  the  judge  had  “so
misunderstood a particular strand of evidence that is his conclusions are
unsustainable.”  However, as Judge Perkins also noted, it will be necessary
for  the  Upper  Tribunal  to  distinguish  between  evidence  which  the
appellant did not like and genuine misunderstanding on the part of the
judge.   It  is  clear  that  the  judge  described  this  part  of  the  evidence
incorrectly when he observed that the authorities may not encounter the
evidence because they would not take “the trouble to locate it  on the
web”; the report was not contained in some obscure blog or website which
the  Iranian  authorities  might  overlook  but  had  actually  appeared  on

2



Appeal Number: AA/08756/2012 

Iranian state television.  However, whilst Judge Manuell appears to have
been uncertain that the Iranian authorities would ever encounter the item
he went on to find that there was nothing in it damaging to the appellant
in any event.  I  find that, because he went on to make that additional
finding, his misunderstanding of the nature of the evidence is not such
that  his  determination  is  vitiated  by  the  error.   If  Judge  Manuell  had
correctly noted that the item had appeared on Iranian television, he would
have still have needed to consider whether its existence posed a real risk
for the appellant.  I find that it was open to the judge to conclude that the
news item did not contain material damaging to the appellant.  The item
begins with a general remark suggesting that the financial backers for the
Manoto channel may be “intertwined with monarchists” but does not go on
to threaten those working at Manoto or the appellant in consequence.  The
news item goes on to report that the appellant herself had claimed that
she had been approached by the American spokesman; it is not clear why
the appellant would have volunteered information which might cast her in
a bad light or expose her to risk.  I  agree with Judge Manuell  that the
purpose of the disclosure by the appellant was to cast her behaviour in a
favourable light; she claims that she was approached by an American and
asked  to  become  a  spy  but  resisted  the  approach  and  refused.
Significantly, the news item concludes not with an attack on Manoto or any
suggestion that its employees work as spies for the Americans but rather
was an attack on Mr Eyre, the American spokesman, who had allegedly
approached the appellant:

... It appears that explaining the State Department’s position in the Persian
language is only one of Mr Eyre’s attractive roles and that Mr Alan Eyre is
also searching the internet and media organisations for spies.

7. Judge Manuell’s observation that the item “contains nothing said by the
appellant which is opposed to the regime” is, in my opinion, accurate. The
target of the article is not the appellant but the American who sought to
recruit her.

8. Some of the references to the Manoto channel contained in the appellant’s
bundle are from web news channels and blogs.  There is a report on line
from Reuters [C25] entitled “London TV channel dips a toe into Iranian
culture war.”  This report notes that the “Iranian government sometimes
jams Manoto’s  signals,  according to  viewers.”   The report  records that
Manoto’s  funding  comes  partly  from  corporate  sponsorship  but  also
venture  capitalists.   A  researcher  is  quoted  as  saying  that  “Manoto
broadcasts programmes that are completely against Islamic edicts, such
as promoting the way the rich live.”  In common with the BBC Persian
network,  Manoto is  jammed on occasion by the Iranian authorities  but
because jamming is “difficult to do” this occurs only “selectively”.  The
news report states that Manoto “makes barbs at both Iranian and Western
politicians,  uses a laugh track and often receives feedback and photos
from  child  fans.”   It  is  described  as  “television  for  the  masses”  and
concludes by noting that “despite the government’s efforts, the entrance
of new Persian-language television outlets like Manoto has improved even

3



Appeal Number: AA/08756/2012 

the quality of Iranian State television.”  An Iranian academic working in the
USA (Mahmood Enayat) concludes the report by saying, “[Manoto] has just
forced everyone to produce better programming for Iranians.”

9. The Reuters Report gives a detailed and helpful overview of the activities
of  the  Manoto  channel.  I  consider  that  an  article  emanating  from  a
respected  news  agency  such  as  Reuters  may  attract  more  evidential
weight than blogs and websites  of  unknown or obscure origin.  I  have
concluded above that the Iranian news report regarding the appellant’s
rejection of the offer to spy for the Americans was accurately assessed by
Judge Manuell as not exposing her to a risk on return to Iran.  The question
remains whether the appellant’s (brief)  involvement with the Manoto in
the United Kingdom is  likely  to  expose it  to  such risk.   Judge Manuell
considered  the  articles  critical  of  Manoto  as  “examples  of  overblown
rhetoric, part of the war of words between Iran and the west.”  He noted
that,  “The  biography  of  the  appellant  which  accompanies  one  of  the
articles about Manoto makes no criticism of her at all.  Articles make no
promises  of  action  or  reprisals.”   The  judge  noted  that  there  was  no
evidence that those who had worked for Manoto had been threatened or,
indeed, ill-treated if they had to return to Iran.  I  find that the Reuters
Report and the other evidence indicates that, whilst the Manoto channel
may be an irritant to the Iranian authorities, it is not considered by them
to  be a  serious  threat.   Indeed,  the  Reuters’  article  suggests  that  the
Iranian state broadcasting media may have sought to imitate the popular
style of Manoto and similar channels in order to make its own programmes
more interesting to viewers.  In that context, I consider that Judge Manuell
was  entitled  to  take  the  view  that,  even  if  they  are  aware  of  the
appellant’s brief involvement with Manoto, the Iranian authorities will not
seek to persecute or ill-treat this appellant.  It was a finding which was
available  on  the  evidence  and  it  was  certainly  not  perverse,  as  the
grounds of appeal submit.

10. In  reaching  that  conclusion,  I  consider  that  it  is  significant  (as  Judge
Manuell observed) that whilst the background evidence clearly indicates
the Iranian authorities were aware of the activities of the Manoto channel
there was no evidence of its employees being threatened or ill-treated. I
accept that Judge Manuell appears to have misunderstood the provenance
of the YouTube extract concerning Mr Eyre but,  for the reasons I  have
given, his error is not such that the determination falls to be set aside.
Further, the judge did not err in law by concluding that the appellant’s
activities for Manoto would not expose her to a real risk of persecution
either at the point of her return to Iran or whilst living in her home area of
that country. Accordingly, the appeal is dismissed. 

DECISION

11. This appeal is dismissed.

4



Appeal Number: AA/08756/2012 

Signed Date 16 January 2014 

Upper Tribunal Judge Clive Lane 

5


