
Upper Tribunal  
(Immigration and Asylum Chamber)               Appeal Number: PA/03255/2017 

 
THE IMMIGRATION ACTS 

 
Heard at Columbus House, Newport   Decision & Reasons Promulgated 
On 30 April 2018   On 11 May 2018 
  

 
Before 

 
DEPUTY UPPER TRIBUNAL JUDGE J F W PHILLIPS 

 
Between 

 
AD 

 (ANONYMITY DIRECTION MADE) 
Appellant 

and 
 

THE SECRETARY OF STATE FOR THE HOME DEPARTMENT  
Respondent 

 

Representation 
 
For the Appellant:  Ms S Alban, Fountain Solicitors 
For the Respondent:  Mr D Mills, Senior Home Office Presenting Officer  
 

 
DECISION AND REASONS 

 
1. This is an appeal against the decision of First-tier Tribunal Judge A D Baker in 

which she dismissed the appeal of the Appellant, a citizen of Guinea, against the 
Secretary of State’s decision to refuse asylum and issue removal directions. 

 
2. The application under appeal was refused on 13 March 2017.  The Appellant 

exercised his right of appeal to the First-tier Tribunal.  This is the appeal which 
came before Judge Baker on 26 June 2017 and was dismissed. The Appellant 
applied for permission to appeal to the Upper Tribunal.  The application was 
granted by First-tier Tribunal Judge Brunnen on 9 October 2017 in the following 
terms 

 
The grounds on which permission to appeal is sought submit that the 
judge failed to give adequate reasons for attaching no weight to a 
newspaper article and for finding that a website on which the Appellant 
claimed to have posted an article was “closed” (as opposed to publicly 
accessible). It is arguable that it is not apparent from paragraph 37 of the 
Judge’s decision what led her to find that the website was closed. It is 



arguable that if she had made a different finding on this point, she might 
have taken a different view of the newspaper. 
 
 

Background 
 
3. The history of this appeal is detailed above. The Appellant is a citizen of Guinea 

born on 21 December 1980. He claims to have left Guinea in October 2009 to study 
in Malaysia and he came to the UK as a student arriving in September 2015. He 
became involved in Guinean politics from about 2007 and was a member of the 
Union of Guinea’s Democratic Forces (UFDG) and he continued to work for this 
organisation whilst he was in Malaysia and the United Kingdom. The core of his 
claim related to an article he claimed to have written under a pen name that was 
posted on the Guinea news website on 5 September 2016. This article was used 
two days later in a talk show when the Guinean Interior minister was 
interviewed, and the embarrassment caused resulted in the Guinean authorities 
going to the Appellant’s home and abusing his family.  The Appellant’s father 
was later summonsed to the police station and asked when the Appellant would 
be returning to the country. A newspaper article was said to confirm what had 
happened on the radio programme. 
 

4. The Judge dismissed the appeal finding, after hearing oral evidence, that the 
Appellant’s account lacked credibility and in particular that the internet article 
that he claimed to have published was posted on a “closed website” and that the 
newspaper produced was not a reliable document due to its late production and 
the Appellant’s overall credibility. 
 

 
Submissions 

 
5. For the Appellant Ms Alban said that the Judge had failed to give adequate 

reasons for placing no weight on the newspaper article. The Judge says that this 
should have been produced earlier but this was not put to the Appellant or raised 
by the Respondent. A copy of the newspaper article was in the Appellant’s 
bundle and the original was produced at the hearing. At paragraph 34 the Judge 
refers to the article’s reliability “in the context of there being no other evidence” but 
this was wrong, there was other corroborative evidence including a summons 
for the Appellant’s father, his ID and the online article.  At paragraph 37 the 
Judge failed to give adequate reasons for finding that the online article appeared, 
if at all, on a closed website. This is factually wrong; the website was accessed by 
the Respondent. The Judge errs further at paragraph 38 where she places no 
weight on the blogs posted by the Appellant. He produced evidence in his 
supplementary bundle at pages 3-16. A viewer only had to click on the articles to 
see the comments. 
 

6. For the Respondent Mr Mills said that the Respondent tried to access the specific 
online article, but it was unobtainable. There was no suggestion made by the 



Respondent and no submission made to suggest that it was a closed website. The 
Respondent accepts that guineenews.org is an active website but does not accept 
that the article was ever published. The Appellant’s evidence was that articles 
are taken down after 6 months but there is nothing to corroborate this. Mr Mills 
accepted that the Respondent was likely to have made enquiries just before the 
date of the refusal letter so outside the 6-month period from the claimed 
publication of the article. So far as the newspaper article was concerned the 
Appellant claims that it was printed in Guinea in September 2016 and was sent 
to him by a friend. The Judge was right to find that it was produced very late in 
the day some 9 months after claimed publication.  The Judge gives adequate 
reasons for rejecting the reliability of the documents. Mr Mills said that it was 
accepted that the Judge was wrong to find that the website was “closed” but this 
was not material to the decision to dismiss the appeal. 
 

7. Ms Alban responded to say that the finding that the website was closed was 
material. The website was open, and the Appellant produced a copy of the article 
with the website footer clearly shown. The delay in producing the original 
newspaper article was not raised by the Respondent at the hearing. It must be 
taken into account that the Appellant was in the United Kingdom throughout the 
period in question and had to rely on others to send the newspaper article to him.  
 

 
Decision 

 
8. The grounds of appeal and the grant of permission relate solely to the Judge’s 

treatment of the evidence produced by the Appellant and in particular the 
newspaper article from L’Observateur entitled “Insecurité àa Conakry” and an 
internet article published on guineanews.org. Copies of both of these documents 
were contained in the Appellant’s bundle and the original newspaper, including 
the relevant article, was produced at the hearing. The Judge found that she could 
place no weight on the newspaper article (paragraph 41). She found that there 
was no evidence on the face of the copy internet article to indicate that it was ever 
published and that the website upon which it was claimed to have been posted 
was closed. 
 

9. There can be little doubt that the authenticity of these two documents was 
fundamental to the Appellant’s claim. The internet article was claimed to have 
been used to embarrass the Interior Minister during a radio interview and the 
newspaper article was said to be corroboration both of the interview and its 
consequences. So, if the Judge did misdirect herself or give inadequate reasons 
for doubting the authenticity of the documents this would be material to the 
decision made. 

 

10. Dealing with the documents in chronological order it was the Appellant’s claim 
that the internet article was published on the guineenews.org website on 5 
September 2016 and that content on this website remains available for a period 



of six months. It is an open website. The Judge found that it is a closed website 
and that there was “no evidence to identify that this was a public website or that (it) 
could be accessed by the public or indeed that it was accessed by any individual other than 
him at all”. The Judge goes on to find that there was no evidence on the face of 
the document to indicate that it was ever published on the internet. 

 

11. There can be no doubt that this finding demonstrates factual inaccuracy. The 
Respondent did not suggest that this was a closed website and indeed accepts 
before me that it is not. It is a public website that can be accessed by members of 
the public. The only issue therefore is whether the article in question was 
published as claimed.  

 

12. It is pertinent here to clarify the nature of the ‘article’. The Appellant’s claim is 
not that this was an article published by guineenews.org. His claim is that it was 
an article written by him and posted as a comment on the guineenews.org 
website (paragraph 7 of his statement). In this respect there is, contrary to the 
Judge’s finding, evidence on the face of the document that it was published being 
a standard internet ‘footer’ – http://www.forumguineenews.org.uk/six-ans-dalpha-
cond-quel-bilan-pour-la-guinee_topic2098.html. The document also shows, as the 
Appellants claims in his statement at paragraph 11, the date that it was printed 
being September 15, 2016. The Appellant has not produced anything to 
corroborate his claim that posts only remain on the site for six months although 
the Respondent accepts that it may have been outside the period of six months 
when the specific posting was searched by the Respondent on the open website. 
These factual issues are not addressed by the Judge and given the open nature of 
the website and the production of a copy of the post with an identifying footer 
the issue before the Judge was whether, in the light of the other evidence, there 
was a reasonable likelihood that this was a genuinely published article. The 
mistake as to fact means that this was not addressed. 
 

13. The newspaper article must be seen in the light of this misunderstanding of the 
evidence. At paragraph 34 the Judge notes the production of the article in the 
context of there being no other evidence and in paragraph 35 the Judge notes that 
limited weight can be attached to the original newspaper. Although there is no 
specific finding that the two documents produced, the internet posting, and the 
Newspaper article are false, that is the clear implication of the findings. As Ms 
Alban pointed out the Appellant submitted not only these documents but 
documents relating to his father summons which was not accepted by the 
Respondent but also his membership of the organisation which was accepted.  

 

14. My conclusion from the above is that the Judge misunderstood the evidence 
pertaining to the internet posting wrongly finding that the site to which it was 
claimed that the article was posted was ‘closed’. The Judge was further wrong to 
find that the posting had no evidence on the face of it to show that it was 
published on the internet. The Judge’s findings in these respects were, in my 



judgement, influential in her finding that she could place no weight on what, on 
the face of it, is an original newspaper containing an article corroborative of the 
core of the Appellant’s claim. The misunderstanding of the evidence caused the 
Judge to misdirect herself in a manner that was material to her decision to 
dismiss the appeal. The Appellant’s appeal is therefore allowed. 

 
 
  Summary 
 
15. The decision of the First-tier Tribunal involved the making of error of law 

material to the decision made. I allow the Appellant’s appeal. The decision of the 
First-tier Tribunal is set aside. The nature of the error of law is fundamental to 
the credibility findings made and so in accordance with the President’s direction 
I remit the matter to the First-tier Tribunal for hearing de novo.  
 

 
 
Signed:      Date: 8 May 2018 
 
 
 
J F W Phillips  
Deputy Judge of the Upper Tribunal 
 


