Case Number 2602847/2022

EMPLOYMENT TRIBUNALS

Claimant: Mr | Stringer

Respondents: British Broadcasting Corporation

Heard at: Leicester On: 15 to 18 April 2024 and in
Chambers on 2 May 2024
Before: Employment Judge Welch
Mr K Rose

Ms L Woodward

REPRESENTATION:

Claimant: Mr R Magara (Solicitor)
Respondent:  Mr J Crozier (Counsel)

RESERVED JUDGMENT

The unanimous judgment of the Tribunal is as follows:
Detriment for making protected disclosures

1. The complaint of being subjected to detriment for making protected
disclosures is not well-founded and is dismissed.

Automatic Unfair Dismissal for making a protected disclosure

2. The complaint of automatic unfair dismissal is not well-founded. The claimant
was not automatically unfairly dismissed.

Unfair Dismissal

3. The complaint of unfair dismissal is not well-founded. The claimant was not
unfairly dismissed.

4, The preliminary hearing for case management in respect of remedy on 8 July
2024 has been vacated.



Case Number 2602847/2022

RESERVED REASONS

Background

The claimant was employed by the respondent from 10 November 2007 until his
dismissal on 19 July 2022. The claimant brought a claim on 28 November 2022,
following a period of ACAS early conciliation from 18 August 2022 until 29 September
2022.

The case had previously been case managed by Employment Judge Heap on 2 March
2023. The Case Management Summary provided detail on the claims being brought
and a dratft list of issues which were subsequently amended and agreed by the parties
at the start of the hearing (see below).

The proceedings

The hearing took place at Leicester Employment Tribunal and all parties and their
witnesses attended in person. The Tribunal was provided with an agreed bundle of
documents of over 1,600 pages. There were members of the public in the hearing and
others who attended remotely via CVP.

The claimant wished to adduce a supplementary bundle of documents, but with the
exception of a few documents which were agreed, this was objected to by the
respondent on the basis that the documents were irrelevant and/or may be prejudicial.
This being a case management issue, we converted the hearing to a private hearing for
the purposes of considering whether all or part of the supplemental bundle should be
allowed in evidence.

Having heard from both parties, we excluded a couple of documents which we

considered to be both irrelevant and unhelpful to the Tribunal in considering the claim.



10.

11.

12.

Case Number 2602847/2022

We allowed the other disputed documents, which were provided as background only.
Reasons were given during the hearing.
It was further agreed that the whistleblowing policies for the years 2021 and 2022 would
be produced, and one further email chain was permitted to be entered as evidence by
the respondent, there being no objection from the claimant. The hearing was converted
to a public hearing and the observers were then permitted to return.
We were helpfully provided with a chronology which the respondent had prepared but
which was agreed by the claimant, subject to a couple of clarifications.
It was agreed that the hearing was to consider liability only and a further hearing would
be listed prior to the end of the hearing.
We therefore heard evidence for the claimant from the claimant himself. On behalf of
the respondent, we heard from:

a. Mark Moran, dismissing officer;

b. Adam Smyth, appeal officer;

c. Jonathan Lampon, Assistant Editor for BBC Newsbeat; and

d. Jasdeep Harrad, HR Business Partner.
All of the witnesses had provided written statements which stood as their evidence in
chief. They were subjected to questions from the other party and the panel.
The evidence and submissions were completed at the end of the fourth day, and the
Tribunal reserved its decision.
It was agreed that the hearing would deal with liability first and only go on to consider
remedy should the claimant succeed in any of his claims. Therefore, the issues on

liability were agreed towards the start of the hearing as follows:



List of issues

Case Number 2602847/2022

Protected Disclosure

13. Itis admitted and agreed that the claimant made a protected disclosure on 20 July 2021

to Stuart Thomas.

Reason for dismissal / Automatically Unfair Dismissal

14. What was the sole / principal reason for the claimant’s dismissal?

a.

The claimant says that the sole / principal reason was that he had made
the protected disclosure for the purposes of s.103A ERA 1996;
The respondent says that the sole / principal reason was his conduct, and

a fair reason for the purposes of s.98(2)(b) ERA 1996.

Ordinary Unfair Dismissal

15. If the respondent establishes the potentially fair reason at para. 14.b, above:

a.

Did the respondent carry out a reasonable investigation into the alleged
misconduct;
Did the respondent have a genuine belief that the claimant had committed
acts of misconduct;
Did the respondent have in mind a reasonable basis to sustain that belief;
Further (see EJ Heap’s List of Issues at para.8), did the respondent’s
process and/or decision fall outside the range of reasonable responses in
light of the claimant’s further contentions that:
i. It took seven months to tell the claimant what he was accused of
during the disciplinary process;
ii. There was a change of hearing managers as those who had been
appointed were not fit to carry it out;

lii. There was a defective investigation;



Case Number 2602847/2022

Iv. He was treated inconsistently with others in truly parallel
circumstances (relying upon those individuals identified at para.
16.c below)?
v. The procedure was unfair;
vi. There was a breach of the ACAS Code.
e. Was summary dismissal within the range of reasonable responses open
to the respondent in light of its belief in the claimant’s conduct?

Whistleblowing Detriment

16. Further, for the purposes of s.47B ERA 1996, was the claimant subject to the following
detriments:
a. Not being given a promotion to lead the sports team and/or additional
management responsibilities that he says he was promised;
b. Being subject to the disciplinary investigation; and/or
c. Being treated differently and unfairly compared to:
I. Gary Lineker;
ii. Martin Ballard;
iii. Jimmy Carpenter.
17. If so, was any such detriment done on the grounds that the claimant had made the
protected disclosure?

Time Limits (detriment claim only)

18. To the extent that any detriment occurred more than three months prior to the claimant
lodging his ET1 (subject to extension for Early Conciliation between 18.8.22 and
29.9.22):

a. Was it not reasonably practicable for the claimant to bring his claim within

the three months of the act complained of (or act(s) where there was a



19.

20.

21.

22.

23.

Case Number 2602847/2022

series of acts); and

b. If so, was it brought within a reasonable period thereafter?
Findings of fact
The claimant was originally involved with the respondent on a casual basis from August
2002. However, for the purposes of this Tribunal, his period of continuous employment
commenced on 10 November 2007.
On 16 June 2008, the claimant became a Broadcast Journalist for BBC Radio Leicester.
The claimant was employed as a BBC Journalist (Sport) and assigned as the Leicester
City football commentator. He had a public profile and was well known as the Leicester
City correspondent for BBC Radio Leicester.
His employment was evidenced by an offer letter dated 2 June 2008 [P 77 — 78], which
was sent care of his workplace, as he was moving house. The claimant cannot recall
seeing this letter, although this may not be surprising since it was sent to him 16 years
ago. The letter enclosed an editorial policy compliance form and advised the claimant
that, “as a member of BBC staff, you are required to familiarise yourself with, and work
in accordance with, the BBC Editorial Guidelines and all its supplements.”
The offer letter enclosed two copies of a contract of employment [P 79 — 83]. There
was no signed copy of the contract on file before the Tribunal. We find that the claimant
had seen this contract despite him not recalling doing so.
The contract of employment provided:
“clause 14 (a) You are expected to acquaint yourself with all the BBC'’s rules,
regulations, policies and procedures... In particular, all staff involved in
programme making, are subject to and expected to observe and abide by the policies
contained in the BBC Editorial Guidelines. All employees are subject to and are

expected to observe and abide by the BBC's rules, regulations, policies and



Case Number 2602847/2022

procedures from the commencement of their employment.”

24. The contract went on to provide at clause 18(b):

20.

“You will be required to complete and sign the declaration of personal interest form on
taking up this appointment.

The interests you are asked to declare may include but are not limited to:

- business interests that you or close members of your family may have with
customers or suppliers;

- family relationships or close personal contacts with customers or suppliers;

- your outside or private activities or work which would interfere with your BBC
work or give rise to a conflict of interest (actual or potential);

- your membership of voluntary organisations, statutory bodies, etc. which give
rise to a conflict-of-interest (actual or potential).”

Clause 19 stated:

“You will not allow your outside interests or private activities to interfere with your
BBC work or permit any conflict (actual or potential) to arise between your BBC
duties and your outside or private interests to affect your ability to carry out your
duties effectively, or to place the BBC in a position whereby it is brought into
disrepute or its reputation for impartiality is likely to be affected (irrespective of
whether or not it’s reputation is actually affected).”

The claimant signed an editorial policy compliance form [P 89-90] in December 2007
which provided a requirement for the claimant, as a member of BBC staff, to
“familiarise yourself with, and work in accordance with, the BBC Editorial Guidelines
and all its supplements. The Guidelines set out clear editorial values and principles
in relation to accuracy, impartiality, fairness, privacy, crime, harm and offence,
children, politics, religion, and matters of editorial integrity and independence,
external relationship, interacting with our audiences, the law and

accountability.....failure to work within the Guidelines would be regarded as a



21.

22.

Case Number 2602847/2022

disciplinary matter.”

The Editorial Guidelines themselves contained sections on Independence from External
Interests [section 14 P 238-251] and Conflicts of Interest [section 15 P 252- 266]. These
stated:

14.1 The BBC'’s reputation is, “based upon its fundamental values of editorial integrity,
independence and impartiality.... In order to achieve that, our impartiality, editorial
integrity and independence must not be compromised by outside interests and
arrangements.... Specifically, we must not give undue prominence to products, services
or trademarks, though we can refer to them and credit them where it is editorially
justified. And people working for the BBC must not accept gifts or hospitality from
anyone who might believe it will give them a business advantage.”
14.3.20 says, “We must not give the impression that we are endorsing a commercial
product or service when linking to a commercial platform.”
15. Section 15 of the Editorial Guidelines provides guidance on conflicts of interest. “A
potential conflict of interest arises when there is the possibility that an individual's
external activities or interests may affect, or be reasonably perceived as affecting, the
BBC's impartiality and its integrity, or risk damaging the BBC's reputation generally or
the value of the BBC brand. Conflicts of interest may occur in any area of our work.”
The guidelines go on to say that the BBC’s policy on personal interests forms part of
the contract of employment that applies to BBC employees. The principles are said to
“apply to everyone, but the application of the principles varies according to an
individual's role and their level of involvement with BBC content.”

The Guidelines go on at paragraph 15210 [P 257] to say:
“Individuals must not accept personal benefits, or benefits for their family or close

personal relations, from organisations or people with whom they might have dealings



23.

24.

25.

26.

Case Number 2602847/2022

on the BBC's behalf. Unacceptable personal benefits include goods, discounts,
services, cash, loans, gratuities or entertainment outside the normal scope of business
hospitality.”

The Guidelines state at paragraph 15.3.1 [P 257]:
“All individuals engaged by the BBC are required to declare any personal interests
which may affect their work with the BBC. These should be set out on a Declaration of
Personal Interest form and it is the responsibility of individuals to ensure that it is
maintained and is up to date....
“Significant financial interests should be declared by all production and editorial staff
working for the BBC if they are in any way connected with the area in which they work
or the subject matter they cover.”

The BBC Declaration of Personal Interests Policy provides at P330 “Individuals have
an ongoing responsibility whilst working for the BBC to remain vigilant for actual or
potential conflicts arising from their personal interests. Individuals must declare any
actual and potential conflicts at the point they arise.”

The claimant signed an Editorial Policy Compliance form in 2007 [P 90] which provided
an obligation to familiarise himself and work in accordance with the BBC Editorial
Guidelines and all its supplements. Also, he was referred to the Editorial Guidelines by
his line manager Mr Purohit on 28 January 2019 [P 581] when he confirmed that, having
referred this up, the claimant was able to attend events, but went on to say, “...as BBC
employees we have to be careful in these situations, and so I'm sure you’ll understand
my caution. If you haven't already it may be worth looking at what our Guidelines require
from us.” This email provided a link to the Guidelines. We are therefore satisfied that
the claimant knew, or should have known, his responsibilities under the Guidelines.

it is clear that the claimant had previously completed declarations of personal interest,



27.

28.

29.

30.

31.

Case Number 2602847/2022

since there were copies of these contained within the bundle [P 87, 88, 645-651]. We
are therefore satisfied that the claimant was aware of the need to complete these forms
declaring any conflicting interest.

The respondent has a Personal Use of Social Media Policy [P 380-382] which confirms
that staff are not prohibited from using social media platforms in a personal capacity.
However, it highlights that the BBC's reputation for impartiality and objectivity is crucial.
“Staff should take reasonable steps to ensure their activity on social media platforms
does not undermine the BBC's, nor their own, professional impartiality or reputation and
or bring the organisation into disrepute.”

The respondent’s whistleblowing policies [which were provided as separate documents
to the Bundle] provided protection for individuals raising concerns, such that, “you can
be assured that your position will not be at risk if you raise a genuine concern” and “The
BBC will not tolerate any sort of victimisation of anyone raising a genuine concern and
anyone responsible for doing so will be subject to disciplinary action.” The 2022 policy
also stated that the respondent would not tolerate anyone attempting to identify a
whistleblower.

The respondent has a Disciplinary Policy [P 350-2], which includes various principles.
One of which is:

“Employees should be informed of the allegation/s against them and given the
opportunity to state their case before any decision is reached.”

The claimant was subjected to training during his employment with the respondent. He
attended Safeguarding BBC Values training on 7 June 2013 and an Anti-Bribery UK
online course on 31 August 2020.

The claimant did not appear to have taken training particularly seriously. He referred in

his appeal meeting to completing training modules as quickly as he could: “You have to



32.

33.

34.

35.

Case Number 2602847/2022

do it and you just click through and get it done.” to “get management off his back”. We
accept that the claimant may have been busy and felt that his time was valuable, but it
is clear that he had a cavalier approach to the training and policies of his employer.
Mandatory training was brought in for all BBC staff and freelancers by Tim Davie,
Director General of the BBC in or around October 2020 regarding a commitment to
impartiality. Employees were required to book themselves on to on one of the available
courses.

On 15 March 2021, the claimant along with a number of other BBC employees at Radio
Leicester, were emailed by Mr Purohit [P 600] about the sessions for mandatory training
for those with on-air roles, which confirmed that there were 2 modules, one aimed at
those presenting news or magazine programmes, and one for those working in Sport.
The claimant should therefore have enrolled on one of the Sport training modules.
Many individuals had already undergone the training but a significant number had not,
including the claimant.

On being chased again by Mr Lampon on 15 March 2021, the claimant confirmed on
23 March 2021 [both P 600] that he had booked onto a course scheduled for 29 March
2021. The course he had booked on was aimed at BBC news journalists rather than
Sport journalists. No one could explain the difference in the training. Having started the
course, the claimant left the course intending to attend the one aimed at Sports
Journalists. He contacted Sheila Monteith by message [P 1511]. There was evidence
of messages from the claimant attempting to get onto a Sports specific training module,
but he was not able to do so.

The claimant was heavily involved in social media. He had a large following on Twitter
of between 50,000 to 65,000 followers during the latter years of his employment. There

was no evidence before us as to whether his BBC links, or his previous appearance as



36.

37.

38.

39.

Case Number 2602847/2022

a candidate on the Apprentice was responsible for this large following. It was clear that
he made many tweets on his personal Twitter account, which were not necessarily
related to sport. The Tweets he made often promoted goods and services of
companies, which his following would have seen.

The claimant had been asked by Mr Purohit, his line manager at Radio Leicester, to run
from Leicester to Wembley Stadium in honour of a fan who had cycled the same route
many years before to watch a football match. As the BBC only supports two charities,
the claimant was unable to mention the charities for whom he was running on his BBC
account. There were discussions within the BBC about what could be said about the
run, and what the claimant and other reporters could say or Tweet.

It was agreed that BBC Radio Leicester would provide some coverage of the run, but it
was clear that Mr Lampon had various discussions with the respondent’s Editorial policy
team about whether the respondent would allow coverage of the run. Following these
discussions, Mr Lampon made clear in an email on 7 May 2021 [P 622] what could and
could not be mentioned. This email was sent to the claimant and others working at
Radio Leicester. This set parameters on what could and could not be said and included
a section entitled: “For lan”, which stated, “You can Tweet as much as you’d like and
keep listeners/ followers up to date along your journey on your personal account. Please
don’t use [Radio Leicester] Sport/ [Radio Leicester] News Twitter accounts to [re-
tweet].”

Mr Lampon followed this up by resending this email on 10 May 2021 [P 627] and saying,
“please read this carefully as it’s what’s been signed off by Editorial Policy and we need
to stick to the guidance”.

The claimant’s evidence was that he was told by Mr Lampon on the same day as the

follow up email that he could get as many “freebies” as he wanted, so provided he used



40.

41.

Case Number 2602847/2022

his own social media account and not a BBC one. This conversation was witnessed by
Ms Heathcoate who was a Flight Lieutenant who provided free physiotherapy support
to the claimant on his run to Wembley, and also provided some free physiotherapy
supplies [P 894]. We prefer Mr Stringer’s evidence on this, as supported by the letter
from Ms Heathcoate and therefore accept that he was told by Mr Lampon that he could
get as many freebies providing he did not tweet on the respondent’s Twitter accounts
about it.

The claimant obtained a number of free items, including but not limited to, a Garmin
tracker for the run, free shot drinks, headphones, accommodation and insoles for
running shoes. Having seen emails from the claimant requesting support/ goods or
services, not just for the Wembley run, we accept that the claimant invariably mentioned
his work for the BBC, in fact some of the emails were from his BBC email account,
although he said that this was because it was his default email account when using his
mobile phone to send emails. The emails referred to his thousands of followers on
social media, and we are satisfied that this was done as a way to obtain these goods or
services, as the providers would get coverage on the claimant’s social media accounts
by being referred to by the claimant in his tweets. Some of the emails even specifically
referred to what the claimant would be able to do for the organisations from whom he
obtained goods or services.

We are satisfied that the claimant agreed to promote companies in return for the goods
and services they provided. This is evidenced by various emails within the Bundle,
including ones between the claimant and Garmin [P 459 and 462], where he was asked
of “media opportunities you’d (sic) do off the back of this” to which the claimant replied,
“Yes we already have some media opportunities.... Sky Sports has promised me a

piece on Sky but being a BBC staff member | have to be careful what | say here... .



42.

43.

44,

45.

Case Number 2602847/2022

Garmin replied, “If you’re (sic) happy to do some posts, shoutouts etc, and keep us in
the loop on what you’re (sic) doing media wise, we’ll (sic) get you two new watches
over...”

The respondent never raised any concerns about the claimant’s tweets throughout his
employment until the disciplinary investigation leading to his dismissal.

The claimant was provided with use of two new lease cars for at least 4 years during
his employment with the respondent. There was no charge for him using these vehicles
and they were, in effect, his own cars for the period during which he used them. His
evidence, which was not disputed by the respondent, was that he was personal friends
with the Director of Total Motion, who has subsequently passed away. The cars, which
were new, high value cars, were leant to him from 23 November 2018 and throughout
the rest of his employment with the respondent.

Total Motion is a Leicester based vehicle rental firm, and it was the claimant’s evidence
that these were loaned to him, to avoid them sitting on a forecourt whilst not being
leased. There was a letter provided by the Director of Total Motion dated 12 May 2022
for the disciplinary investigation [P 893] which confirmed this. However, it was clear that
the claimant retained the same vehicles for extended periods of time and whilst this
letter refers to there being no written agreement or contract, there clearly was for the
second car he was loaned, the Audi, as referred to below. Therefore, we consider that
the vehicles were allocated to him for lengthy periods and there was no evidence that
the cars were requested back at any time during these periods.

There was no documentation provided relating to the first vehicle he was loaned, (a
BMW 530e M Sport) which he retained from 23 November 2018 until June 2021 when
he exchanged this for his second vehicle. There was documentation for the later vehicle

(an Audi A3 Sportback 40) being a Contract Hire Schedule [P 442] which confirmed a



46.

47.

48.

49.

50.

Case Number 2602847/2022

hire period of 12 months for a monthly rental of £0.

The claimant mentioned the good service he received from Total Motion, together with
information on the vehicles, on his personal social media accounts on various
occasions, as evidenced in the Bundle. The claimant did not provide a declaration of
conflict of interest form, nor did he seek any kind of approval or confirmation from his
employer about the loan of these vehicles.

We find that the vehicles were provided by Total Motion and as a result of receiving
them, the claimant posted messages to his followers which promoted the company and
the cars themselves. If this had been a private agreement between friends, with no
commercial aspect, there would have been no need to post tweets about the company,
and the signage of the company would not have been added to the vehicle for one of
the posts. We consider that this was aimed at promoting this company to the claimant’'s
followers and to show that he was their customer and to reference the good service he
was receiving.

In the claimant’s PDR in June 2021, the claimant was told by Mr Purohit that he would
consider promoting him to a position with greater responsibility. He applied for
promotion to a Community Senior Journalist role in June 2021, and was interviewed
along with three other applicants.

On 5 July 2021, the claimant was informed that he had been unsuccessful in securing
the role that he had applied for. The respondent’s evidence, which we accept, was that
whilst he had performed very well at interview, another candidate had more relevant
recent experience.

Following this, Mr Purohit and Mr Lampon discussed development opportunities for the
claimant, including the claimant acting up to manage the sports team, and taking over

responsibility for some of the sports team’s rotas, but we accept Mr Lampon’s evidence



51.

52.

53.

54.

Case Number 2602847/2022

that there was no guarantee of greater responsibility. We note that nothing came of this
due to the claimant’s suspension. There was evidence of earlier emails between the
claimant and Mr Purohit [P 1644] on 14 and 15 June 2021 where the claimant offered
to undertake additional responsibility, but Mr Purohit indicated that further thought was
required as to the future management structure of the team in which the claimant
worked, so the claimant was asked to “bear with” Mr Purohit, as he was, “trying to find
a longer term solution to how sport is managed/overseen.” Therefore, it was not
possible to do this at that time.

The claimant made a verbal protected disclosure on 20 July 2021 to Stuart Thomas,
the Area Manager for BBC local radio. He complained that another journalist had been
forced by Mr Purohit, the claimant’s line manager, to break Covid rules provided by the
BBC and the Government.  The claimant’s colleague had been told to come in to
present a show despite having been in contact with someone with Covid.

Mr Thomas investigated this and contacted Mr Purohit within 24 hours although did not
tell him that it was the claimant who had complained about his actions.

Mr Purohit was angry about the complaint that had been raised, and, from the evidence
of Mr Lampon, tried to find out who had reported him, which is against the BBC'’s
whistleblowing policy set out above. We accept that Mr Purohit believed that it was
either the claimant or one other person who had reported him to Mr Thomas.

At a meeting in July 2021, the acting news editor, Jo Haywood, raised concerns
regarding the claimant’s use of Twitter, particularly about him endorsing commercial
products and businesses. We accept Mr Lampon’s evidence that Jo Haywood initially
raised this, and that this was not in response to anything said by Mr Purohit. We further
accept that there had been discussions over time between the claimant’s colleagues

about the appropriateness of some of the claimant’s tweets, and that colleagues were



55.

56.

57.

58.

59.

Case Number 2602847/2022

concerned that they were not within the respondent’s guidelines. Although, as stated
above, these were not raised with the claimant.

Following this meeting, Mr Purohit and Mr Lampon agreed that Mr Lampon would
contact Tim Burke, Senior News Editor and Head of Editorial Standards to seek
guidance on the breaches by the claimant. We accept that Mr Purohit directed Mr
Lampon to contact Tim Burke as evidenced by the email from Mr Lampon dated 22 July
2021 [P653].

Mr Lampon had contacted Mr Burke on one occasion previously concerning the
appropriateness of tweets made by another worker within Radio Leicester, although
these did not relate to commercial endorsements, but political comment. This did not
result in disciplinary action being taken against the individual concerned, as they agreed
to remove the posts.

The email sent by Mr Lampon to Mr Burke was not a neutral email merely attaching
tweets for advice; it went further in saying, “he repeatedly continues to post tweets
endorsing commercial products and other businesses and it’s rather tiresome. Time
perhaps to bring the big guns in?”. This suggested to the panel that the claimant had
been spoken to, although there was no evidence of this and we accept the claimant’s
evidence that he was never spoken to about any concerns with his posts.

The email referred to named turmeric shots which had been delivered twice to BBC
Radio Leicester and said we, “understand from his sports colleagues the new Audi
[mentioned above] he’s driving is leased at a low cost because he mentions Total
Motion and works for the BBC.”

His email attached various tweets, including those recommending his Audi and tagging
Total Motion [P 654]. One recommending headphones saying, “they’re very clever’

which tagged the supplier [P655] and another saying, “heard lots of good things about



60.

61.

62.

63.

64.

65.

Case Number 2602847/2022

these guys so giving it a go” relating to turmeric shots, and again, tagging the maker.
Mr Burke responded to the email on 22 July 2021 [P658] with a short reply, saying,
“‘Good grief.” He copied in Chris Burns, Central Local Radio Manager, and asked
whether he was allowed to investigate this.

Mr Purohit added further information to Tim Burke in replying to his email, [P664] which
referenced the claimant’s involvement with a local, “wonderful charity, but he plugs them
an awful lot on air....”

On 15 September 2021, Ms Burns emailed the claimant to meet him for a chat. He did
not know that he would be suspended at this meeting, although we accept that it would
not be usual to flag that before meeting with the individual to be suspended.

At this meeting on 16 September 2021, the claimant was suspended by Ms Burns and
Mr Thomas, which was confirmed by letter [P 740]. It was accepted that there were
“allegations of a breach of the BBC Editorial and Impartiality Guidelines.” The letter
referred to serious issues coming to the attention of the claimant’s line manager, Mr
Purohit, and said that he was immediately suspended “pending investigations into
allegations of a breach of the BBC Editorial and Impartiality Guidelines”. Although no
further detail was provided. This was the last day that the claimant worked in the
respondent’s offices.

The claimant went off sick with stress and anxiety on 17 September 2021 and never
returned to work prior to his dismissal.

Tim Burke carried out an investigation into the matters raised by Mr Lampon as directed
by Mr Purohit. His report dated 24 September 2021 [P422 to 553] made clear that he
had carried out a thorough, independent investigation, including, having carried out a
“keywords searched, from mid-October 2020 to the end of July 2021” where, “there

were in excess of 300 “shout outs” to companies or individuals who have given their



66.

67.

68.

69.

Case Number 2602847/2022

services to [the claimant].” It also referenced, that “in almost every email to companies
requesting products [the claimant] mentions his work for the BBC and his 51,000
followers”.

The summary [P 554-555] investigation concluded:

“The abuse of the social media policy leads me to a conclusion that [the claimant] should
be given a final written warning of these actions.

The failure to declare the gift of the Audi A3 and the breach of the Editorial guidelines |
regret to conclude that [the claimant] should be dismissed on notice from his position
as a BBC Journalist.”

The claimant raised a grievance via his legal representatives on 2 December 2022 [P
765 -775]. This raised complaints over a campaign of bullying and harassment which
had taken place over the previous 2 years and that he had been subjected to detriments
as a result of making protected disclosures.

This was chased by the claimant’s representative, and, due to the absence of the
recipient, the Head of BBC England, was forwarded by her assistant to Ms Burns. We
accept that this was an error on the part of a personal assistant, who was unaware that
part of the grievance concerned Ms Burns.

A grievance hearing took place via Zoom with Mr Ashton, Divisional Finance Director,
News and Current Affairs [minutes at P 811- 828] on 24 February 2022 and 1 March
2022. Mr Richards, the Head of whistleblowing within the BBC’s Corporate
Investigation Team also attended and the claimant was accompanied by a colleague [P
833-849]. The outcome letter was sent on 2 August 2022 [P 398- 413]. There was
considerable delay in sending the outcome, and the letter sought to explain that this
was due to annual leave, sickness absence and the size of the investigation. The

decision upheld some of the allegations against Mr Purohit, and also confirmed that



70.

71.

72.

Case Number 2602847/2022

some of the matters raised would be investigated and appropriate action would be
taken. It found that a disciplinary investigation should be held against Mr Purohit as to
whether the discussion where he speculated that the claimant was the likely source of
the protected disclosure was a breach of the BBC’s whistleblowing policy but that the
subsequent incidents were not in response to the complaint raised.

The claimant was invited to a disciplinary hearing by letter dated 13 May 2022 [P 895].
The allegations were that “in a number of your social media posts between February
2020 and September 2021 you have used your social media accounts on which you are
identified as a BBC employee to publicise goods and services of commercial
organisations in exchange for use/access to free goods or benefits from these
companies. You also communicated with commercial organisations using your BBC
email in order to ask for support for a personal project/s and alluded to a possible
coverage or exposure for their organisation via the BBC” and that this was a breach of
the BBC Editorial Guidelines, the BBC Declaration of Personal Interests Policy and the
BBC Personal Use of Social Media Policy. The letter made clear that if the allegations
were found to be true, this would be considered gross misconduct and one possible
outcome may be the termination of the claimant's employment. The hearing was
scheduled for 16 May 2022, and the claimant was given the right to be accompanied.
The first disciplinary hearing took place with Mr Harkins on 16 May 2022 [the minutes
for which appear at P 1594-5]. It appeared from these, that Mr Harkins was not able to
manage the disciplinary hearing and had numerous adjournments during the hearing in
which to take advice. Following an adjournment, it was confirmed that Mr Harkins would
not be the disciplining officer for the claimant’s disciplinary hearing, and that another
disciplinary officer would be appointed.

Mr Moran, Programme Manager at the time, was appointed as disciplining officer on 1



73.

74.

75.

76.

Case Number 2602847/2022

June 2022. He was informed that Mr Harkins was unable to continue as disciplinary
officer due to wellbeing concerns. Mr Moran was not local to the claimant or Radio
Leicester, had no knowledge of the claimant, worked outside of the claimant’s area of
work and had no knowledge of his protected disclosures, something which was not
guestioned by the claimant. We found him to be an honest witness, who clearly
considered that the claimant had committed gross misconduct.

The notes from the disciplinary hearing which took place by Zoom on 16 June 2022
were at P 986 —992. The claimant was accompanied at the hearing. It was clear from
the minutes of the meeting that the claimant was given the opportunity to answer the
allegations against him and raise any concerns or mitigation he wished to.

The outcome letter which was sent on 19 July 2022 [P384- 390] apologised for the delay
in sending the outcome, which was said to be because of Mr Moran catching Covid and
in order to consider all the points the claimant had raised.

The letter upheld all of the allegations against the claimant and decided that the actions
amounted to gross misconduct and that the appropriate response was summary
dismissal without notice. It was clear that the main focus of the disciplinary hearing was
the provision of what Mr Moran termed as “gifts” and focussed primarily on the cars
which Total Motion had provided. His decision on this aspect alone was that his failure
to declare both the BMW and the Audi constituted a breach of the BBC Declaration of
Personal Interest policy and Editorial Guidelines and constituted gross misconduct. He
found that failure to declare such high value gifts, nor refer them to a head of department
“‘goes completely against the Editorial Guidelines both in sentiment and fact.
Regardless of whether it has been gifted from a friend or not, it is simply not acceptable
conduct of a BBC journalist.”

He went on to find that the claimant had breached the Editorial Guidelines and the



77.

78.

79.

80.

Case Number 2602847/2022

BBC’s Social Media Policy by making unjustifiable “shout outs” to a number of
commercial companies and that there was no overriding editorial need nor justification
to provide pictures of the company product, nor mention of the specific company name.
It was apparent that Mr Moran had considered alternative sanctions as set out in his
outcome letter, but that he considered that the serious nature of the claimant’s
misconduct against the background of the importance which the BBC places on the
guidelines and policies, led to a fundamental and serious breach of the trust and
confidence between the claimant and the respondent. He was “shocked” by the
claimant’s assertion that he was not aware that what he had done was wrong.

The claimant appealed on 2 August 2022 [P 1605-6] and confirmed in his email that
with the benefit of hindsight he accepted that he had committed a serious error of
judgment in accepting vehicles from Total Motion and that he should have declared this
as an interest at the time. However, he did not consider that sufficient weight had been
given to the mitigating factors outlined in the hearing.

Mr Smyth was appointed to hear the claimant’s appeal. At the time he was Interim
Director of BBC Northern Ireland, and again had no prior involvement with BBC Radio
Leicester or the claimant. He also had no knowledge of the claimant’s protected
disclosure, which again was not questioned by the claimant.

An appeal hearing took place via Zoom on 5 September 2022 [P 1071- 1082]. During
the appeal hearing, the claimant referred to tweets posted by Mr Purohit, his line
manager. These were clearly inappropriate and may well have breached BBC
Guidelines, however, they were not similar in nature to the claimant’s tweets, since they
did not promote or endorse products. Therefore, they are not relevant to our decision.
In any event, Mr Smyth contacted the Controller of Production BBC England and

requested that these tweets be investigated.



81.

82.

83.

84.

85.

Case Number 2602847/2022

The claimant appealed against the grievance outcome and was invited to an appeal
hearing by letter sent by email on 9 September 2022 [P1086]. The initial grievance
appeal meeting was postponed by the claimant as his representative was not available.
It went ahead on 11 October 2022 via Zoom, and was chaired by Ms Busby, Managing
Editor, News Content and Ms Skeaping, External Expert. The appeal was not upheld
and an outcome was subsequently sent on 20 April 2023 [P 414-421].

Mr Smyth, the disciplinary appeal officer, carried out further enquiries following the
disciplinary appeal meeting. He met with Mr Moran, the dismissing officer, Mr Lampon
and a witness to the conversation between Mr Lampon and the claimant at which Mr
Lampon was said to have to referred to obtaining freebies.

The claimant emailed Mr Smyth on 14 October 2022 [P1180] to say that he had not
been judged in the same way as Gary Lineker, who had been allowed to continue in his
role without suspension. He referred to driving his “friend’s car for a short time” and
asserted that he was not being judged by the same standards as Mr Lineker and was
being singled out and treated differently.

Mr Smyth upheld the decision to dismiss the claimant and sent an appeal outcome letter
on 18 October 2022 [P 391-7]. It held that the level of sanction was appropriate. It said,

) “*

the claimant’s “endorsement of two major car marques, BMW and Audi, and the leasing
company which supplied them, left Mark Moran with no option but to apply the highest
penalty available....it was your receipt of cars worth tens of thousands of pounds,
without you even having made your line manager aware under the DOPI framework
and in significant breach of [the respondent’s] Editorial Guidelines, which led to your
dismissal.”

The claimant relied upon being treated differently and unfairly compared to Gary

Lineker, Martin Ballard and Jimmy Carpenter as part of his detriment claim for having



86.

87.

88.

89.

Case Number 2602847/2022

made protected disclosures.

We accept that it was clear from the documents provided that these individuals either
posted on social media, endorsed products, hosted events or carried out work and were
paid for doing so. However, it was also clear that two of the three people relied upon
were freelancers and not employees of the respondent. Further, that their work for
others was well known by individuals within the respondent, and in one case at least,
the individual had completed the required Declaration of Personal Interests form, such
that approval had been given. Therefore, we find that these individuals were not in
comparable circumstances to the claimant.

LAW

A dismissal is ‘automatically’ unfair if the reason or principal reason is that the person
dismissed has made a protected disclosure. Section 103A of the ERA provides that
“‘An employee who is dismissed shall be regarded for the purposes of this Part as
unfairly dismissed if the reason (or, if more than one, the principal reason) for the
dismissal is that the employee made a protected disclosure.”

Ordinary Unfair dismissal

The respondent has to prove the reason for the dismissal and that it was one of the
potentially fair reasons provided by section 98(1) and (2) Employment Rights Act 1996
(‘ERA’). The respondent relies upon the reason in s 98(2)(b) ERA namely, “conduct”.

Once an employer has shown a potentially fair reason for dismissal, section 98(4) ERA
provides that “the determination of the question whether the dismissal is fair or unfair ...
(a) depends on whether in the circumstances (including the size and administrative
resources of the employer's undertaking) the employer acted reasonably or
unreasonably in treating it as a sufficient reason for dismissing the employee, and (b)

shall be determined in accordance with equity and the substantial merits of the case.”



Case Number 2602847/2022

90. Since this is a misconduct dismissal, we must bear in mind the guidance given by the

EAT (approved repeatedly since) in BHS v Burchell. We therefore need to ask the

following:
a. Did the respondent genuinely believe that the claimant was guilty of
misconduct?
b. Did the respondent have reasonable grounds upon which to form that
belief? and
c. Did the respondent carry out as much investigation as was reasonable in
the circumstances?

91. The Tribunal must also consider whether the procedure followed by the respondent was
reasonable, including whether it complied with the ACAS Code of Practice on
Disciplinary and Grievance Procedures.

92. It is necessary for the Tribunal to be satisfied that dismissal was, in all the
circumstances, within the range of reasonable responses of a reasonable employer and

that a fair procedure had been followed by the employer (Iceland Frozen Foods Ltd v

Jones), as subsequently approved by the Court of Appeal in other cases. This is
authority for the well-known proposition that a Tribunal must not substitute its own
decision on the reasonableness of a dismissal for that of the employer; rather, the
Tribunal must decide, objectively, whether the decision to dismiss was within the range
of reasonable responses of a reasonable employer.

93. Both the basic and compensatory awards may be reduced under sections 122 and 123
ERA 1996 by reason of contributory conduct on the part of the employee.

94. A Tribunal may also reduce the amount of compensation, by the appropriate
percentage, to reflect the possibility that the employee might have been dismissed fairly

in any event even if procedurally unfair — the so-called ‘Polkey’ principle. Such a



95.

96.

97.

98.

99.

Case Number 2602847/2022

reduction is only applicable to the compensatory award. There is no reason why an
award may not be reduced for both Polkey and contributory conduct.

Detriment for making Public Interest Disclosure

Section 47B ERA provides the protection for workers who have made protected
disclosures  from being  subjected to  detriments. It  provides:
“47B Protected disclosures
(1) A worker has the right not to be subjected to any detriment by any act, or any
deliberate failure to act, by his employer done on the ground that the worker has
made a protected disclosure.”
The burden of proof in detriment claims is set out in section 48(2) of the ERA: “On a
complaint under subsection ... (1A) ... itis for the employer to show the ground on which
any act, or deliberate failure to act, was done.”
The concept of ‘detriment’ is very wide, and a detriment can exist if a reasonable worker
would or might take the view that the action of the employer was, in all the
circumstances, to his detriment. ‘Detriment’ can include general unfavourable treatment
and there is no test of severity that the Tribunal must apply.
However, there must be a causal link between the detriment and the fact that the worker
made a protected disclosure. The provisions of section 48(2) of the ERA mean that,
once a claimant shows that there was a protected disclosure, and a detriment which the
respondent subjected the claimant to, the burden shifts to the respondent to show that
the worker was not subjected to the detriment on the ground that he made the protected
disclosure. In order to succeed, we must be satisfied that the protected disclosure had
more than a trivial influence on the acts complained of.
Tribunals can draw inferences as to the motivation of the person subjecting the worker

to a detriment.



Case Number 2602847/2022

Submissions
100. The respondent provided written submissions and also addressed us orally. The
claimant gave oral submissions. We set out the submissions in brief:

Respondent’s submissions

101. It was accepted that the claimant had raised a protected disclosure on 20 July 2021.
There is nothing unusual or escalatory in doing so.

102. The reason for the dismissal is to be determined as to what motivated a particular
decision maker ie “what reason did he or she have for dismissing or treating the

complainant in an adverse way” (Kong v Gulf International Bank [2022] ICR 1513 CA

approving Simler LJ in the EAT). The sole exception being where someone determines
that the employee should be dismissed for a reason but “hides it behind an invented
reason which the decision maker adopts, the reason for the dismissal is the hidden

reason rather than the invented reason.” Jhuti v Royal Mail [2020] ICR 731 SC. The

necessary ingredients being:
d. A manipulator;
e. with a hidden motive;
f. an invented reason; and
g. adecision maker manipulated and persuaded to dismiss for the invented
reason, in ignorance of the hidden motive.
103. All ingredients are required for the uncommon scenario in Jhuti and would only arise
on extreme facts. None apply in this case.
104. The respondent says the reason for the dismissal was conduct. Neither the dismissal
officer nor the appeal officer knew of the protected disclosure, which formed no part of
their decision. This was unchallenged by the claimant.

105. For ordinary unfair dismissal, BHS v Burchell must be considered and, if satisfied, the




Case Number 2602847/2022

Tribunal must consider whether the decision was within the range of reasonable
responses and not substitute its own view.

106. The respondent contended that the claimant knew the rules and understood the
respondent’s position on the issues for which he was disciplined. The investigation was
reasonable and the specific complaints about the process were not made out. The
decision to dismiss was within the range of reasonable responses and was fair.

107. The claims for detriments for making a protected disclosure must be materially
influenced by the disclosure, meaning not a minor or trivial influence. There had been
a fractured relationship between the claimant and Mr Purohit for a number of years, on
the claimant’s own evidence. Development or acting up had been discussed, but there
was no guaranteed promotion. There was no evidence that there was a desire to give
the claimant development opportunities either before or after the protected disclosure.

108. In considering the instigation of a disciplinary investigation as a detriment, It was
important to consider knowledge of the protected disclosure at this time. Neither Mr
Purohit nor Mr Lampon knew that the claimant made the protected disclosure on 21
July 2021. Nor was Mr Purohit the sole author of raising the concerns to Mr Burke.

109. The different treatment of individuals was not an entirely clear allegation. Whatever
the allegation, the decision to dismiss and uphold the dismissal was not done because
of the protected disclosure.

Claimant’s submissions

110. The claimant’s submissions were that an adverse inference should be drawn from the
failure of Mr Purohit to attend as a withess and no explanation being given when he
could give material evidence.

111. Turning to the list of issues, the claimant contended that there was a strained but

professional relationship between Mr Purohit and the claimant, which got worse



Case Number 2602847/2022

following the protected disclosure. Mr Purohit was trying to find out who had complained
about him, which was a breach of the respondent’s whistleblowing policy, for which
nothing was done.

112. Mr Lampon gave the impression he had liaised with Mr Burke but in cross
examination confirmed that this was on just one prior occasion. His email was not
neutral, and was not asking for support. Nothing had been raised with the claimant prior
to approaching Mr Burke.

113. The Jhuti case confirms that where a manager hides the true reason for a dismissal
behind poor performance, which is adopted by the decision maker, this can form the
basis of an automatic unfair dismissal claim succeeding. The protected disclosure was
accepted by both parties, and the Tribunal had a duty to look behind the investigation
and find that the true reason here was the claimant’s protected disclosure. The
investigation would not have happened without Mr Purohit’s involvement.

114. Turning to ordinary unfair dismissal, the respondent did not carry out a reasonable
investigation. It was one sided, the claimant was not spoken to. There was a false
narrative in the email of 22 July 2021 and Mr Purohit’s email of the same day.

115. The claimant was suspended for 7 months without knowing the allegations against
him. Then was given 4 days’ notice of the disciplinary hearing. Mr Harkin was then
removed as disciplining officer and Mr Moran was brought in. He did not allow the
claimant more time to read the documentation, which he acknowledged in cross
examination he should have done. He had not taken into account comparators and had
only assessed the claimant’s actions.

116. It was accepted that Mr Moran had a genuine belief in the claimant’s misconduct, but
that it was not reasonable to sustain that belief. The guidelines are not sufficiently clear,

and Mr Moran had accepted in cross examination that the claimant knew the companies



Case Number 2602847/2022

in his personal capacity. He made his decision based on personal sentiments and not
the wording in the Guidelines/ policies.

117. The decisions therefore fell outside the range of reasonable responses. The claimant
had been treated inconsistently with others, including Mr Purohit who had committed
far worse.

118. As to the detriments claim, it was noted that the claimant was to be given further
management responsibilities, but this came to a standstill by July 2021, despite the
claimant’s attempts to take this forward.

119. The claimant had been subjected to a detriment by being treated differently to others
within the respondent’s organisation.

Conclusion

120. The panel came to these conclusions unanimously, having found the facts outlined
above and having carefully considered all of the evidence, the legal principles
summarised and the submissions of both parties.

121. We note that it was accepted that the claimant made a protected disclosure on 20 July
2021 when he contacted Mr Thomas about his line manager, Mr Purohit’s alleged
breach of Covid guidelines.

122. In considering whether this protected disclosure was the reason or principal reason
for the dismissal, we took into account the evidence of the dismissing officer, Mr Moran,
and the appeal officer, Mr Smyth, who we found to be honest and compelling witnesses.

123. They did not know of the claimant’s protected disclosure at the time of the claimant’s
dismissal and/or appeal and we accept that to be the case. The reason for their decision
to dismiss and to uphold that dismissal was because they considered the claimant had
committed gross misconduct by accepting the “gifts” of expensive vehicles from a

company, without declaring this in accordance with the respondent’s policies.



Case Number 2602847/2022

124. We considered whether the case of Jhuti had any effect on our decision. We do not
accept that this is a case which is similar to the case of Jhuti. Mr Moran and Mr Smyth
were provided with clear evidence on which to base their decisions. This is not a
situation where the decision-makers were deceived into dismissing the claimant and/or
upholding his dismissal. Further, the dismissing officer and appeal officer were not
provided with the email which Mr Purohit had arranged to be sent to Mr Burke nor his
follow up email. Mr Burke is senior to Mr Purohit in any event, and the reason for
dismissal was not an invented one but one which was based on Mr Burke’s independent
investigation.

125. Therefore, we are satisfied that the reason for the claimant’s dismissal was conduct
and that the protected disclosures formed no part of the dismissing officer’s reasons for
dismissal. Therefore, the automatic unfair dismissal claim must fail.

126. For the ordinary unfair dismissal claim, we accept, as stated above, that the reason
for the claimant’s dismissal was conduct, which is a potentially fair reason for dismissal.
We have to consider whether the dismissal was fair in accordance with section 98(4)
ERA.

127. In considering the leading case on conduct dismissals, BHS v Burchell, we find that

the respondent had an honestly held, genuine belief that the claimant had committed
acts of misconduct, something which appeared to be accepted by the claimantin closing
submissions.

128. We find that this belief was based on reasonable grounds. Both Mr Moran and Mr
Smyth based their decision to dismiss on the provision of valuable cars to the claimant,
which was not disputed by the claimant, and for which he had not completed a
Declaration of Interest form.

129. Whilst the claimant’s representative directed Mr Moran and Mr Smyth to the wording



Case Number 2602847/2022

of the respondent’s Guidelines and policies, and suggested that these did not support
the decision to dismiss, we accept that the respondent had reasonable grounds upon
which to base the decision to dismiss the claimant.

130. We accepted the evidence of the respondent that employees within its organisation
talk about potential conflicts of interest and impartiality decisions every day with the
Editorial staff. Both Mr Moran and Mr Smyth could not understand how the claimant
could not see the potential for problems and breach of the respondent’s guidelines and
policies in accepting such expensive cars. In their minds, whether the donation of the
cars was personal or commercial, there was a serious risk of bringing the respondent
into disrepute, particularly in light of the political backdrop in which the respondent was
working.

131. The respondent had carried out an independent investigation, whereby Mr Burke
undertook a review of the claimant’s social media posts during the period October 2020
and July 2021 and identified commercial “shout outs”, which then resulted in a search
of the claimant’'s BBC email account against key words. This was within the range of
procedures and investigations which an employer acting reasonably might adopt.

132. We are therefore satisfied that the information available to the respondent after the
investigation, was sufficient for the respondent to form a reasonable belief that the
allegations were made out.

133. As to the additional points relied upon by the claimant to show that the process and/or
decision fell outside the range of reasonable responses, we deal with each in turn:
134. Firstly, we accept that it took 7 months for the claimant to be informed of the specific
allegations against him. He knew what he had been suspended for, but not the actual
allegations until the invitation letter was sent to him. This was a very long time for the

claimant to have to wait. We acknowledge that the claimant was signed off sick



Case Number 2602847/2022

following his suspension, and that he submitted a grievance, although the latter does
not appear to have affected the disciplinary process. However, we do not consider that
the delay in handling the disciplinary affects the fairness of the process.

135. Itis apparent that the first disciplinary officer was replaced by Mr Moran. We consider
that this was appropriate in the circumstances, as it was clear from the minutes of the
aborted disciplinary hearing that Mr Harkins was not able to deal with the claimant’s
hearing. Therefore, this again does not affect our decision on the reasonableness of
the process.

136. We do not accept the claimant’s assertion that the investigation was defective. As
stated above we find that this was within the range of reasonable investigations.

137. There were no truly parallel individuals relied upon by the claimant in showing that he
had been treated inconsistently with others. As explained in our findings of fact, the
comparators relied upon were either different in status, had not carried out similar
conduct to the claimant and, in one case, had completed a Declaration of Interest form.

138. We find that there was not a breach of the ACAS code such as to render the dismissal
procedurally unfair.

139. We therefore find that summary dismissal was within the range of reasonable
responses open to the respondent in light of its belief that the claimant had committed
the conduct relied upon.

140. Turning to the detriment claim for making protected disclosures, we do not find that
the claimant was subjected to any detriment in relation to promotion and/or development
opportunities. Whilst the claimant applied for promotion for which he was not
successful, there was no guarantee of acting up and/or development opportunities. We
accept that the claimant had been told prior to his protected disclosure by Mr Purohit

that he wished to find a longer term solution to the management of the Sports team.



Case Number 2602847/2022

We do not accept that the reason for the claimant being denied development
opportunities and/or promotion was linked in any way to his protected disclosures.
141. It is clear that subjecting the claimant to a disciplinary investigation amounts to a
detriment. Itis also accepted that the claimant made a protected disclosure. Therefore,
the respondent has the burden of proving the reason for the detriment.  In order to
succeed, we need to be satisfied that the protected disclosure was a material influence
on the employer's actions. It is not necessary for the protected disclosure to be the sole
or even the principal reason for the detriment, it just needs to be more than minor or

trivial.

142. We must say that we were troubled by Mr Purohit’s involvement in the email to Mr
Burke which prompted the disciplinary investigation, and that he suspected the claimant
and/or one other person of complaining about his alleged breach of Covid guidelines.
However, we are satisfied that the initial complaint was not prompted by Mr Purohit, but
by Ms Haywood and other employees within the claimant’s team.

143. Mr Purohit directed Mr Lampon to send the email to Mr Burke, and the email was not
neutral in its terms, however, this email was drafted by Mr Lampon and not Mr Purohit.
Mr Burke could have decided that no action was required in respect of the claimant’'s
alleged conduct, as he had done on one previous occasion when Mr Lampon had raised
concerns over another employee’s posts. However, on seeing the posts attached to the
email and reading the email from Mr Lampon, he considered that a disciplinary
investigation was required. There was no suggestion that Mr Burke was aware of the
claimant’s protected disclosure.

144. We are therefore satisfied that the reason for the disciplinary investigation was
because Mr Burke considered an investigation was required following his viewing the

copy posts provided and Mr Lampon’s email. The detriment must be more than just



Case Number 2602847/2022

related to the disclosure. There must be a causative link between the protected
disclosure and the reason for the treatment such that the protected disclosure
“‘materially influences” (in the sense of being more than a trivial influence) the
employer's treatment of the whistleblower. We do not find that to be the case in respect
of the disciplinary investigation.

145. Finally, the claimant’s assertion that he was treated differently and unfairly compared
to his named comparators. We do not consider that the claimant was subjected to a
detriment. The individuals relied upon were in materially different circumstances to the
claimant such that it is not possible to say that the claimant had been treated differently
or unfairly when considering their treatment. As we have found that there is no
detriment strictly speaking we do not have to consider whether any such treatment was
done on the grounds that the claimant made a protected disclosure. However, for
completeness, we find that there is no causal link between the claimant’s protected
disclosure and any such detriment.

146. Having found that the claimant’s claims fail and are dismissed, it is unnecessary to
consider the out of time point raised by the respondent in respect of the detriment
claims.

147. All claims are therefore dismissed, and the case management hearing to discuss
remedy has been vacated.

148. We wish to add to this Judgment, our thanks to the representatives of both parties.
Their professionalism and cooperation during the hearing greatly assisted the panel in

considering this case.



Case Number 2602847/2022

Employment Judge Welch
20 May 2024

Judgment sent to the parties on:
.21 May 2024.............ccenen.

For the Tribunal:

Public access to employment tribunal decisions
Judgments (apart from judgments under rule 52) and reasons for the judgments are
published, in full, online at www.gov.uk/employment-tribunal-decisions shortly after a copy

has been sent to the claimant(s) and respondent(s) in a case.



