
 1 

 

NCN: [2022] UKFTT 00480 (GRC) 

Appeal Number: EA/2021/0290 

First-Tier Tribunal  

(General Regulatory Chamber)  

Information Rights  

 

Between: 

David Keighley  

Appellant:  

and 

 

The Information Commissioner 

First Respondent: 

and  

British Broadcasting Corporation 

Second Respondent: 

 

Date and type of Hearing:  6 May,  23 & 24 November and 14 December 2022. 

Panel: Brian Kennedy QC, Pieter DeWall and Susan Wolff. 

Representation:   

For the Appellant: Thomas Roe K.C., Counsel. 

For the Respondent: Jason Pobjoy, Counsel. 

Result: The appeal was allowed in relation to Part 3 of the Request. 

 



 2 

REASONS 

Introduction:     

[1] This decision relates to an appeal brought under section 57 of the Freedom of 

Information Act 2000 (“the FOIA”). The appeal is against the decision of the 

Information Commissioner (“the Commissioner”) contained in a Decision Notice 

(“DN”) dated 8 September 2021 (reference IC-81154-W4D3), which is a matter of 

public record.  

 

[2] The Tribunal part heard the appeal on 6 May 2022 when the Appellant and Second 

respondent presented their legal submissions.  The central issue in this case is 

whether information about editorial complaints falls within the derogation in Part IV 

of Schedule 1 FOIA, which provides that information held by the BBC is not 

disclosable pursuant to the FOIA if it is held for the “purposes …. of journalism, art 

or literature”.  The Second Respondent relied, inter alia, on a number of earlier FTT 

decisions and also numerous ICO Decision Notices where the ICO upheld BBC 

decisions that requested information about editorial complaints are ‘held’ for the 

purposes of journalism. [ OB. 4.1/ 190].  The Tribunal considered that it was not 

bound by these previous decisions and that it did not have sufficient evidence to 

reach a conclusion about the link between complaints and editorial output. 

Accordingly, the hearing was adjourned and the Tribunal issued Directions to the 

BBC to provide such evidence and further evidence about the searches in relation 

Part 3 of the Request. 

 

[3] The second hearing took place on 23 November 2002. By agreement between the 

Appellant and the Second Respondent the focus of the hearing was on the 

evidence submitted by the BBC in relation to Parts 2 and 3 of the request. Some 

of this evidence was heard in closed session. A gist was provided to the Appellant 

and additionally the BBC provided some further explanatory narrative in relation to 

the closed elements of the witness statament. 

 
[4] In the light of the legal submissions and the evidence the Tribunal concludes that 

the Commissioner did not err in law in relation to Parts 1 and 2 of the request, but 

did so in relation to Part 3.  



 3 

Factual Background to this Appeal: 

[5] Full details of the background to this appeal, the complainant’s request for 

information and the Commissioner’s decision are set out in the DN. The appeal 

concerns a request for information relating to editorial guidelines, copies of 

complaints, and the recruitment to a post that was then occupied by Professor 

Richard Sambrook. In response, the British Broadcasting Corporation (“BBC”) 

explained that the first two parts of the request were covered by the derogation 

from the FOIA. Further, that the third part of the request was exempt under section 

40(2) FOIA. Subsequent to review the BBC stated that the information was not 

held.  

 

[6] The Commissioner maintains the position set out in her DN; namely that at part 

one and two of the request, the information is held for the purposes of ‘journalism, 

art or literature’ and does not fall inside the FOIA. The Commissioner accepts, on 

the balance of probabilities, that the BBC does not hold any information relating to 

part three of the request. The Appellant now appeals against the DN. The 

Commissioner opposes the appeal and invites the Tribunal to uphold the DN.  

History and Chronology:  

[7] In May 2020 the BBC published its Annual Plan 2020/2021 which includes 

recommendations from Ofcom’s review of news and current affairs at page 50 as 

follows: 

“We welcome the findings of the 2019 Ofcom Review of News and Current Affairs that 

audiences value the BBC as a universally available and accessible source of accurate and 

trusted news. We will be responding to Ofcom’s recommendations as follows:  

 

“• Accuracy is central to the BBC’s reputation. We will continue to prioritise the highest 

standards of accuracy in our news provision. One component of our focus on accuracy will 

be helping audiences navigate an increasingly complex and contested news landscape, for 

example by strengthening our fact-checking initiatives such as Reality Check, and making 

more in-depth coverage and analysis available, such as Explainers “ 

 



 4 

• Greater confidence in how it achieves due impartiality. The BBC remains the most trusted 

provider of news in the UK, and around the world, but the challenges of a fragmenting and 

polarising society mean that we must keep our editorial approach to controversial topics 

under constant review, and ensure our output reflects the views and experiences of the 

audiences we serve. We recognise that due impartiality requires sophisticated editorial 

judgements on a case-by-case basis and that audience expectations change both from 

subject to subject and over time. Appropriate challenge in interviews has always been an 

important aspect of achieving due impartiality. We have already rolled out revised 

impartiality training for our journalists to add to previous training, and are producing 

additional guidance on impartiality for those reporting on news and current affairs in 

particular. These are in addition to the existing Editorial Guidelines. We remain committed 

to improving the quality of public debate in order to help our audiences make up their 

minds about key issues.” 

 

[8] On 19 June 2020 the Appellant wrote to the BBC and made the following multi-part 

request: 

 

“I refer to page 50 of the Annual Plan 20/21. Please provide details and all relevant 

documents including but not limited to memoranda and minutes relating to the Editorial 

Guidelines, training and the additional guidance given to those reporting on news and 

current affairs…including but not limited to the brief and instructions given to those 

training or providing guidelines for personnel.  

 

Please also provide copies of all complaints to the BBC about date of my last FOI Request 

March 26th, 2020, to date and the BBC responses to the same including, but not limited to 

complaints about impartiality with regard to handling of the recent controversy involving 

Dominic Cummings and his trips by vehicle to Durham and Barnard Castle under 

lockdown, including but not limited to any comments by Emily Maitlis.  

 

Please provide details and all relevant documents including memoranda and minutes 

relating to the decision to recruit a person to fulfil the role now occupied by Professor 

Richard Sambrook including but not limited to:  

 



 5 

a. advertisements for the role now occupied by Professor Sambrook including proposed 

job descriptions.  

 

b. details of all responses to those advertisements including the names and positions 

held of those responding.  

 

c. minutes of the recruitment panel/panels that interviewed Professor Sambrook setting 

out the reasons why it was decided to offer the appointment to him.  

 

d. all internal memoranda recommending Professor Sambrook’s appointment.  

 

e. his letter of appointment and statement of contractual employment terms or 

equivalent if he was appointed on a self-employed or consultancy basis.  

 

f. all communications between the BBC, its recruitment agency (if used) and Cardiff 

University relating to the appointment and  

 

g. Professor Sambrook’s job description with the BBC.” 

[9] The BBC responded to the request on 20 July 2020. In response to part one and 

part two, the BBC explained that Part IV of Schedule 1 to FOIA provides that 

information held by the BBC is only covered by FOIA if it is held for “purposes other 

than those of journalism, art or literature.” The BBC confirmed that it is not required 

to provide “ information held for the purposes of creating the BBC’s output or 

information that supports and is closely associated with these activities.” In 

response to part three, the BBC explained that: Professor Sambrook is not 

employed by the BBC; no such post was advertised; he was engaged to do a 

specific task for the BBC; and his personal data is withheld from disclosure under 

section 40(2) FOIA.  

 

[10] The BBC carried out an internal review for part three at the Appellant’s request. 

Following this, the BBC notified the Appellant that it did not hold any information 

within the scope of part three of the request and as a result withdrew its reliance 

on section 40(2) FOIA. The BBC explained as follows: 



 6 

 

(a) The BBC asked Professor Sambrook to undertake an independent review of social 

media used by staff and freelance contributors in BBC News and Current Affairs;  

(b) Professor Sambrook undertook the appointment as an independent expert given his 

unique profile having significant relevant experience including, his former role as the 

Director of BBC News;  

(c) It was decided to appoint Professor Sambrook directly and the position was not 

advertised;  

(d) Professor Sambrook undertook no fee for this appointment and worked with paid 

researchers at Cardiff University; and 

(e) Professor Sambrook was engaged under Terms of Reference rather than a letter of 

appointment or by reference to a job description.   

 

[11] The BBC pointed out that the Appellant had made further requests but said that 

they would treat it as part of the internal review. 

Legal Framework: 

[12] S1 FOIA – General right of access to information held by public authorities: 

(1) Any person making a request for information to a public authority is entitled— 

(a) to be informed in writing by the public authority whether it holds information of the 

description specified in the request, and 

(b) if that is the case, to have that information communicated to him. 

(2) Subsection (1) has effect subject to the following provisions of this section and to the 

provisions of sections 2, 9, 12 and 14. 

(3) Where a public authority— 

(a) reasonably requires further information in order to identify and locate the information 

requested, and 

(b) has informed the applicant of that requirement, 

the authority is not obliged to comply with subsection (1) unless it is supplied with that 

further information. 

(4) The information— 

(a) in respect of which the applicant is to be informed under subsection (1)(a), or 



 7 

(b) which is to be communicated under subsection (1)(b), is the information in question 

held at the time when the request is received, except that account may be taken of any 

amendment or deletion made between that time and the time when the information is to be 

communicated under subsection (1)(b), being an amendment or deletion that would have 

been made regardless of the receipt of the request. 

(5) A public authority is to be taken to have complied with subsection (1)(a) in relation to 

any information if it has communicated the information to the applicant in accordance with 

subsection (1)(b). 

(6) In this Act, the duty of a public authority to comply with subsection (1)(a) is referred to 

as “the duty to confirm or deny”. 

 

[13] The ‘derogation’ in Part VI of Schedule 1  

Section 1 of the FOIA provides a “General right of access to information held by public 

authorities”.  

Section 3 of the FOIA provides that the term “public authority” means anybody which is 

listed in Schedule 1 to the FOIA. Schedule 1 contains a long list of bodies, persons and 

office-holders, some defined generically and others specifically.  

 

[14] Part VI of Schedule 1 (“Other public bodies and offices: general”) lists the 

BBC in the following terms:  

 

“The British Broadcasting Corporation, in respect of information held for purposes other 

than those of journalism, art or literature” 

 

[15] Section 7(1) of the FOIA provides:  

 

“Where a public authority is listed in Schedule 1 only in relation to information of a 

specified description, nothing in Parts I to V of this Act applies to any other information 

held by the authority.”  

 

[16] The effect of s.7(1), read with Part VI of Schedule 1, is that information held by the 

BBC is not disclosable pursuant to the FOIA if it is held for the “purposes ... of 

journalism, art or literature”.  



 8 

[17] The leading authority on the meaning of the phrase “purposes ... of journalism, art 

or literature” is Sugar (No. 2). The following principles can be taken from the 

judgments in that case:  

(1)  The derogation is “designed to prevent interference with the performance of the 

functions of the BBC in broadcasting journalism, art and literature. That is why it focuses 

on the purpose for which the information is held” (§64, per Lord Phillips).  

(2)  The composite phrase “journalism, art or literature” seemed to be intended “to cover 

the whole of the BBC’s output in its mission (under article 5 of its Royal Charter) to inform, 

education and entertain the public. On that comprehensive approach the purposes of 

journalism, art or literature would be, quite simply, the purposes of the BBC’s entire output 

to the public” (§70, per Lord Walker).  

(3)  There was a “powerful public interest” in relation to public service broadcasters, 

including the BBC, pulling against the strong public interest in requiring public authorities 

to provide information about their activities. This flows from the fact that “public 

broadcasters, no less than the commercial media, should be free to gather, edit and publish 

news and comment on current affairs without the inhibition of an obligation to make public 

disclosure of or about their work in progress. They should also be free of inhibition in 

monitoring and reviewing their output in order to maintain standards and rectify lapses 

(§78, per Lord Walker: see also §64, per Lord Phillips).  

(4)  As to what constitutes “journalism”, the Supreme Court approved the three types of 

activity which the First-tier Tribunal had identified:  

(i)  the collecting, writing and verifying of material for publication;  

(ii)  the editing of the material, including its selection and arrangement, the provision of 

context for it and the determination of when and how it should be broadcast; and  

(iii)  the maintenance and enhancement of the standards of the output by reviews of its 

quality, in terms in particular of accuracy, balance and completeness, and the supervision 

and training of journalists, in relation to which the Tribunal had noted (at §116), “Self-

critical review and analysis ofoutput is a necessary part of safeguarding and enhancing 

quality. The necessary frankness of such internal analysis would be damaged if it were to 

be written in an anodyne fashion, as would be likely to be the case if it were potentially 

disclosable to a rival broadcaster.” (§39, per Lord Wilson, affirming the analysis at §§107-

109 of the Information Tribunal’s decision.)  

(5)  The proper approach to construction of the ‘derogation’ was that “once it is established 

that the information sought is held by the BBC for the purposes of journalism, it is 



 9 

effectively exempt from production under the Act, even if the information is also held by 

the BBC for other purposes” (§75, per Lord Walker approving the statement from Lord 

Neuberger MR in the Court of Appeal below). In other words, the only category of 

information that the BBC had to disclose was “information held exclusively for non- 

journalistic purposes” (§73, per Lord Walker). There are only two categories: “one is 

information held for purposes that are in no way those of journalism, and the other is 

information held for the purposes of journalism, even if it is also held for other (possibly 

more important) purposes” (§75, per Lord Walker).  

 

[18] This approach did not mean that all of the BBC’s information fell outside the FOIA. 

It is necessary for the decision-maker to have “some regard to the directness of 

the purpose” (§83, per Lord Walker, original emphasis). This requires the decision- 

maker to consider “the proximity between the subject-matter of the request and the 

BBC’s journalistic activities and end-product” (id). Hence, the cost of cleaning the 

BBC boardroom, or information about advertising revenue, property ownership or 

outgoings and financial debt, although remotely linked to the output of the BBC, 

would not be held “for purposes ... of journalism”.  

 

[19] The specific question for the Supreme Court had been whether archival material 

(the Balen Report commissioned by the BBC in relation to its Middle Eastern 

coverage) fell within scope of the derogation. In this context, the relevant question 

was said to be whether there was a “sufficiently direct link” between the holding of 

that information and “the achievement of its journalistic purposes” (§106, per Lord 

Brown). Material that did not “interfere with or inhibit the BBC’s broadcasting 

functions” (§67, per Lord Phillips), or which was “not envisaged for any current 

purpose” (§112, per Lord Mance), was not held for the purposes of journalism.  

 
[20] A similar set of principles to those set out above were summarised by the First-tier 

Tribunal in Tomlinson v Information Commissioner & BBC (EA/2014/0298) at 

§§17-18.  

 
 
 
 



 10 

[21] As to how the principles in Sugar (No. 2) have been considered and applied in 

subsequent cases;  

 

In University and Colleges Admissions Service v Information Commissioner and Lord 

Lucas [2014] UKUT 0557 (AAT) at §§53-55, the Upper Tribunal affirmed that the 

question of whether information is “held for purposes other than” a designated function 

cannot be resolved by a consideration of the “predominant purpose”. The correct test, 

as set out in Sugar (No. 2), is whether there is a “sufficiently direct link” between the 

holding of that information and the exercise of the designated function (id).  

 

In Newbury v Information Commissioner & BBC (EA/2018/0264), the Tribunal 

considered that the Supreme Court in Sugar (No. 2) “was not primarily 

concerned...with the distinction between current and archival material but with the 

directness of the connection between the requested information and its journalistic 

purpose” (§50). The relevant question was simply whether there was a “sufficiently 

proximate relationship” between the information requested and the BBC’s journalistic 

purpose (id).  

In Bradshaw v Information Commissioner (EA/2017/0017), the Tribunal considered 

whether an internal memorandum drafted by the BBC’s former Head of the Political 

Research Unit (which included his analysis of the EU referendum poll) was held for 

the purposes of journalism. The appellant argued that the memorandum was not held 

for the purposes of journalism because it was “not a collecting or gathering of materials 

for publication” but rather “disclose[s] policy assumptions behind the BBC editorial 

process and assertive assumptions conditioning BBC writing and outputs” (at §14). He 

explained that the basis of his appeal was that “the defence of “editorial process” does 

not apply because the memo reveals a collective mindset behind all editorial process, 

deeper than the process itself and conditioning it, going against balanced editing and 

journalism” (at §17).  

The Tribunal rejected the appellant’s reliance on “strong public interest considerations” (of 

the kind described above) as “misconceived” (at §18). It explained that the nature of the 

derogation, which is such that the right of access does not apply at all, means that there is “no 



 11 

scope for applying a public interest balance, in deciding whether the information in question 

should be disclosed” (at §19). The Tribunal further held that:  

(1)  The memorandum was “in essence, advising those involved in the editorial 

process relating to the BBC’s news output, of conclusions that might be drawn, 

following the EU referendum result” (at §20).  

(2)  It was “impossible to conclude that the memorandum has no direct link with 

journalism. To do so would be diametrically opposed to the majority judgments 

of the Supreme Court in Sugar” (at §21, original emphasis).  

(3)  As regards the “three elements of journalism” (as set out at paragraph 27(4) 

above), the memorandum was “editorial in nature as well as being directly 

relevant to the third element, and in particular to ‘the maintenance of the 

standards and quality of journalism (particularly with respect to accuracy, 

balance and completeness)’ and to the training and development of journalists” 

(at §21).  

Finally, in Keighley v Information Commissioner (EA/2021/0220), the Tribunal 

considered whether three categories of documents fell within the journalism 

derogation: (i) a copy of the brief and instructions given to IPSOS MORI for the 

purposes of a survey conducted by IPSOS MORI on impartiality; (ii) information on 

how the BBC altered or changed the presentation of the results provided by IPSOS 

MORI; and (iii) copies of all complaints to the BBC about impartiality from 2015 to date. 

The Tribunal dismissed the appeal, and held that the journalism derogation applied to 

all three categories:  

(1)  As to categories (i) and (ii), the Tribunal held that “this falls squarely within 

‘journalism’. It concerns the maintenance and enhancement of the standards and 

quality of journalism (particularly with respect to balance). It can directly impact on 

the output of the BBC” (§82), and “[o]n this basis, we could that all the peripheral 

information which was created in order to produce that survey (the underlying 

contracts, the brief, instructions and related meeting notes) was held, at least in part, 

for the purposes of journalism” (§83). The Tribunal further held the requested 

information was “not akin to information about advertising revenue, property 



 12 

ownership or outgoings or financial debt”, but was “much more closely linked to the 

BBC’s output because it was directly used to commission a survey to be used to 

influence content and it includes ‘internal considerations about how the BBC perceives 

of its content and how it seeks to engage audiences’” (§§86-87). For these reasons, the 

Tribunal concluded that “the requested information is sufficiently proximate to the 

BBC’s journalistic purposes and the end product” (§87).  

(2)  As regards category (iii), the Tribunal held that “it is clear that the BBC uses 

previous complaints to inform content. In the particular context of bias, this use will 

undoubtably include the use of previous complaints to monitor, maintain and enhance 

its journalistic output and to ensure the impartiality of that output” (§97). In those 

circumstances, the Tribunal concluded that “given the use to which the BBC puts 

previous complaints, they are clearly held for the purposes of journalism. Their use is 

directly linked to the BBC’s journalistic output” (§98).  

 
[22] Whether information is “held” by a public authority  

The right of access to information in section 1 of the FOIA extends to information 

“held” by a public authority.  

Pursuant to section 1(1) of the FOIA: “Any person making a request for information 

is entitled to – (a) be informed in writing by the public authority whether it holds 

information of the description specified in the request, and (b) if that is the case, to 

have that information communicated to him.”  

Before an authority can be said to “hold” relevant information, it must “have been 

given it, or have obtained it, or have created it”: Department of Health v Information 

Commissioner & Lewis [2015] UKUT 0159 (AAC) at §96. Where there is a dispute 

as to whether a public body in fact holds information within the scope of a request, 

the approach to be adopted by the Tribunal is as follows:  

(1)  Whether information is “held” by the authority is a question of fact to be determined 

applying a common sense and non-technical approach: University of Newcastle upon 

Tyne v Information Commissioner and BUAV [2011] UKUT 185 (AAC) at §§23, 27.  



 13 

(2)  The test is not one of certainty but whether on a balance of probabilities the public 

authority held more information than was disclosed at the relevant time: Bromley & 

others v Information Commissioner EA/2006/0072 at §13.  

(3)  This standard of proof necessitates the consideration of a number of factors, 

“including the quality of the public authority's initial analysis of the request, the scope 

of the search that it decided to make on the basis of that analysis and the rigour and 

efficiency with which the search was then conducted. Other matters may affect our 

assessment at each stage, including, for example, the discovery of materials elsewhere 

whose existence or content point to the existence of further information within the 

public authority which had not been brought to light. Our task is to decide, on the basis 

of our review of all of these factors, whether the public authority is likely to be holding 

relevant information beyond that which has already been disclosed”: Bromley at §13.  

(4)  If following a “reasonable and intelligent” search of the relevant areas, the 

information sought is not revealed, the public authority is entitled to consider on the 

balance of probabilities that the information is not held see Freedom of Information 

Code of Practice (“Code of Practice”) at §1.12.  

The nature of the Tribunal’s appellate jurisdiction: 

[23] Section 58 of the FOIA governs the Tribunal’s jurisdictional remit. The Tribunal 

must decide whether the notice against which the appeal is brought is “in 

accordance with law” or, if it involved an exercise of discretion, whether the IC 

“ought to have exercised his discretion differently” (FOIA s.58(1)).  

In Guardian Newspapers Ltd and Heather Brooke v Information Commissioner and 

British Broadcasting Corporation (EA/2006/0011 and EA/2006/0013), the Tribunal 

made detailed observations regarding the nature of the Tribunal’s appellate jurisdiction 

(at §14), which were affirmed in Birkett v Department for the Environment, Food and 

Rural Affairs [2011] EWCA Civ 1606 (at §23).  

Insofar as is relevant to this appeal, the Tribunal in Guardian Newspapers and Brooke 

observed as follows (at §14):  



 14 

“(1) The tribunal’s task is not a judicial review of the Commissioner’s decision on the 

principles that would be followed by the Administrative Court in carrying out a judicial 

review of a decision by a public authority (contrast the jurisdiction relating to national 

security certificates under section 60(3), which is expressly on a judicial review basis). 

The statutory jurisdiction under section 58 is substantially wider...  

(3) In considering whether the Commissioner’s notice is in accordance with the law, 

the tribunal must consider whether (in the present context) the provisions of FOIA have 

been correctly applied. The tribunal is not bound by the Commissioner’s views or 

findings but will arrive at its own view. In doing so it will give such weight to the 

Commissioner’s views and findings as it thinks fit in the particular circumstances...”  

(7) While it is not necessary for the purposes of the present case to consider the 

situation where the notice involved an exercise of discretion by the Commissioner, we 

incline to the view that in such a case the tribunal must form its own view on how the 

discretion ought to have been exercised...” (emphasis added).  

Commissioner’s Decision Notice: 

[24] The Commissioner investigated the matter and held that at part one and two of the 

request, the information is held for the purposes of ‘journalism, art or literature’ and 

does not fall inside the FOIA. The Commissioner accepted, on the balance of 

probabilities, that the BBC does not hold any information relating to part three of 

the request. The Commissioner reached her decision on the following grounds:  

a) “The BBC was a public authority within the meaning of FOIA, but only hand to 

deal with requests for information “in respect of information held for purposes 

other than those of journalism, art or literature” [§9-10 DN]. Accordingly 

where information was held for those purposes, the BBC had no obligation to 

comply with Part 1 of FOIA – “the derogation”. 

b) The information sought in parts one and two of the Request is held for the 

purposes of journalism, specifically the maintenance of editorial standards 

[§29, 32-33 DN].  

c) In respect of part one of the Request, the information requested is internal BBC 

correspondence and training material on the BBC’s journalistic rules for 



 15 

producing content. This information is held by the BBC Academy who 

administer training on rules such as the 2019 Editorial Guidelines [§25 DN] 

and the Editorial Policy staff who review editorial rules to ensure the standards 

are consistent with changes in journalistic practices, the law and community 

standards, as well as training BBC staff in how to implement principle-based 

rules [§30 DN]. 

d) In respect of part two of the Request, information relating to complaints about 

the impartiality of the BBC’s output relates to the maintenance of editorial 

standards [§29 DN] since the BBC will use information generated by such 

complaints to make editorial decisions about its output on news and current 

affairs and/or its journalistic activities. BBC complaint teams use the requested 

information to understand how audiences react to BBC content; the extent to 

which output may infringe editorial standards; and to remedy any breaches of 

those standards [§31 DN]. 

e) The Commissioner accepted the BBC’s submission that “disclosure of the 

information requested at parts one and two of the Request would identify 

internal BBC discussions about how senior, experienced staff seek to administer 

editorial standards across the BBC in a way that is specific to the needs of 

content-makers and journalists in the BBC…disclosure would undermine 

editorial independence…exposing editorial decision-making to unfair external 

scrutiny [§31 DN].  

f) As such, the BBC was not obliged to comply with Parts I to V of FOIA.  

g) In respect of part three of the Request, on the balance of probabilities, the BBC 

did not hold relevant information [§34-46].” 

Grounds of Appeal: 

[25] The Appellant’s Grounds of Appeal argued that the Commissioner erred in law in 

concluding that the information sought in parts one and two of the Request is held 

for the purposes of journalism as interpreted by the Supreme Court in Sugar (No 

2). The Appellant stated as follows: 

 

“i) The Commissioner erred in law in her application of the tests for ambit of the 

derogation and incorrectly applied the test in Sugar (No 2); 



 16 

ii) The Commissioner afforded undue deference to the BBC’s submission that the relevant 

information fell within the definition of “journalism”, failed to adequately scrutinise the 

issue and thereby fetter her discretion.” 

 

[26] Further, the Appellant argued that the Commissioner unlawfully accepted the 

BBC’s submissions that it did not hold information within the scope of part three of 

the Request.   

The Commissioner’s Response: 

[27] The Commissioner maintained her position as outlined in the DN and resisted the 

appeal. The Commissioner submitted that the information in Parts 1 and 2 of the 

Request were within the journalism derogation and therefore not within the scope 

of the FOIA [see §61]. The Commissioner noted that the Appellant had incorrectly 

adopted language associated with judicial review proceedings to describe the 

alleged errors, which was outside of the Tribunal’s appellate jurisdiction [see §48]. 

The Commissioner contended that the position with respect to whether the BBC 

“held” information relevant to Part 3 of the Request was “less clear cut”, and the 

Tribunal would be assisted by receiving further information or evidence from the 

BBC in this respect [see §62].  

Appellant’s Reply to the Commissioner’s Response: 

[28] The Appellant lodged a reply to the Commissioner’s response on 20 December 

2021. The Appellant sought additional disclosure from the BBC following the issues 

raised by the Commissioner in her response with respect to part 3 of the request 

as follows: 

“First, as to disclosure, the issues requiring response by way of Reply are:  

(1)  Given the First Respondent’s (“Commissioner”) revised position in respect 

of part 3 of the Appellant’s request (concerning Professor Sambrook) disclosure 

is requested from the IC of the following:  



 17 

“(a)  any notes of the conversation between the Commissioner and the BBC 

dated 3 September 2021 recorded in footnote 3 and paragraph 57 of the 

Commissioner’s Response;  

(b)  a copy of the ‘Terms of Reference’ referred to at paragraph 56 of the IC’s 

response since they are plainly germane to the matters at issue to request 3 (and 

there having been no order, or indeed application, made under rule 14 of the 

Tribunal rules concerning the prevention of disclosure or publication of 

documents preventing disclosure of the same).  

(2)  In light of the Commissioner’s conclusions at paragraph 59 of their Response, it is 

requested that the BBC now makes the various searches therein requested of the email 

accounts, both personal and work, of the relevant senior News staff member and:  

(a)  confirms  whether such records exist and if so to list the same; and  

(b)  discloses copies of all relevant communications for consideration by the 

Tribunal in same manner described by the IC at paragraph 56 of her 

Response.” 

[29] The Appellant rejected the contention that the Tribunal did not have jurisdiction to 

hear the appeal based on the Appellant’s use of judicial review terminology as 

follows: 

“The Appellant contends that the Tribunal has jurisdiction to determine this appeal and it 

will be asked to apply, on the appeal, the unvarnished statutory tests under FOIA.”  

The Second Respondent’s Response: 

[30] The BBC responded to the appeal on the 17 January 2022. In their response, the 

BBC invited the Tribunal to uphold the Commissioner’s DN and resisted the appeal. 

The BBC stated that further searches and inquiries requested by the 

Commissioner in relation to part 3 of the Appellant’s request had been conducted, 

which confirmed that, no relevant information was held and any further searches 

would be inappropriate and disproportionate.  



 18 

Appellant’s Reply to the Second Respondent’s Response: 

[31] The Appellant replied to the BBC on 4 February 2022. The Appellant refuted BBC’s 

reliance on the principles set out in Sugar in relation to the archived material. The 

Appellant contended that the appropriate test can be found at §66-67 of Lord 

Phillips PSC judgment, which states that archived material would not, as such, fall 

within the protection afforded by the definition of journalism for the purposes of the 

exception. Further, the Appellant averred that the material held by the BBC does 

not satisfy Lord Phillips’ pre condition and thus it does not fall into the exception.  

The Appellant’s Skeleton Argument:  

[32] The Appellant lodged a skeleton argument on the 28 of April. The Appellant 

advanced three grounds. The Appellant’s first ground concerned the error of law. 

In this ground of appeal the Appellant proffered three arguments. Firstly, that the 

information sought in re quests 1 and 2 do not fall with the journalism exception. 

Secondly, the decision in Sugar deals with a different question and can be 

distinguished from the present requests; and that the information requested was 

(and/or now is) archival and therefore could not attract the protection of journalism 

exemption.  

 

[33] The Appellant’s second ground stated that the Commissioner fettered her 

discretion in determining the decision as she did. The Appellant averred that the 

appeal will amount to a rehearsing of the matters which were before the 

Commissioner. In the Appellant’s remaining ground, it was contended that in 

relation to the third part of the request, the conclusion reached was irrational, 

against the weight of evidence and deferential to the accounts given by the BBC. 

The Appellant invited the Tribunal to set aside the decision of the Commissioner 

and order the disclosure of the requested information.  

The Second Respondent’s Skeleton Argument: 

[34] In response to the Appellant’s first ground, the BBC argued that there has been no 

error of law, the reasoning behind this is fivefold. Firstly, the BBC stated that there 

has been no misdirection or misinterpretation of law by the Commissioner 



 19 

regarding the principles set out in Sugar. Secondly, the Appellant has erred in his 

selective reliance on Lord Neuberger MR’s statement at §55 regarding the 

relatively narrow consideration to be afforded to the question of whether 

information is held for the purposes of journalism. In addition, the Appellant’s 

argument in relation to the public interest of the journalism derogation is 

misconceived. The BBC referred to the Tribunal’s decision in Bradshaw for the 

purposes of refuting the Appellant’s contention. 

 

[35] In relation to the Appellant’s argument which considers “Lord Phillips precondition”, 

the BBC argued that this argument is without merit and referred the Appellant to 

the immediate object of editorial training and the reviewing of editorial standards 

which, the BBC contended, is of an ongoing nature as held by Lord Phillips at §67. 

Finally, the BBC contended that there is no basis on which the Tribunal can 

otherwise conclude that the Commissioner erred in reaching the conclusions 

provided in her DN.  

 

[36] The BBC submitted, in response the Appellant’s second ground, that the DN is in 

accordance with the law and the Commissioner correctly exercised her discretion 

in deciding that the derogation in Part VI of Schedule 1 applied. The Appellant 

challenged the DN on rationality grounds. The BBC rejected this contention and 

stated that the Commissioner did not accept the BBC’s account without taking all 

material considerations into account or making further inquiries. Furthermore, the 

BBC challenged the Appellant’s argument on the grounds that the Commissioner 

pressed the BBC during the course of their investigation to reconsider whether the 

BBC held the requested information. The BBC invited the Tribunal to dismiss the 

appeal and uphold the DN  

The Second Hearing: 

[37] By agreement between the Appellant and the Second Respondent the focus of the 

second hearing was on the evidence submitted by the BBC.  

 

[38] In response to the Tribunal’s directions the BBC submitted two witness statements 

and confidential exhibits. The witness statement of Mr David Jordan was 

considered in closed session. The second witness statement was provided by 



 20 

Brigit Morris who is employed by the Second Respondent as a lawyer. Ms. Morris  

advises the Second Respondent on Freedom of Information and Data Protection. 

Her evidence to the Tribunal was by virtue of a witness statement.  

 

[39] In her witness statement Ms. Morris provided material information on the following 

issues: 

 

a. How impartiality complaints are held and processed by the BBC; 

b. How such complaints are used for purposes associated with the BBC’s 

editorial output; and 

c. The searches conducted by the BBC in response to Part 3 of the 

Appellant’s request for information.  

 

[40] The Tribunal refer in particular to material detailed extracts from Ms Morris’ witness 

statement which are shown below. The paragraph numbers are taken from her 

witness statement: This information was divided into Issues 1 – 3 respectively.  

 

“Issue 1: How impartiality complaints are held and processed by the BBC. 

 

“5. Audience complaints about BBC output can be made to the BBC via email, phone or post. 

The ‘BBC’s Complaints Framework’1 sets out a two-stage process. 

6. First, the Audience Services team (‘Audience Services’) are responsible for managing and 

adjudicating complaints received by the BBC (i.e. ‘Stage 1’ complaints). Second, if the outcome 

of a Stage 1 complaint is appealed, the complaints are adjudicated by the Executive Complaints 

Unit (the ‘ECU’) (i.e. ‘Stage 2’ complaints). Stage 2 is the final avenue of appeal for editorial 

complaints before a complaint can be raised with the broadcasting regulator, Ofcom.  

7. Audience Services, who manage and adjudicate Stage 1 complaints, comprises BBC staff as 

well as workers from a third-party company, Capita, who are contracted to work on behalf of 

the BBC. Complaints managed by Capita are “held on behalf of the 88 C” for the purposes of 

the Freedom of Information Act (the ‘FOl Act’).  



 21 

8. Audience Services hold editorial complaints centrally in a Case Management Record 

(‘CRM’) system. The CRM is hosted by Capita. The BBC receives some audience complaints 

about BBC output that are addressed to the Director-General or Chairman of the BBC that 

will not be handled by Audience Services. These will be passed to the Audience Services team 

by staff in the Director-General or Chairman’s Office and fed into the CRM by Audience 

Services staff.  

9. The spreadsheet of impartiality complaints provided to the Information Commissioner for 

their review, and later to the Tribunal, were extracted from the CRM.  

10.Complaints are uploaded to the CRM at different times depending on the form in which they 

are received.  

11. Webform based complaints (complaints submitted online) are stored in ‘Real Time’. This 

means they are uploaded automatically to the CRM as they are received. Letter complaints are 

scanned and uploaded to the CRM as they are received by Capita; this may be on the date of 

receipt or a day or two after, depending on staff availability. Phone based complaints are 

transcribed by the agent who takes the complaint call and uploaded at the same time as letter 

complaints.  

12. The retention period for complaints held in the CRM is different depending on the progress 

of a complaint. Stage 1 complaints are deleted two years from the date the complaint is closed. 

Stage 2 complaints are deleted three years from the date the complaint is closed. This is 

documented in the BBC’s Corporate Retention Policy. The team also holds a separate 

reporting database where all complaints are anonymised after two or three years (depending 

on the aforementioned retention periods), so the team can perform historical reporting of 

complaint themes for ad hoc reviews within the BBC.  

13. I understand from senior representatives in Audience Services that approximately 100 

Capita staff and approximately 80 BBC staff have access to the CRM. Access is permission 

based, so, for example, only ECU staff can see Stage 2 complaints in the CRM as they are 

solely responsible for adjudicating those complaints (I explain this further in the section 

below).  



 22 

14. The CRM captures information including: (i) date of complaint; (ii) date the complaint was 

uploaded to the system; (iii) relevant editorial standards (i.e. impartiality); (iv) whether the 

complaint relates to a specific programme; (v) nature or content of the complaint; and (vi) the 

name and contact details of the complainant (the personal data of the complainants has been 

removed from the copy provided to the Tribunal). This information is captured in the CRM to 

manage complaint responses to individuals, to track patterns in complaints for editorial 

reviews, and to monitor the number of complaints received about specific programmes. 

Programmes that receive a high volume of complaints are ordinarily published on the BBC’s 

complaints website.  

 Executive Complaints Unit 

15. The ECU is the appeals complaints body for adjudicating editorial complaints in the BBC. 

They are responsible for adjudicating Stage 2 complaints (i.e. the final stage of appeal for 

editorial complaints before a complaint can be raised with the broadcasting regulator, Ofcom). 

The ECU is comprised of seven members of BBC staff who are experienced editorial advisors 

and an eighth team member who is an administrator.  

16.The ECU securely stores the editorial complaints that are appealed from Stage 1 to the 

ECU in an access-controlled section of the CRM. This means that some complaints will appear 

twice in different parts of the CRM depending on whether the Stage 1 decision was appealed.  

17. Only the eight permanent members of the ECU have access to this area of the CRM. 

Additional BBC workers are, from time to time, added to the system on an as needs-basis. BBC 

staff from BBC News and Current Affairs and/or senior editorial advisors can make direct 

requests to a member of the ECU, via email, for copies of complaints for specific editorial 

content reviews.  

 

 

 

 



 23 

Issue 2: How complaints are used for editorial reviews  

Stage 1 complaints 

18. Based on information provided to me by Audience Services, the following is a list of the 

ways in which complaints that are stored in the Audience Services section of the CRM are 

requested, extracted, and used for editorial reviews of output: 

[Paras 19-25 of the witness statement were closed.] 

Executive Complaints Unit 

26. When Stage I complaints are appealed to the ECU, the ECU will send a response to the 

complainant and publish a summary of the complaint and the ECU’s response on the BBC’s 

complaints website.  

 

27. I understand that BBC staff, from time to time, request more detailed information about 

these complaints from the ECU for editorial reviews of output. I understand this is an ad hoc 

process that usually involves requests to ECU team members made by email or phone.  

 

28. Such reviews may be specific to a single piece of output, such as where a complaint is 

received about an online news article that requires the article to be immediately amended for 

editorial or legal reasons.  

Broader official reviews 

29. Editorial complaints are also used for longer term, more substantive editorial reviews. 

30. For example, there are planned editorial reviews that arose from the Serota Review and 

Impartiality Plan, April 2022 (the ‘Serota Review’). That Review was commissioned by the 

BBC Board after the publication of the Dyson Report into the circumstances surrounding the 

1995 Panorama Interview with Diana, Princess of Wales. The Review sought to:  

a. “establish whether there are defects in current editorial processes or 

governance which could allow these mistakes to occur again. We have 

considered the BBC’s oversight of, and accountability for, editorial decision-



 24 

making processes; the mechanisms in place for staff and others to raise 

concerns about editorial issues; the effectiveness of the 88 C’s whistleblowing 

procedures with respect to editorial matters; and the culture within the BBC 

that supports compliance with the BBC’s Editorial Values and Standards.”  

31. The authors of the Serota Review recommended the implementation of thematic and content 

reviews of BBC output.  

32.  It has been confirmed to me by the two senior editorial representatives who are leading 

on content and thematic reviews, that editorial complaints will be reviewed with a mind to 

improving audience perceptions of BBC content, and where necessary, remedying any issues 

in content from an editorial standards perspective.  

33. To that end, the Serota Review’s Action Plan states that such review ‘will consider 

complaints and the broader public debate’4 in that work.  

34. Aside from these types of ad hoc review, the BBC does not have a specific policy document 

that outlines how editorial complaints are used for journalistic review.  

35.Given the information provided in this statement about the editorial uses of impartiality 

complaints, it is clear that complaints are held for the purposes of journalism and fall within 

the third limb of the tripartite definition of “journalism” endorsed by the Supreme Court in 

Sugar v BBC. To disclose these complaints would, therefore, be incompatible with the 

derogation, which permits the BBC to withhold information related to its journalistic purposes 

Issue 3: Nature of Professor Sambrook’s appointment  

36. Based on the information supplied to me by senior staff in BBC News and editorial 

standards when I: (i) conducted the Internal Review of the BBC’s decision (dated September 

2020); (ii) drafted the responses to the Information Commissioner regarding the Appellant’s 

complaint (dated 13 August 2021 and 10 December 2021); and (iii) advised on the BBC’s 

defence to the Appellant’s appeal in the First-Tier (Information Rights) Tribunal (dated 17 

January 2022), I can confirm that Professor Sambrook was appointed directly without 

recourse to external recruitment. Further to this, I understand that no records were generated 



 25 

relevant to Parts 3(a) to (e) and (g) of the Appellant’s Request for Information as Professor 

Sambrook was appointed verbally and was not paid for his services.  

37.The BBC’s initial response (dated 20 July 2020) to the Appellant’s request for information 

(the ‘Request’) (dated 1 July 2020) applied the personal data exemption in section 40(2) of the 

FOl Act to withhold information from disclosure. I understand no searches were undertaken 

at that time for relevant records. I was not aware of, nor involved in, that response.  

Searches Undertaken 

38. The Appellant made a request for an internal review (‘Internal Review’) of the BBC’s 

response on 24 August 2020. I undertook the Internal Review as I had not been involved in the 

original response.  

39. On 3 September 2020, and again on 10 September 2020, I liaised with the two senior BBC 

representatives who took the decision (verbally), to appoint Professor Richard Sambrook to 

conduct the 2020 Social Media Review; Mr David Jordan, Director of Editorial Policy and 

Standards and Ms Fran Unsworth, then Director of News. I also liaised with their 

administrative staff.  

40. Given the fact that Mr Jordan and Ms Unworth’s decision to appoint Professor Sambrook 

was taken verbally, no searches were conducted at the Internal Review stage for relevant 

records as this appeared unnecessary and disproportionate.  

41. The Freedom of Information Code of Practice (the ‘Code’) provides the following 

explanation for public authorities as to when and how searches should be conducted:  

“Public authorities need to search for requested information in order to 

communicate to the applicant whether the information they are seeking is held or 

not held by that public authority. These searches should be conducted in a 

reasonable and intelligent way based on an understanding of how the public 

authority manages its records. Public authorities should concentrate their efforts 

on areas most likely to hold the requested information. If a reasonable search in 

the areas most likely to hold the requested information does not reveal the 



 26 

information sought, the public authority may consider that on the balance of 

probabilities the information is not held.” 

42. The Code makes clear that searches should be conducted “in order to” communicate to 

the applicant whether the requested information is held. In this case, at internal review, 

because of the way the decision to appoint Professor Sambrook was made, in the BBC’s view, 

it was not necessary to conduct searches “in order to” communicate to the applicant that no 

records were held relevant to his request.  

43. I sent the internal review to the Appellant on 30 September 2020. I understand the Appellant 

subsequently contacted the Information Commissioner to raise a concern about the BBC’s 

handling of the Request.  

44, In its subsequent letter to the BBC of 1 July 2021, the Information Commissioner asked the 

BBC questions relating to the BBC’s adherence to section 1 of the FOI Act. These questions 

were:  

“What searches have been carried out to check no information was held within the 

scope of the request and why would these searches have been likely to retrieve any 

relevant information?  

Please describe thoroughly any searches of relevant paper/electronic records and 

include details of any staff consultations.  

If searches included electronic data, which search terms were used and please 

explain whether the search included information held locally on personal 

computers used by key officials (including laptop computers) and on networked 

resources and emails.  

If no searches or inadequate searches were done at the time, please rectify this now 

and let me know what you have done.  

If the information were held would it be held as manual or electronic records?  



 27 

Was any recorded information ever held relevant to the scope of the complainant’s 

request but deleted/destroyed?  

If recorded information was held but is no longer held, when did the BBC cease to 

retain this information?  

Does the BBC have a record of the document’s destruction?  

What does the 88 C’s formal records management policy say about the retention 

and deletion of records of this type? If there is no relevant policy, can the BBC 

describe the way in which it has handled comparable records of a similar age?  

If the information is electronic data which has been deleted, might copies have been 

made and held in other locations?  

Is there a business purpose for which the requested information should be held? If 

so what is this purpose?  

Are there any statutoty requirements upon the BBC to retain the requested 

information?”  

45. In response to these questions, on 27 July 2021, I emailed the then Director of BBC News, 

Ms Unsworth, to ask her to confirm that, consistent with my understanding of the nature of 

Professor Sambrook’s appointment, no recorded information was held. I asked her at this time 

to complete searches of email and other information from 2020 that may be relevant by 

reference to search terms “Richard”, “Sambrook’ and “Social Media”.  

46. I received confirmation on the same day from Ms Unsworth’s office that searches of Ms 

Unsworth’s two BBC email accounts had been conducted. This did not generate any relevant 

records.  

47. Also on 27 July 2021, I emailed the Director of Editorial Standards and Policy, Mr David 

Jordan.  



 28 

48. I received confirmation from Mr Jordan via email on 12 August 2021 that he also held no 

email records relevant to the Request. 

49. The fact that no records were held was communicated to the Information Commissioner in 

the BBC’s response dated 13 August 2021:  

“On receipt of the ICC’s complaint, / again contacted senior representatives from 

these teams who confirmed that searches need not be conducted as the request for 

information extends to material that would not be held by the BBC as the framing 

of the request misunderstands the way Mr Sambrook was appointed. In the interests 

of completeness however, email searches of a senior News staff member involved 

in Mr Sambrook’s appointment was completed, by reference to Mr Sambrook’s 

name, and no relevant information was produced.  

To that end, it is important to note that while the BBC has a Records Management 

Policy and Corporate Retention Schedule which identify minimum retention periods 

for HR documents such as terms of engagement, such records were not created here 

as explained in our internal review, and so do not apply.” 

50. I received a phone call from Information Commissioner casework officer, Ms Janine 

Gregory on 3 September 2021 about this matter. In response to Ms Gregory’s questions about 

what searches the BBC had conducted, I explained that the BBC had conducted email searches 

and that to undertake any further searches would be unnecessary given the way in which 

Professor Sambrook was appointed. 

51. For the Tribunal’s information, the BBC did not determine it was necessary and 

proportionate to search the personal email accounts of the two senior representatives who 

made the decision to appoint Professor Sambrook. First, it was confirmed to me that one of the 

two does not have a personal email address. Second, it was confirmed to me that the other 

member of staff did not, and would not, use their personal email for BBC work. Third, the 

BBC’s Acceptable Use of Information Systems Policy stipulates that:  

“You must not use a personal email account for your 880 work. Secure options for 

accessing your BBC email on the go or at home are available.” 



 29 

52. Therefore, unless the BBC had cause to request access to a member of staff’s personal 

email, searching personal emails would be disproportionate and in the current circumstances, 

manifestly unnecessary.  

53. For the Tribunal’s information, the BBC has a Guide to processing Freedom of Information 

requests which includes information on how to conduct searches. This is available to all staff 

on BBC intranet. 

Terms of Reference  

54. I also wish to address any potential concerns the Tribunal may have regarding the BBC’s 

position that the Terms of Reference for the Social Media Review (which was to be conducted 

by Professor Sambrook following his appointment) are not within the scope of the Request. The 

relevant parts of the Appellant’s Request are for copies of:  

“e. his letter of appointment and statement of contractual employment terms or 

equivalent if he was appointed on a self-employed or consultancy basis. 

g. Professor Sambrook’s job description with the 880.”  

55. In the BBC’s submission to the Information Commissioner dated 13 August 2021, I 

explained that:  

Professor Sambrook was under Terms of than a letter of appointment or by 

reference to description.” 

56. In subsequent correspondence from a lawyer acting for the Information Commissioner, Ms 

Louisa Lansell, dated 23 November 2021, the Information Commissioner wrote that the “the 

Tribunal are likely to be in determining the of 3 of the Appellant’s by viewing the Terms of 

Reference referred to in the BBC’s letter to the Commissioner 13 August 2021”.  

57. In responding to that email on 10 December 2021, the BBC provided the Information 

Commissioner with a copy of the Terms of Reference accompanied by a letter dated the day 

which explained that:  



 30 

“The ordinary meaning of (e) ‘letter of appointment of contractual employment 

terms of equivalent’ cannot be taken to refer to a terms of reference which to the 

way the project was framed,than to an individual’s terms of engagement. Were the 

document to fall within (e) one would to employment terms such length of 

engagement. These do not in the Terms of Reference.  

A and ordinary understanding of (g) job description’ would expect to include the 

responsibilities, activities, qualifications and skills required for a role. These do not 

appear.” 

58. Notwithstanding this, the BBC disclosed the Terms of Reference to the Tribunal in order to 

the Tribunal. In doing so, the BBC explained its position that the Terms of Reference relate 

solely to the or content of the inquiry (i.e. the Social Media Review itself), rather than to the 

employment conditions under which a person was asked to undertake the inquiry.  

Payments made to Cardiff University 

59. The Tribunal asked the BBC to provide more information about what, if any, information 

relevant to Part iii(f) of the Appellant’s Request is held by the BBC.  

60. Part iii(f) of the Request sought copies of:  

“all communications between the BBC, its recruitment agency (if used) and Cardiff 

University relating to the appointment.”  

61.  understand that no information relevant to Part iii(f) of the Request is held by the BBC. 

This has been our position since the Internal Review stage.  

62. I understand the BBC paid a small fee to the researchers who worked with Professor 

Sambrook at the Cardiff University School of Journalism. This was explained to the Appellant 

in the BBC’s Internal Review response which was also provided to the Information 

Commissioner and to the Tribunal.  

63. In my Internal Review of the BBC’s original FOI response, I explain that:  



 31 

“Professor Sambrook elected to undertake the appointment for no fee but worked 

with researchers at Cardiff University who were paid a small fee by the BBC for 

their expertise in assisting Professor Sambrook.”  

64. For the benefit of the Tribunal, and in the spirit of cooperation, I attach in Confidential 

Exhibit 03 an invoice recording that this fee was paid to Professor Sambrook as a facilitator, 

which was to be on-paid in full to the University of Cardiff However, the BBC’s position 

remains that this invoice not fall within the scope of the it is not a ‘communication relating to 

the appointment’. It is instead a proof of payment to who Professor Sambrook with his 

substantive role (following his appointment).  

65. For completeness, I note also that the witness of David Jordan exhibits minutes from a 

meeting of Executive’s Editorial and Complaints Committee. For the avoidance of doubt, the 

BBC’s position is that this document could not reasonably be construed falling within the scope 

of the Request. This simply notes the decision that had already been taken. It does not relate to 

his appointment or “recruitment” (the term used in the Request), nor does it relate to payments 

made to Professor Sambrook or his job description. If such a broad approach was taken to the 

word “relate” it would mean that every document produced by, or about, Professor Sambrook 

during the entire review exercise would fall within the request, which was clearly not the 

intention”.  

 

[41] Some parts of the above witness statement (paragraphs 19-25) were not provided 

to the Appellant but were considered by the Tribunal in closed session. Following 

the closed session the BBC agreed to provide an open summary of the closed 

witness statements. This stated as follows; 

 

“Open overview of closed paragraphs 19-25 of Brigit Morris’ witness statement  

1. A daily email is sent to the Head of Journalism each weekday morning reporting the 

main overnight complaints issues specifically related to BBC News.  

2. A monthly report on editorial complaints is sent to two senior BBC editorial committees. 

The first reports into the BBC Board, and the second is a committee of the BBC Board. 

Complaints issues and editorial learnings are discussed at these monthly committee 



 32 

sessions. The expectation is that those attending the meetings will note those complaints 

which have lessons for their own Divisions and discuss them appropriately within the 

Division.  

3. In addition, the Audience Services team provide a monthly overview of common 

complaint issues related to News to a senior editorial adviser in News and attend weekly 

meetings with the Director of News to discuss complaints issues in the context of broader 

audience research. Reports are also run on complaints that carry reputational risk and a 

summary of complaints on key thematic topics are also maintained which teams in News 

can draw upon.  

Open overview of paragraphs 22 and 23 of David Jordan’s closed witness statement 4. 

Audience complaints are integral in understanding audience reaction to BBC content. 

Where editorial complaints are upheld, this provides lessons learnt to the programme areas 

and it is expected that action will be taken about serious editorial breaches at a divisional 

level. It can also lead to changes in editorial standards and practice. Some actions taken 

with respect to upheld editorial complaints are made public.  

5. Upheld and resolved editorial complaints are reported regularly to a committee that 

reports into the BBC Board. A summary of these complaints is then also reported to another 

committee, which is a committee of the BBC Board. Actions taken will be reported and 

discussed as appropriate. The analysis of complaints also form part of content and 

programme reviews. Disclosing editorial complaints of the kind requested by the Appellant 

would be incompatible with the BBC’s journalistic mission to produce independent and 

impartial output. The BBC must have a safe space in which to critique its output, which in 

this case is by reference to complaints.” 

 

[42] Subsequent to the submission of Ms Morris’ witness statement the BBC submitted 

a further witness statement on 18 November 2022.  Despite the position 

maintained in Ms Morris’ statement that the BBC held no information in relation to 

Part 3 of the request the BBC conducted some new searches on 10 November 

2022 at the instigation of a newly appointed BBC lawyer  who had formed the 

opinion that the initial searches may have been incomplete. The lawyer, Ishani 

Jayaweera, provided evidence about these 'new' electronic searches of email 

boxes.  This review identified six documents as potentially responsive to Part 3 of 

the Request. These documents were provided to the Appellant with some 

redactions for personal data. The Tribunal acknowledges that the Appellant has 



 33 

therefore received some further information in response to Part 3. However, this 

was provided as late as 18 November 2022, some two and half years after the 

BBC’s initial response to the  request and only days before the resumed hearing 

in this appeal. 

The Appellant’s Argument: 

[43] The Appellant stated that the principal development since the matter was 

adjourned part-heard is the filing by the BBC of the witness statement of Brigit 

Morris dated 9 June 2022. The Appellant referred to para 18 of her statement 

where she explains that she has given the Tribunal, but not the Appellant, ‘a list of 

the ways in which complaints that are stored in the Audience Services section of 

the CRM [which stands for Case Management Record] are requested, extracted, 

and used for editorial reviews of output.’   

[44] The Appellant submitted that this is unacceptable. How the BBC uses complaints 

is an important (and material – our emphasis) issue in considering whether it is 

really right to say that they constitute (and all constitute, and all still constitute even 

at today’s date) ‘information held for purposes […] of journalism’, as that 

expression is properly to be understood. Yet the BBC proposes that the Tribunal 

should consider this issue on the basis of information that is not to be revealed to 

the Appellant. As the Supreme Court noted in Bank Mellat v HM Treasury (No 2) 

[2014] AC 700, 730 at para 2,  

‘A closed hearing is […] even more offensive to fundamental principle than a private 

hearing. At least a private hearing cannot be said, of itself, to give rise to inequality or 

even unfairness as between the parties. But that cannot be said of an arrangement 

where the court can look at evidence or hear arguments on behalf of one party without 

the other party knowing, or being able to test, the contents of that evidence and those 

arguments […] or even being able to see all the reasons why the court reached its 

conclusions.’  

[45] The Appellant stated that it is true, of course, that the GRC Rules 2009 allow at 

rule 14(6) that the Tribunal may ‘give a direction that certain documents or 

information must or may be disclosed to the Tribunal on the basis that the Tribunal 



 34 

will not disclose such documents or information to other persons, or specified other 

persons.’ But this exceptional course requires an application in writing (see 

Practice Note—Closed Material in Information Rights Cases), and the test is a 

necessity. 

[46] In the present case, the Appellant averred that there has been no application, and 

it is anyway not at all obvious why it is necessary to withhold from the Appellant 

(still less to withhold from his legal representatives: see rule 11(4)) the ‘ways in 

which complaints that are stored in the Audience Services section of the CRM are 

requested, extracted, and used for editorial reviews of output’. The Appellant asked 

the Tribunal to direct that the material to which Ms Morris refers at para 18, if it has 

been seen by the Tribunal, be disclosed at once to the Appellant. (If it has not been 

seen by the Tribunal, the Appellant submitted that the BBC should be required to 

elect between providing it to the Tribunal and all parties or not relying on it at all.)  

[47] Secondly, the Appellant contended that his request in relation to Professor 

Sandbrook’s appointment was for ‘details and all relevant documents […] relating 

to the decision to recruit a person to fulfil the role now occupied by Professor 

Richard Sandbrook’. The request went on, in paras 3(a) to (g), to provide an 

explicitly non-exclusive (‘including but not limited to’) list of documents. Ms Morris’s 

statement, however, is limited to addressing (at para 36) that list, as if that were all 

that the Appellant had requested: ‘I understand that no records were generated 

relevant to Parts 3(a) to (e) and (g) of the Appellant’s Request for Information as 

Professor Sambrook was appointed verbally and was not paid for his services.’ 

(Ms Morris goes on to explain that some records were generated relevant to para 

3(f).)  

[48] In these circumstances, quite apart from the issue of whether the BBC has 

conducted an adequate search for documents within paras 3(a) to (g) of the 

Appellant’s list, the Appellant argued that it appears that the BBC has not searched 

generally for ‘all relevant documents […] relating to the decision to recruit Professor 

Sandbrook. The Appellant contended it is not credible that an important decision 

in an organisation such as the BBC generated not a single record.  

 



 35 

[49] Thirdly, the Appellant drew the Tribunal’s attention that one of the decisions on 

which the BBC relies, namely Keighley v Information Commissioner 

(EA/2021/0220) (see para 33 of the BBC’s skeleton argument dated 29 April 2022), 

which is now under appeal to the Upper Tribunal, pursuant to permission granted 

by the Upper Tribunal on 31 October 2022. The issue in the appeal is the width of 

the concept of ‘information held for purposes […] of journalism’. 

[50] Finally, it may be noted that the Upper Tribunal (Lands Chamber) (Fancourt J) has 

recently considered the question of the date at which the First-tier Tribunal 

(Property Chamber), which like the present Tribunal exercises a de novo 

jurisdiction, should assess the issue before it: London Borough of Waltham Forest 

v Hussain [2022] UKUP 241 (LC). In that case, the issue was whether the 

appellants were fit and proper persons to be granted certain licences under 

housing legislation. The local authority, as the primary decision maker, decided 

not. The FTT, expressly considering the issue as at the date of its decision, and 

taking into account developments since the local authority had taken its decision, 

disagreed and ordered that licences should be granted. The local authority 

contended before the Upper Tribunal that this had been an error. The Upper 

Tribunal disagreed. Fancourt J stated (at para 66) that:  

‘The touchstone […] is always the nature of the decision under appeal, the statutory 

provisions in issue and whether matters that have happened subsequently are relevant 

to assessing whether the decision of the authority is shown to have been wrong. […] 

Where the question is, as it is here, whether the authority was wrong to refuse to grant, 

or to revoke, a licence on the basis that the proposed licensee is not a fit and proper 

person, evidence that tends to show whether that person is now a suitable person is 

likely to be relevant and should be taken into account by the FTT, whether the factual 

matters occurred before or after the authority's decision. That is because the reality of 

the appeal is a contention that a licence should now be granted, or allowed to remain 

in place.’ 

[51] The present context, it was submitted, is analogous. The statutory question is not 

whether the notice against which the appeal is brought was not in accordance with 

the law, but whether it ‘is’ in accordance with the law and the reality of the appeal 

is that the Tribunal will either endorse the conclusion that the relevant information 



 36 

does not fall within the scope of the Act, or decide that it does and order it to be 

communicated to the Appellant.  

[52] It follows, the Appellant submitted, that the date at which the Tribunal should 

consider the nature of the information, the disclosure of which he seeks, is the date 

of this hearing. This is relevant when it comes to parts 1 and 2 of the request: the 

issue is not whether the relevant information did at some previous time constitute 

‘information held for purposes […] of journalism’ but whether that is what it is now.  

Second Respondents’ further Skeleton Argument:  

[53] The Second Respondent provided an updated skeleton argument on 18 November 

2022 in relation to the following: 

(I) how impartiality complaints are held and processed by the BBC; 

(II) how impartiality complaints are used for purposes associated with the BBC’s 

editorial output; 

(III) the circumstances surrounding the appointment of Profess Sambrook; 

and 

(IV) the searches conducted by the BBC in response to Part 3 of the 

Appellant’s request for information.  

[54] The Second Respondent stated that There is a two-stage process for complaints. 

The Audience Services team are responsible for managing and adjudicating 

complaints received by the BBC (“Stage 1” complaints). If the outcome of a Stage 

1 complaint is appealed, the complaints are adjudicated by the Executive 

Complaints Unit (“ECU”) (“Stage 2” complaints). The Second Respondent outlined 

that Audience Services hold editorial complaints centrally in a Case Management 

Record (“CRM”) system. The spreadsheet of impartiality complaints provided to 

the IC for her review, and later to the Tribunal, were extracted from the CRM. 

 

[55] The Second Respondent detailed that Stage 2 complaints are also stored in an 

access-stored section of the CRM. This means that some complaints will appear 

twice in different parts of the CRM depending on whether the Stage 1 decision was 



 37 

appealed. Further, the CRM captures information including (i) the date of 

complaint; (ii) the date the complaint was uploaded to the system; (iii) relevant 

editorial standards (i.e. impartiality); (iv) whether the complaint relates to a specific 

programme; (v) nature or content of the complaint; and (vi) the name and contact 

details of the complainant (the personal data of the complainants has been 

removed from the copy provided to the Tribunal). The Second Respondent 

confirmed that Stage 1 complaints are deleted two years from the date the 

complaint is closed. Stage 2 complaints are deleted three years from the date the 

complaint is closed. 

 

[56] In relation to how impartiality complaints are used for purposes associated with the 

BBC’s editorial output, the Second Respondent stated it is clear that the complaints 

held on the CRM are held for the purposes of journalism and fall within the third 

limb of the definition of “journalism” endorsed by the Supreme Court in Sugar v 

British Broadcasting Corporation (No. 2) [2012] 1 WLR 439. This is consistent with 

the Tribunal’s decisions in Williams v ICO (EA/2021/0065P) and Keighley v 

Information Commissioner (EA/2021/0220). Complaints about impartiality, and the 

responses to them, are retained by the Second Respondent for the purposes of 

reviewing editorial standards and the quality of journalistic content with a view to 

further enhancing them.  

 

[57] The Second Respondent submitted that there is no basis for impugning the nature 

and quality of the searches undertaken by the BBC. Very considerable resources 

have been devoted to responding to the Appellant’s requests, and the Second 

Respondent has always sought to act transparently and consistently with its 

obligations under the FOIA.  

Conclusions: 

[58] In respect of  part 1 of the Appellant’s information request, this Tribunal is 

satisfied on the evidence before us that the closed material provided by the BBC 



 38 

is directly linked to the BBC’s journalistic output and is held by the BBC for the 

purposes of journalism.   

 

[59] In respect of part 2 of the Appellant’s information request, this Tribunal is satisfied 

on the evidence before us that the closed material provided by the BBC in respect 

of complaints made to the BBC and its handling of such complaints is sufficiently 

linked to journalistic output and is held by the BBC for the purposes of journalism.  

 

[60] In respect of part 3 of the Appellant’s request, and in the light of the BBC’s 

evidence and explicit confirmation at the hearing before us that it believes it has 

now provided all of the relevant information in its possession, the Appellant is 

content that this part of his request has now been complied with (albeit belatedly 

and thanks only to his appeal to the Tribunal). However, the Appellant objects to 

redactions made from an invoice provided by the BBC which the Appellant 

maintains are not warranted. The invoice in question relates to the Appellant’s 

request for:  

“All relevant documents including memoranda and minutes relating to the decision to 

recruit a person to fulfil the role now occupied by Professor Richard Sambrook including 

but not limited to… all communications between the BBC, its recruitment agency (if used) 

and Cardiff University relating to the appointment”.  

[61] The invoice disclosed by the BBC does not reflect any payment made to 

Professor Sambrook but reflects a payment made by the BBC to the University in 

respect of the cost of researchers. Redactions have been applied to a breakdown 

of the number of hours worked by the researchers and their hourly rates.  

 

[62] While the BBC maintains that the invoice is not within the scope of the 

Appellant’s request, it says that it provided a copy to the Appellant in the spirit of 

cooperation.   



 39 

[63] The Tribunal agrees that the information redacted from the invoice is not within 

the scope of the Appellant’s request, because information relating to the 

recruitment or appointment of a person to fulfil the role of Professor Sambrook 

cannot reasonably be interpreted to also include information relating to the 

appointment of researchers or to a breakdown of their hours worked or their hourly 

rates. 

 

[64] Accordingly, and for the reasons set out above, the Tribunal allows the Appeal in 

relation to Part 3 of the request.  

 

Brian Kennedy KC                                                       15 December 2022. 

 

 

 

  


