Privy Council Appeal No. 31 of 1985

Reginald Austin . Appellant

Mirror Newspapers Limited Respondents

FROM

THE SUPREME COURT OF NEW SOUTH WALES

COURT OF APPEAL

JUDGMENT OF THE LORDS OF THE JUDICIAL COMMITTEE

OF THE PRIVY COUNCIL., DeLivereDp THE 4T1H NovemBer 1985

[38]

Present at the Hearing:

LorD CHANCELLOR (LORD HAILSHAM OF
ST. MARYLEBONE)
LorD KEITH oF KINKEL
LorD RoOSKILL
LorRD GRIFFITHS
[Delivered by Lord Griffiths]

The appellant, Mr. Reginald Austin, appeals from a
judgment of the Court of Appeal of The Supreme Court
of New South Wales given on 23rd August 1984, By
that judgment the Court of Appeal dismissed the
appellant's appeal from the judgment of Mr. Justice
Lusher who had held that the appellant's action for
defamation against the respondents, Mirror Newspapers
Limited, was defeated by the statutory defence of
qualified privilege based upon section 22 of the
Defamation Act 1974.

The appellant's claim arose out of an article that
appeared in the Daily Mirror Newspaper on 27th April
1981. The appellant was the trainer of a professional
rugby league club. The Daily Mirror 1is a daily
newspaper with a circulation of approximately 353,000
copies. The author of the article, with the exception
of headlines inserted by a sub-editor, was Mr. Ronald

Arthur Casey, a journalist emp loyed by the
respondents who contributed a regular column to the
newspaper known as '"Casey's Cornmer'". The text of the

article was as follows:-
"COACHES PUSHING TOO HARD

It hasn't been a good year for the big names of
rugby league. In fact it has been something of a



2

minor catastrophe the way Parramatta and Manly,
along with Balmain, have flopped so badly.

North Sydney's three-try spree to snatch a win
over Parramatta and Newtown's steamrollering of
Manly emphasises that something 1is radically
wrong with the preparation of major teams with
undeniably talented players.

It's easy to blame Ray Ritchie and Jack Gibson or
even Frank Stanton, but that would blame only
those coaches while perhaps others will suffer
the same fate later in the season.

I believe Sydney's top teams are being trained
into the ground by over-zealous conditioners who
have somehow hoodwinked coaches into believing
that on top of a gruelling 80-minute match three
nights of tortuous conditioning are also needed.

This means, 1in effect, Sydney footballers are
pressing their bodies to the limit four nights a
week,

While that might be acceptable in the boudoir, it
is a short cut to physical staleness on the foot-
ball field.

I've always believed once a man becomes an
international he doesn't need to be guided all
the time with his preparation for matches.

FAULT

Manly has persisted for the past three years with
the physical regimentation of its players by a
fitness fanatic named Reg Austin.

From the little I know of Reg he is a magnificent
man, and his persecution of his own body has made
him the fastest runner in the world for his
advanced age.

But since Austin has taken over the conditioning
of Manly the records show it has gone from being
a great side to being a tattered band of former
champions. -

Now this has not altogether been Austin's fault.

A certain lack of concentration and over-
confidence on the part of players has contributed
as much as some unimaginative coaching from Frank
Stanton, Allan Thomson and Ray Ritchie.

I question the wisdom of Austin when he tells an
international footballer to do another six 400m
sprints as some kind of penance.



League stars train very hard before the season

starts.
But once they start playing - sometimes once and
twice a week - 1is there a need for such a

grinding training program under these whip-
driving coaches?

The problem is Reg Austin and company think they
are doing the right thing. My advice is to sack
them."

The appellant complained that the article carried
the following defamatory imputations:-

(1) that the plaintiff directed physical conditioning
and preparation of the Manly Rugby League team 1in
such a wrong and incompetent manner that he was unfit
to hold the position of trainer.

(2) that the plaintiff was an incompetent conditioner
of the Manly Rugby League team.

The respondents relied upon a variety of defences.
They denied that the article carried the imputations
alleged by the appellant or that such imputations
were defamatory. They relied upon the truth of a
contextual imputation pursuant to section 16 of the
Act. They relied upon the defence of comment pursuant
to the provisions of Division 7 of the Act and
finally they relied upon the defence of qualified
privilege pursuant to the provisions of Division 4 of
the Act.

At the end of a five-day trial, by their answers to
the questions left to them by the judge, the jury
rejected each of these defences with the exception of
qualifed privilege which by section 23 of the Act is
reserved to the judge. The jury assessed damages in
the sum of $60,000. The questions left to the jury
and their answers were as follows:-

"l. Has the plaintiff proved that the matter
complained of conveyed the imputations (or any
imputations not substantially different from)

(a) The plaintiff directed physical conditioning
and preparation of the Manly Rugby Team in
such a wrong and incompetent manner that he
was unfit to hold the position of trainer.

Yes.

(b) The plaintiff was an incompetent conditioner
of the Manly Rugby League Team.
Yes.

NOTE:

If the answer to (a) or (b) or both is "Yes" and
only then proceed to Question 2.



4

2. (a) Was imputation 1(a) defamatory of the
plaintiff?
Yes.

(b) Was imputation 1(b) defamatory of the
plaintiff?
Yes.

NOTE:

If the answer to 2(a) and/or 2(b) or both is
"Yes" and only then proceed to answer question 3.

3. Has the defendant satisfied you that the
matter complained of conveyed the imputation (or
any imputation not substantially different from)

"That the plaintiff directed physical
conditioning and preparation of the Manly
Rugby League Team in a wrong or incompetent
manner."

Yes.

NOTE:

If the answer to question 3 is '"Yes'", proceed to
question 4. If the answer to question 3 is 'No"
proceed to question 6.

4, Has the defendant satisfied you that the
imputation in question 3 is substantially true?
- No.

NOTE:

If you answer this question '"Yes" proceed to
question 5.

5. Has the defendant satisfied you that the
plaintiff's reputation was not further injured
by:

- imputation l(a) if you have found it to be
defamatory in question 2 and/or

- imputation l(b) if you have found it to be
defamatory in question 2 by reason of the
imputation found to be true in question 47

Not answered.

6. Has the defendant satisfied you that the
circumstances of the publication of the matter
complained of were such that the plaintiff
defamed was not likely to suffer harm?

No.

7. Has the defendant satisfied you that any
comment was based upon proper material for such
comment and was the comment of a servant or agent
of the defendant?

No.



8. If you find none of the defences established

what damages do you find?
$60,000,"

After the jury had returned their verdict the judge
received submissions on the defence of qualified
privilege and determined that issue in favour of the
respondents.

Section 23 of the Act provides:-
"Qualified privilege a question for the court.

23. Where proceedings for defamation are tried
before a jury and, on the facts, there is a
question whether there is a defence of qualified
privilege under this Division, that question 1is
to be determined by the court and not by the
jury."

Mr. Justice Lusher concluded that when considering
the defence of qualified privilege it was his duty as
the judge to find the facts without regard to any
findings of the jury. He held that the article
consisted largely of comment and that it was based
upon facts that were substantially true: this
inevitably brought the judge into conflict with the
view of the jury who by their answers to questions 4
and 7 had clearly found that in so far as the article
consisted of fact it was not substantially true.

The Court of Appeal held that in discharging his
function under section 23 the judge was bound by the
factual findings of the jury and as he had ignored
and indeed contradicted them they were bound to treat
his reasoning as erroneous and to set his judgment
aside. Neither party to this appeal has challenged
this finding nor would there appear to be any grounds
for doing so.

However neither party wished to incur the expense
of a further trial of this issue and they therefore
invited the Court of Appeal to decide whether the
defence had been established paying due regard to the
jury's findings but deciding all other primary facts
for itself. :

Section 20 (1)(c) provides:-
"™Multiple publication.

20(1) For the purposes of this sectiomn -

(¢) an occasion 1is omne of qualified
privilege if, but only if -

(i) it is an occasion of qualified
privilege under the 1law apart from
this Act; or




6

(ii) the circumstances of the publication
afford a defence of qualified

privilege under section 21 or section
22."

This appeal is concerned only with the defence of
qualified privilege provided by section 22,

The essential ingredients of the defence of
qualified privilege under this section are set out in
sub-section 22(1):-

"Information.

22.(1) Where, in respect of matter published to
any person -

(a) the recipient has an interest or apparent
interest in having information on some
subject;

(b) the matter is published to the recipient
in the course of giving to him
information on that subject; and

(c) the conduct of the publisher in
publishing that matter is reasonable in
the circumstances,

there is a defence of qualified privilege for
that publication."”

It is submitted on behalf of the appellant that the
respondents failed to establish the necessary
ingredients of the defence wunder each of sub-
paragraphs (a), (b) and (c).

As to sub-paragraph (a) it was submitted on behalf
of the appellant that the readers of the newspaper
did not have "an interest" in having information on
the subject matter of the article, which it was
agreed between the parties, could be taken to be the
performance of teams in the rugby league competition
and the alleged training methods of conditioners. It
is possible as a matter of construction to place a

narrow or a broad construction on the words "an

interest". The narrow construction would equate '"an
interest" with that type of interest which is usually
looked for as an ingredient of the defence of
qualified privilege at common law, that is to say, an
interest material to the affairs of the recipient of
the information such as would for instance assist in
the wmaking of an important decision - or the
determining of a particular course of action., It is
for this narrow construction that the appellant
contends. But it is clear that the courts in New
South Wales have placed a broader construction upon
the words "an interest" and have taken them to

include any matter of genuine 1interest to the




7

readership of the newspaper. 1In Wright v. Australian
Broadcasting Commission _[1977] 1 N.S.W.L.R. 697
Reynolds J.A., with whom Glass J.A. agreed, said at
page 711, when considering section 22(1)(a) in
respect of a television broadcast, '"it cannot be
denied that the recipient, in this case the general
public, had an interest in having information on the
subject of public affairs". In Morosi v. Mirror
Newspapers Ltd [1977] 2 N.S.W.L.R. 749 the Court of
Appeal drew a contrast between the interest required
to find qualified privilege at common law with the
wider interest referred to in section 22. They said
at page 797:- :

"The 1limited application of the common law
principles of qualified privilege to publications
in newspapers has already been discussed.
Section 22 was designed to enlarge the protection
afforded by these principles to defamatory
publications generally, and it has a particular
relevance to publications in newspapers; but it
gives no carte blanche to newspapers to publish
defamatory matter because the public has an
interest in receiving information on the relevant
subject. What the section does is to substitute
reasonableness in the circumstances for the duty
or interest which the common law principles of
privilege require to be established.”

In Barbaro v. Amalgamated Television Services Pty.
Ltd (1985) 1 N.S.W.L.R. 30 Hunt J. said at page 40:-

"The word 'interest' is not used in any technical
sense; it is used in the broadest popular sense,
to connote that the interest in knowing a
particular fact 1is not simply a matter of
curiosity, but a matter of substance apart from
its mere quality as news."

In Field v. John Fairfax & Sons Limited, (Court of
Appeal 23rd May 1974, unreported), it was held that
the public had an interest in the greyhound racing
industry.

Bearing in mind that this Act was clearly intended
to widen the scope of the common law defence of
qualified privilege, their Lordships see no reason to
differ from the wider construction adopted by the
courts in New South Wales and, applying this
construction, accept the view of both the trial judge
and the Court of Appeal that the readership of this
daily newspaper had an interest in' the performance
and training of the Manly Rugby football club within
the meaning of section 22(1l)(a).

The next submission on behalf of the appellant was
that the article was not conveying "information"
within the meaning of section 22(1)(a) and (b). It
was said that information should be restricted to




8

facts contained in news or reportage as distinct from
comment or opinion. It is difficult to see any
reason why the word information should be given such
an artifically restricted meaning., The word itself
in its ordinary meaning is apt to cover both fact and
opinion and there are as many matters of opinion that
will be of general interest to the readership of a
newspaper as there are facts upon which such opinions
are based. It is implicit in the decisions of the
Court of Appeal in Wright v. Australian Broadcasting
Commission [1977] 1 N.S.W.L.R. 697 and Morosi v.
Mirror Newspapers Limited [1977] 2 N.S.W.L.R. 749
that the Court of Appeal 1in New South Wales
considered that information would, where appropriate,
cover comment and opinion. Their Lordships agree
with this view and accept that so much of the article
as comprised comment was information within the
meaning of section 22(1)(a) and (b) and was published
in the course of giving information on the subject in
which the readership had an interest, namely the
performance and training of professional rugby league
teams,

It now remains to be considered whether the Court
of Appeal were right to conclude that the conduct of
the newspaper in publishing the article was
reasonable in the citrcumstances within the meaning of
section 22(1)(c). 1In considering whether the conduct
of the publisher 1is reasonable the Court must
consider all the circumstances leading up to and
surrounding the publication. These circumstances
will vary infinitely from case to case and it would
be impossible and most unwise to attempt any
comprehensive definition of what they may be. But
where a jury has rejected a defence of fair comment
upon the ground that the facts upon which the comment
is based are not substantially true the starting
point of the inquiry must be the ascertainment of
those facts which the jury have found to be untrue.
A newspaper with a wide circulation that publishes
defamatory comments on untrue facts will in the
ordinary course of events have no light task to
satisfy a judge that it was reasonable to do so.
Those in public life must have broad backs and be
prepared to accept harsh criticism but they are at
least entitled to expect that care should be taken to
check that the facts upon which such c¢riticism 1is
based are true.

The difficulty facing both the trial judge and the
Court of Appeal was that it was not possible to tell
from the jury's answer to question 7 precisely which
parts of the article they considered to be fact and
which they considered comment. With hindsight it
would obviously have been better if the jury had been
asked to state which parts of the article they found
to be facts and which facts they found were not true.
The Court of Appeal set out eight matters which they




assumed were found by the Jjury to be untrue
allegations of fact. They considered four of these
allegations to be relevant to the defamatory
imputations:

1. That there was something wrong with the team's
preparation.

2. That the players were subjected to three nights of
"tortuous'" (sic) training.

3. That bodies were pressed to the limit four nights
a week.

4. That international players were given extra
sprints as a penance.

It was not argued that it was not open to place
this interpretation upon the Jjury's finding. The
thrust of the factual content of the article was that
the appellant was training the team into the ground,
that 1is training them to the point of exhaustion
three times a week. This meaning emerges clearly
enough from the four relevant facts which the Court
of Appeal concluded were found to be untrue by the

jury.

If in fact it was true that the appellant was
pursuing such fanatical training methods three times
a week, it 1s easy to understand his conduct
attracting the criticism of his methods contained in
the article, even to the point of suggesting that he
should be sacked as the trainer. On the other hand
the mere fact that there were three training sessions
a week in order to play one game at the weekend would
seem to provide no basis for such an attack. It is
not the fact of training which is obviously necessary
to play so physically demanding a game as
professional rugby, it is the method of training that
is attacked in the article.

As Mr. Casey admitted in evidence, this was a hard-
hitting article: it denigrated the appellant's
training methods. If the newspaper decides to launch
such an attack by publishing the article they know
that they will only be protected by the defence of
comment if their journalist has got his facts right.
If the defence of comment fails, because the facts
are untrue, and it emerges that neither the
journalist nor anyone else made any proper enquiry to
ascertain the true facts, this is a consideration
that must loom large 1in an evaluation of the
reasonableness of the publisher's conduct in
publishing the article.

In evaluating reasonableness the Court of Appeal
would not appear to have directed their minds to what
if any attempts were made to find out or check upon
the training methods used by the appellant. The
matters upon which the Court of Appeal relied as
showing that the publication was reasonable are set



10

out in the following passage from the judgment of
Glass J.A.:-

" For the defendant reliance is placed on the

following matters of fact which the trial judge
found to be proved. Part of the information on
which the article was based had been obtained by
the writer from an article published in another
newspaper the day before. It quoted the plaintiff
as saying in relation to his players 'I gave them
six 400 metre runs just to round off the
session'. The plaintiff agreed in evidence he
had used those words in speaking to the writer of
the earlier article. The plaintiff was a man in
the public eye who had by making such a statement
to the reporter voluntarily placed his training
techniques into the public domain as a matter for
discussion. The author of the article sued upon
had an honest belief in the substantial truth of
the allegations of fact in it and the fairness of
the comment he had made. He was an experienced
writer in whom the publisher could repose some
confidence. The trial judge who saw and heard
the witnesses was well placed to make these

findings and 1 accept them. '

As 1 have previously observed, the defence
in question, if established, gives rise to an
occasion of qualified privilege ranking equally
with an occasion of privilege at common law
(5.20(1)(c)). A privileged occasion at common
law affords a complete answer to defamatory
imputations which, being allegations of fact,
could not be justified as true and, being
comeent, could not be defended as fair. The
statutory defence, if made out, confers no less
protection. I bear this in mind when I consider
whether the elements of s. 22 have been made out
so as to constitute a complete answer to what
would otherwise be untrue statement of fact or
unfair comment which defames the plaintiff.
Having given full consideration to the primary
facts established by the jury verdict and to the
primary facts established to my satisfaction I am
of the opinion that the conduct of the defendant
in publishing the matter defamatory of the
plaintiff was in all the circumstances reasonable
and that the defence is made out."

Upon this passage their Lordships would make the
following comments. In so far as Mr. Casey drew the
facts from Miss Goodwin's article published in
another newspaper he substantially mis-quoted them.
Miss Goodwin's article quoted the appellant as saying
"Let's face it, all footballers hate training. And I
gave them six 400 metre runs just to round off the
session. That they wanted to fight me suggested they
still had enough breath left for another couple of




11

laps which shut them up". This appeared 1in Mr.
Casey's article as "I question the wisdom of Austin
when he tells an international footballer to do
another six 400 metres sprints as some kind of
penance". This short quote from Mr. Austin in Miss
Goodwin's article would hardly seem a sufficient
basis on which to assert that the appellant's method
was to train the team into the ground three nights a
week.

The fact that Mr. Casey had an honest belief in the
substantial truth of the allegations of fact in the
article and the comment he made 1s of course a
relevant matter in considering the question of
reasonableness: their Lordships do not, however,
accept the appellant's submission that, because the
respondents in answer to an interrogatory said that
they did not intend to convey the imputations pleaded
in the statement of claim, it necessarily follows
that they, or the writer of the article, could not
have held such a belief. The interrogatory and
answer were as follows:-

"Did the defendant, its servants or agents intend
by the publication of the matter complained of to
convey the imputations pleaded 1in the further
amended statement of claim?

a. As to the first imputation, no.

b. As to the second imputation, no, although it
was intended to convey the imputation that
the plaintiff directed physical conditioning
and preparation of the Manly Rugby League
Team in a wrong or incompetent manner.'

The object of the interrogatory was to attack the
defence of comment. Section 33 of the Act provides:-

"Comment of servant or agent of defendant.

33.(1) Subject to sections 30 and 31, it is a
defence as to comment that the comment 1is the
comment of a servant or agent of the defendant.

(2) A defence under sub-section (1) as to any
comment is defeated if, but only if, it is shown
that, at the time when the comment was made, any
person whose comment it 1is, being a servant or
agent of the defendant, did not have the opinion
represented by the comment."

By answering the interrogatory as they did the
respondents provided prima facie evidence that could
be used to show that their servant or agent, Mr.
Casey, did not hold the opinion represented by the
comment i.e. the imputations which the jury found to
be established in so far as they were comment. See
Bickel v. John Fairfax & Sons Ltd and Another [1981]
2 N.S.W.L.R. 474,




12

Although the answer to the interrogatory 1is
evidence that can be used in an attempt to defeat a
defence of comment it does not follow that it will
necessarily defeat the defence of statutory qualified
privilege. Words are often capable of more than one
meaning, and because the jury may attach to them a
defamatory meaning which the writer did not intend,
it does not follow that the writer did not honestly
believe in the truth of what he wrote and reasonably
intended a different meaning to be given to his
language. In this case Mr. Casey gave evidence and
said that he did honestly believe 1in the truth of
what he wrote. The trial judge believed him and the
answer to the interrogatory is a wholly insufficient
basis to undermine the opinion of the trial judge
which the Court of Appeal were free to accept.

No doubt the finding that Mr, Casey was an
experienced writer in whom the publisher could repose
some confidence can also be said to be a relevant
circumstance bearing upon reasonableness but it would
seem to their Lordships to be a matter of little
weight in the circumstances of this case. The only
witness called upon on behalf of the respondents was
Mr. Casey. Apart from headlines inserted by a sub-
editor, which had no impact on the emphasis of the
article, there was no evidence that it was critically
considered by any other member of the staff of the
newspaper. It was Mr. Casey that the newspaper
entrusted to write this article and none other. 1In
these circumstances they relied upon their journalist
Mr. Casey to get his facts right.

A publisher that is a limited company can only
discharge the duty to act reasonably through its
servants or agents and in the present case 1t seems
clear that the company were relying upon Mr. Casey to
produce an article that it was reasonable for them to
publish. If in these circumstances it is found that
the journalist not only got his facts wrong but had
also failed to take reasonable care to ascertain them
the publishers of the newspaper must stand in the
shoes of their journalist for the purposes of
considering whether their conduct in publishing the
article was reasonable. The newspaper, the
publisher, cannot be allowed to hide behind their
journalist on the ground that it never occurred to
them that their journalist would be so careless. The
newspaper must stand or fall by the conduct of its
own journalists. Very different considerations will
of course apply to the publication of an article by
an independent contributor who cannot be considered
as either the servant or agent of the newspaper. An
independent contributor 1is in no sense the alter ego
of a newspaper for the purpose of producing the
article and in such circumstances his reliability and
reputation will be a very important matter in
considering whether the conduct of the publisher was




13

reasonable in accepting and publishing the article if
it turns out to be defamatory and untrue.

This then brings their Lordships to what they
consider to be the crucial issue in this appeal. Was
it in all the circumstances reasonable for Mr. Casey
to write, and thus cause his employers to publish, an
article which contained a wholly untrue description
of the appellant's training methods and on this basis
to comment in such hostile terms?

The jury found that the article meant that the
appellant trained the Manly Rugby League Team in such
a wrong and incompetent manner that he was unfit to
hold the position of a trainer. As the article ended
with Mr. Casey's advice that Mr. Austin should be
sacked, the jury hardly came to a surprising
conclusion. This was a libel that affected the
appellant in the exercise of his professional duties
which were much in the public eye and the opinion
expressed was very hostile to the appellant's
professional competence. When a journalist wishes to
make such a trenchant and potentially damaging attack
it is in the interests of society that he should be
expected to take all reasonable steps to ensure that
he has got his facts right. The media has endrmous
power both for good and ill and it would be a sorry
day if newspapers were encouraged to believe that
under the shield of qualified ©privilege the
reputations of individuals could be attacked by slip-
shod journalism that would provide no defence of
comment because the facts on which the attack was
based were not true. Where the defence of comment
has failed because the jury has found the facts to be
untrue, a judge should examine the circumstances
leading up to the publication of those false facts
very closely before concluding that it was reasonable
to publish them.

As a general rule their Lordships will be loathe to
interfere with a decision on the question of
reasonableness under section 22(1)(c). The evaluation
of all the local circumstances 1s a matter which the
judges 1n New South Wales are much better fitted to
undertake than this Board and this point was rightly
much pressed upon their Lordships by counsel for the
respondents.

Counsel further submitted that this was a case in
which the Board was faced with concurrent findings of
fact with which, in accordance with 1its practice,
this Board would not interfere. Their Lordships
cannot accept this submission. This is not a case in
which the Board faces concurrent findings of fact; it
is true that both the trial judge and the Court of
Appeal held that the publisher's conduct was
reasonable but as has already been demonstrated they
proceeded to that conclusion not upon concurrent but
upon entirely different findings of fact.




14

Despite their reluctance to 1interfere on the
finding of reasonableness their Lordships feel
impelled to do so in this case because it appears to
them that the Court of Appeal never considered the
most material part of the circumstances in this case,
namely how it came about that Mr. Casey came to write
a factually wuntrue account of the appellant's
training methods. The harder hitting the comment the
greater should be the care to establish the truth of
the facts upon which it 1is based. Where did Mr.
Casey get his facts from? His primary source of
information appears to have been the article written
by Miss Goodwin from which, as has already been
observed, he mis-quoted; his only other current
source of information appears to have been an
inference of over-training that he drew from watching
on a video the five matches that Manly had played
that season which 1led him to conclude that the
players were stale as a result of over-training. If
he had gained this impression of the training methods
there would have been no difficulty in verifying it:
he could have spoken to Mr. Austin about it, he could
have interviewed the players, he could have asked
permission to attend a training session to see it for
himself, He did none of these things, but the day
after Miss Goodwin's article appeared he wrote this
virulent attack on the appellant upon what turned out
to be a completely false basis.

Their Lordships have been driven to the conclusion
that even if Mr. Casey had formed the impression of
over-training as a result of reading Miss Goodwin's
article and his own observations of the matches it
was wholly unreasonable to write an article
describing the training methods in such highly
charged and colourful language containing such
descriptions of the training as "being trained into

the ground" - "three nights of tortuous conditioning"
- "Sydney footballers are pressing their bodies to
the 1limit four nights a week" - 'tells an
international footballer to do another six 400 metres
sprints as some kind of penance" - '"is there a need
for such a grinding training program under these
whip-driving coaches'", without checking upon the
accuracy of his impression of the training methods.
If Mr. Casey had checked his impression of Austin's

training methods, as he so easily could have done, he
would have realised that he got the wrong impression
and as a responsible journalist would never have
written as he did.

There will of course be cases in which despite all
reasonable care the journalist gets the facts wrong,
but a member of the public is at least entitled to
expect that a journalist will take reasonable care to
get his facts right before he launches an attack upon
him in a daily newspaper. If on inquiry it is found
that the facts are not true and that reasonable care

-



15

has not been taken to establish them courts should be
very slow to hold that the newspaper is protected by
statutory qualified privilege. The public deserve to
be protected against irresponsible journalism. The
defence of <comment provides such protection by
insisting upon the newspaper establishing the
substantial truth of the facts wupon which it
comments. It cannot surely have been the intention of
the legislature that this protection should be
substantially stripped away by the introduction of
the statutory defence of qualified privilege. But
this will be the result if a newspaper 1is able to
hide behind the actions of a careless or a
irresponsible journalist or 1if the Court takes too
indulgent a view of the conduct of a journalist who
failed to check his facts.

Their Lordships therefore conclude that Mr. Casey
did not take reasonable care to check the facts
before he wrote this article, and that the publishers
must bear the responsibility for this failure. The
respondents therefore failed to discharge the onus
upon them under section 22(1)(c) to establish that
their conduct in publishing the article was
reasonable in the circumstances. Their Lordships
therefore hold that the. defence of qualified
privilege fails.

In these circumstances their Lordships will humbly
advise Her Majesty that this appeal ought to be
allowed, and the judgments of the Supreme Court and
the Court of Appeal set aside and that judgment
should be entered for the appellant in the sum of
$60,000. The respondents must pay the appellant's
costs before the Board and in the courts below.






