
 

 

 

 

 

Michaelmas Term 

[2015] UKPC 41 

Privy Council Appeal No 0064 of 2014 

 

 

 

JUDGMENT 
 

 

Pinard-Byrne (Appellant) v Lennox Linton 

(Respondent) (Dominica) 

 

From the Court of Appeal of the Eastern Caribbean 

Supreme Court (Commonwealth of Dominica) 
 

before 

 

Lord Clarke 

Lord Wilson 

Lord Sumption 

Lord Carnwath 

Lord Toulson 

 

 

 

JUDGMENT GIVEN ON 

 

 

12 October 2015 

 

 

Heard on 22 April 2015 



 

 

 

Appellant  Respondent 

Adam Speker  In person 

(Instructed by Simons 

Muirhead & Burton) 

  

  Amicus 

  William Bennett 

 

 

 



 

 

 Page 1 

 

LORD CLARKE: 

Introduction 

1. This appeal is about Reynolds privilege. The appeal arises out of a defamation 

action in which the claimant, Kieron Pinard-Byrne (“KPB”), alleged that he was 

defamed by Lennox Linton (“LL”), in a radio broadcast on 26 February 2002 and in an 

article posted on a website in May 2002. The action was originally brought against LL 

as first defendant, against Island Communications Corporation Ltd, which operated the 

radio station, as second defendant and against Raglan Riviere, which operated the 

website, as third defendant. The action succeeded against all three defendants before 

Cottle J (“the judge”). The defendants all appealed to the Court of Appeal. The appeals 

succeeded on one point before Pereira, Baptiste and Michel JJA. The ground of their 

success was that the speaking, writing and publishing of the words complained of 

attracted qualified privilege, sometimes known as Reynolds privilege. KPB appeals to 

the Board. He only appeals against LL. There is only one issue in the appeal, namely 

whether the Court of Appeal was wrong to overturn the judge’s rejection of the 

Reynolds privilege defence. 

The background facts 

2. KPB is a chartered accountant by profession. Between 1985 and 1997 he was a 

partner in Coopers & Lybrand. In July 1991 a company called International 

Development & Management Ltd (“IDM”) was incorporated in the Cayman Islands to 

continue with development plans for an International Conference Centre Resort Hotel 

(“the Caribbean Shangri-La Project” or “the Project”) commenced by Grace Tung, who 

was Dominica’s Honorary Consul General to the Republic of China and Consul General 

to Hong Kong. In September 1991 Oriental Hotel (Dominica) Ltd (“OHDL”) was 

incorporated in Dominica to be the investment holding company for the Caribbean 

Shangri-La Project pursuant to an agreement between the Government of Dominica and 

Grace Tung. The Project also included plans to build an international airport and to set 

up an economic citizenship programme. Between 1991 and 1997 Coopers & Lybrand 

were OHDL’s auditors. 

3. From May 1992 the United Workers Party (“UWP”), which was then in 

opposition, commenced a public campaign against the economic citizenship 

programme. On 2 July 1993 the Government of Dominica signed a new agreement with 

Grace Tung in respect of the Layou River Project, as the Project was now called. The 

contract was further amended in 1995 and 1996 under the new UWP Government, 

which won the General Election in 1995. On 30 May 1995 KPB was appointed the 



 

 

 Page 2 

 

Owners Representative for the Layou River Project until 16 November 2002. At about 

the same time KPB became the liquidator of Fort Young Hotel, whose operating assets 

were sold to Grace Tung. As a result of contract problems, construction fraud and 

natural disaster the Project was never completed and the shareholders in OHDL lost the 

funds they had invested. 

4. On 10 November 1995 allegations were made by the new Prime Minister, Edison 

James of UWP, that funds that went towards the Project had been misappropriated by 

the Promoter. These allegations were denied. On 25 March 1996 Grace Tung resigned. 

On 15 July 1996 the contract with the Project’s main contractor was terminated. Then 

in November 1997 the Layou River natural disaster occurred, which involved mountain 

collapse and massive flooding, which irreparably affected the Project. 

5. In 1998 KPB ceased to be a partner with Coopers & Lybrand and became 

managing partner of KPB Chartered Accountants and a director of KPB Professional 

Services, which became ODHL’s auditors and acted as ODHL’s company secretary 

respectively. On 1 February 2000 a further General Election took place and both UWP 

and Edison James left the Government. Between 2001 and 2003 KPB became the 

subject of a number of broadcasts on Kairi FM and a number of articles on the 

worldwide web published or caused to be published by LL, who is an investigative 

journalist and was a supporter of the UWP. 

The words complained of 

6. The words complained of were expressed on two occasions. Chronologically, 

the first was on the radio. On 26 February 2002 KPB was a guest on a radio programme 

hosted by Mathias Peltier on the topic “The Layou River Economic Citizenship 

Programme”. In the course of the programme, which was broadcast live, LL called the 

programme and made a number of statements which KPB said were defamatory of him. 

The words complained of on the second occasion were in an article published on a 

website in May 2002, which remained live until September 2003. The judge considered 

the words complained of in the article first and the Board will do the same. 

7. The text of the article, which was entitled “Professional Conduct Procedure - The 

KPB Version”, included the following: 

“Self-styled Owners Representative Keiron Pinard-Byrne must know that 

the record of squandermania and crass deception presented in the Layou 

5 star hotel accounts as at December 31, 1999 speaks for itself. It was 

audited by KPB Chartered Accountants of which Mr Keiron Pinard-

Byrne is chairman and CEO. It formed part of the Directors Report to the 

shareholders which Mr Pinard-Byrne signed as Secretary to the Board. As 



 

 

 Page 3 

 

Owner’s Representative, Mr Byrne confirms in the audited statements 

that he received over 300 thousand dollars for his services to the 

shareholders of Oriental Hotel (Dominica) Ltd. His actual share of the 

audit payment and ‘administrative expenses’ of Oriental Hotel have not 

been disclosed. The hundreds of thousands of dollars he must have cashed 

in from Dominican passport money siphoned through International 

Development & Management (IDM) have not been disclosed either. 

This paragon of great Irish virtue has said publicly that he became 

involved with the Layou River Economic Citizenship Programme as 

Owner’s Representative of the shareholders of Oriental Hotel in 1995. At 

that time he claims, he was merely acting on behalf of Coopers and 

Lybrand. He also disclosed that the last shareholders meeting of Oriental 

Hotel was held in 1994. How then was Mr Byrne appointed owner’s 

representative? And who made the appointment? Keep in mind that 

shareholders of Oriental Hotel resident in Dominica have publicly 

expressed their dissatisfaction with the conduct of this gentleman and 

have rejected suggestions that he represents them. 

Notwithstanding Mr Byrne’s assurances that he only became involved in 

1995, Government records indicate that as far back as 1993 he was having 

audiences with shareholders in his Roseau office and traveling to Hong 

Kong to clarify issues of concern. 

What he would love to hide from the public is the fact that he was up to 

his ears in service to the Grace Tung group of companies at the very same 

time that he was liquidator of the Fort Young Hotel whose operating 

assets were sold to the Chinese immigrant in a web of intrigue.” 

8. As to the radio programme, although there is no transcript of the programme, it 

is not in dispute that the statements complained of made by LL included the following 

(as set out in the judge’s judgment): 

“So no one will challenge him [ie KPB] face to face even as he plays the 

race card to perfection he talks in a phobia to perfection, he mercilessly 

insults the intelligence of Dominicans from whose passports he has 

become a major beneficiary. Tonight he is doing it again ... 

When you go back to the record of deception in the 1999 Report and 

Accounts where they tell you all sorts of stories about the reengineered 

citizenship Programme of the Government that caused problems for 



 

 

 Page 4 

 

Dominicans in Canada and so on, all these statements are not borne out 

by the facts. 

What Mr Byrne and Company must do is present to the people of 

Dominica incontrovertible evidence of a revenue stream and you asked 

the question to IDM that is independent of economic citizenship 

investment. That is important because I will put it to the promoters that 

the company IDM was set up specifically to find some clever way of 

purchasing the Layou River Hotel property in the name of a company 

owned and operated by Grace Tung. That is what I am putting to them. 

In other words they got a cheque and it was time to distribute the money 

to the shareholders who had invested in that company. But interestingly, 

when the statement of account was presented by Coopers and Lybrand it 

did not carry 1st of February as the Chairman of Fort Young claimed as 

the date of the sale. It carried the 4th of February. Again the significance 

of the 4th of February date is that, that is the date on which International 

Development and Management was incorporated in Dominica. Therefore 

the 1st of February did not exist and they could not have bought anything 

on the 1st of February.” 

The proceedings 

9. On 23 April 2004 KPB filed an amended claim against the defendants, seeking 

damages, an injunction and costs. In early 2006 Lewis S Hunte J heard argument by 

way of preliminary issue on the question whether the words complained of were capable 

of bearing the defamatory meanings ascribed to them in the statement of claim. On 10 

April 2006 he made a determination that they were so capable. The trial before the judge 

commenced on 27 September 2010. He handed down his judgment on 22 March 2011. 

The findings of the judge 

10. In paras 4 and 5 of his judgment the judge described the background in much the 

same way as the Board has done. He said this. 

“4. A little background assists in understanding the matrix out of 

which this matter arises. In 1993, the then Government of the 

Commonwealth of Dominica entered into an agreement with one Grace 

Tung to develop and build a hotel on the bank of the Layou river, an area 

of great natural beauty. Ms Tung undertook to procure investors from 

Pacific Rim countries to purchase shares in the undertaking. In return for 



 

 

 Page 5 

 

their investment these persons would be accorded citizenship in the 

Commonwealth of Dominica and passports of Dominica. A company was 

incorporated to realise the project. This company was … (OHDL) 

5.  For reasons which remain disputed, the project failed entirely and 

many shareholders lost their investment. The claimant was a partner in 

the accounting firm KPB Chartered Accountants who were the Auditors 

of OHDL. He also signed the 1999 report and accounts of OHDL as 

Secretary to the company. It is disputed whether he was secretary in his 

personal capacity or whether his firm supplied services as corporate 

secretary.” 

11. The judge accepted the submissions made on behalf of KPB that, giving the 

words their ordinary and natural meaning, they were defamatory. In para 19 he rejected 

the submissions made on behalf of the defendants that the meanings contended for by 

KPB were the product of strained, forced or utterly unreasonable interpretation. He 

noted that the article published on the website says that KPB, as auditor of the accounts 

of OHDL, permitted the publication of accounts calculated to conceal from the public 

the squandermania of OHDL and also the fact that he benefitted personally to the tune 

of hundreds of thousands of dollars of Dominican passport money siphoned through 

IDM. He added at para 20 that it was an accusation of professional dishonesty and could 

only be regarded as meaning that the claimant dishonestly acquired property that 

belonged to the people of Dominica and failed to disclose that fact in the accounts either 

as auditor of the accounts or as owner’s representative. The article went on to add that 

the claimant was also dishonest in concealing that he was “up to his ears in service to 

the Grace Tung Group of companies at the very same time he was liquidator of the Fort 

Young Hotel whose operating assets were sold to the Chinese immigrant in a web of 

intrigue”. 

12. The judge said at para 21 that the only meaning he could reasonably ascribe to 

the article was that KPB was involved in professionally discreditable behaviour to the 

detriment of the shareholders of Fort Young Hotel Ltd and that he wished to hide this 

from the public. It was telling, the judge added, that no shareholder of Fort Young Hotel 

Ltd had come forward to say that he or she was at all disadvantaged by the way in which 

KPB performed his duties as liquidator. 

13. As to the radio broadcast, the judge said (in the opinion of the Board correctly) 

that it had to be considered in the context in which it was made. Against the backdrop 

of the continuous publicity occasioned by LL’s publication of the results of his 

investigative journalism into the entire Layou River Hotel affair and the economic 

citizenship program, to accuse the claimant of having become a major beneficiary of 

the passports of Dominicans must be taken to mean that the claimant has benefitted 

personally from the sale of Dominican passports. 



 

 

 Page 6 

 

14. Finally under the heading of natural and ordinary meaning, in para 22, the judge 

noted that LL went on to add that KPB was involved in the dissemination to the public 

of the 1999 accounts of OHDL and that those accounts are a record of deception 

proffering “all sorts of stories” which “are not borne out by the facts”. He concluded 

that that again was clear defamation of KPB in the conduct of his profession. By way 

of summary he held in para 23 that the words in their natural and ordinary meanings 

were defamatory of the claimant because they would have the effect of lowering him in 

the esteem of the public and they ascribed to him both criminal and professionally 

discreditable conduct. 

15. Under the heading of fair comment, at paras 25 and 26, the judge made these 

observations. KPB was said not to have disclosed to the citizens of Dominica “the 

hundreds of thousands of dollars he must have cashed in from Dominican passport 

money siphoned through IDM”. The judge concluded that that was a factual imputation 

of being involved in criminal behaviour. The claimant was further said to “mercilessly 

insult the intelligence of Dominicans from whose passports he has become a major 

beneficiary” and to have been “up to his ears in the service to the Grace Tung Group of 

companies at the very same time he was liquidator of Fort Young Hotel, whose 

operating assets were sold to the Chinese immigrant in a web of intrigue”. The judge 

correctly held that those were statements of fact and added that the defendants 

(including LL) had not been able to demonstrate that the statements were true. No 

evidence of money siphoned through IDM had been presented and there was no 

evidence before the court that KPB had personally benefited from the illicit diversion 

of the proceeds of sale of Dominican passports. The judge added at para 27 (albeit again 

in the context of fair comment) that, in addition, the defendants had not been able to 

show that the audit done by the claimant was less than professionally done or that it 

failed to reach generally accepted audit standards. The defendants did not call any 

experts in accounting or audit to give evidence to that effect. 

16. The judge ordered that LL and the second defendant each pay KPB damages in 

the sum of $50,000 and that the third defendant pay damages in the sum of $10,000. He 

awarded costs of $14,000 each against LL and the second defendant and $3,333.33 

against the third defendant. 

17. LL appealed to the Court of Appeal but in a judgment handed down on 25 March 

2013 the Court of Appeal held that there was ample evidence upon which the judge 

could properly conclude that the words were defamatory and that there was no basis 

upon which the court could find that they were justified. LL does not seek to appeal 

against this part of the decision of the Court of Appeal upholding the judge. The same 

is true of the decision of the Court of Appeal upholding the judge’s rejection of the 

defence of fair comment advanced on behalf of LL. The defence was rejected 

principally on the basis that, although the words complained of related to a matter of 

public interest, they were not comment but statements of fact. 



 

 

 Page 7 

 

18. As stated at the outset, the sole issue in this appeal is KPB’s appeal against the 

decision of the Court of Appeal allowing LL’s appeal against the decision of the judge 

rejecting LL’s defence of that type of qualified privilege known as Reynolds privilege, 

to which the Board now turns. 

Reynolds privilege – the principles 

19. Reynolds privilege is a form of qualified privilege which takes its name from the 

decision of the House of Lords in Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. 

See also, for example, Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300, Panday v Gordon [2006] 1 

AC 427, Jameel (Mohammed) v Wall Street Journal Europe Sprl [2007] 1 AC 359 and 

Flood v Times Newspapers Ltd [2012] 2 AC 273. It is perhaps more accurate to describe 

the defence as a public interest defence, which is designed to strike an appropriate 

balance between the right to freedom of expression and the right of an individual to 

protect his reputation. 

20. In Flood Lord Brown said at para 113: 

“In deciding whether Reynolds privilege attaches (whether the Reynolds 

public interest defence lies) the judge, on true analysis, is deciding but a 

single question: could whoever published the defamation, given whatever 

they knew (and did not know) and whatever they had done (and had not 

done) to guard so far as possible against the publication of untrue 

defamatory material, properly have considered the publication in question 

to be in the public interest? In deciding this single question, of course, a 

host of different considerations are in play.” 

See also per Lord Mance at para 145. 

21. In para 28 of his judgment the judge noted that in Reynolds Lord Nicholls listed 

ten matters to be taken into account in order to determine whether a plea of qualified 

privilege is available or can be relied upon by defendants. He continued: 

“As put by counsel for the claimant in his written closing submissions 

‘If the defendants’ defences of qualified privilege are to have any chance 

of surviving, they must satisfy the court, that there exists on the pleadings, 

documentary evidence, and witness statements, a sufficient plea and/or 

evidence that they acted RESPONSIBLY and had a DUTY to publish and 

broadcast the allegations made against the claimant to the public, and that 



 

 

 Page 8 

 

their plea or defence of qualified privilege meets and passes the litmus 

test set out in Reynolds v Times Newspaper Ltd. In Reynolds … Lord 

Nicholls of Birkenhead, at pp 22-23, set out ten matters, which must be 

taken into account in order to determine whether a plea of qualified 

privilege is available or can be relied on by a defendant. The ten matters 

are: 

1) The seriousness of the allegation. The more serious the charge, the 

more the public is misinformed and the individual harmed, if the 

allegation is not true. 

2) The nature of the information and the extent to which the subject 

matter is a matter of public concern. 

3) The source of the information. Some informants have no direct 

knowledge of the events. Some have their own axes to grind, or are 

being paid for their stories. 

4) The steps taken to verify the information. 

5) The status of the information. The allegation may have already 

been the subject of an investigation, which commands respect. 

6) The urgency of the matter. News is often a perishable commodity. 

7) Whether comment was sought from the claimant or some other 

person with knowledge of the facts. 

8) Whether the publication contained the gist of the claimant's side of 

the story. 

9) The tone of the publication. 

10) The circulation of the publication, including the timing.’” 

22. In para 30, in a passage criticised by the Court of Appeal, the judge said this: 



 

 

 Page 9 

 

“30. I have no difficulty in coming to the conclusion that the failure by 

the first defendant to make any inquiries of the claimant and the third 

defendant’s failure to make any inquiries at all are factors which weigh 

heavily against them being able to rely on privilege in the sense of the 

Reynolds case.” 

The judge accepted at para 32 that the case revolved around matters of considerable 

public interest and that the issues surrounding the economic citizenship programme and 

the Layou River Hotel project were matters of public importance but concluded that the 

defamatory statements injured KPB in the performance of his profession and accused 

him of criminal conduct. He then expressed his conclusions thus: 

“33. The evidence is that the first defendant has no professional 

expertise to evaluate the claimant’s work and that no reports of criminal 

conduct were made to the authorities. The conduct of the claimant was 

not referred to any body with responsibility for oversight of the conduct 

of chartered accountants in their profession. In those circumstances can it 

be fairly said that there was a duty on the defendants to publish their 

assertions of wrongdoing by the claimant? The case of Vickery v 

McClean, Court of Appeal 125/2000, points the way to an answer. 

34. The court was of the view that it was demonstrably not in the 

public interest to have criminal allegations, even if bona fide and 

responsibly made ventilated through the news media. That would only 

encourage trial by media and associated developments that would be 

inimical to the criminal justice processes. Society has mechanisms for 

investigation and determination of guilt or innocence and it was not in the 

public interest that such mechanisms be bypassed or subverted. That is a 

view which I, too, share and commend to all local media practitioners. 

35. From the foregoing I conclude that there was no duty on the 

defendants to communicate the words complained of and no public 

interest in receiving them.” 

23. In the context of damages, in para 42 the judge added this of LL: 

“42. The defendants, especially the first defendant, remain 

unapologetic. He continues to insist that his statements were based on 

facts, revealed by his very ‘thorough’ investigation, although at the trial 

no evidence was led to establish the truth of those statements. His 

demeanour in the witness box was more consistent with personal 

animosity towards the claimant rather than an unbiased search for truth. 



 

 

 Page 10 

 

The overall tone of the offending publications also reeked of rancour 

rather than even handed reporting.” 

The decision of the Court of Appeal 

24. The Court of Appeal took a different view on the issue of privilege. It 

unanimously reversed his decision. At para 27 it set out the basic principles of qualified 

privilege in this quotation from Gatley on Libel and Slander, 10th ed (2004): 

“There are circumstances in which, on grounds of public policy and 

convenience, less compelling than those which give rise to absolute 

privilege, a person may yet, without incurring liability for defamation, 

make statements about another which are defamatory and in fact untrue. 

In such cases a person is protected if the statement was ‘fairly warranted 

by the occasion’ (that is to say, fell within the scope of the purpose for 

which the law grants the privilege) and so long as it is not shown that the 

statement was made with malice, ie with some indirect or improper 

motive or knowing it to be untrue, or with reckless indifference as to its 

truth.” 

25. The Court of Appeal then set out its view of Reynolds privilege thus at para 30: 

“30. A reading of the cases from the UK and other Commonwealth 

countries would indicate that the purpose for which the law grants the 

privilege, certainly in the case of the media and its coverage of or 

reporting on matters of public importance, is to permit the media to carry 

out its primary function of disseminating information to the public on 

matters of public interest without running the risk that - because of 

innocent factual misstatements - the owners, operators, employees and/or 

contributors to the media would become liable in damages and otherwise 

to any person who felt aggrieved by the information disseminated. At the 

same time, the common law continued to seek to protect the reputation of 

persons (including public figures) from unwarranted attack. The balance 

to be struck between these two competing objectives of the common law 

is to be found in the concept of responsible journalism, so that the defence 

of qualified privilege is available to the media if the author and/or 

publisher of the information in the media conformed to the standard of 

responsible journalism.” 

Finally, in para 32 the Court of Appeal set out Lord Nicholls’ ten factors and noted that 

Lord Nicholls also added that the list was not exhaustive and that the weight to be given 

to these and any other relevant factors would vary from case to case. 



 

 

 Page 11 

 

26. So far as the Board is aware, those principles are not in dispute. The principal 

basis upon which the Court of Appeal reached a different conclusion from the judge 

was that he had not carried out a thorough analysis of the evidence in the case. In 

particular, it criticised the judge’s conclusion that LL failed to make any inquiries of 

KPB in circumstances in which it was LL’s evidence that he made a significant number 

of such inquiries. The Court of Appeal said in para 33 that in para 30 of his judgment 

(quoted above) the judge had made what may be described as a summary determination 

without giving reasons for doing so. The Court of Appeal gave particulars for its view 

in para 34 as follows: 

“34. The uncontroverted evidence of [LL in paras 3 and 19 of his 

witness statement] was that: 

(1) ‘Between 1995 and 2002, I conducted thorough investigation on the 

Layou River Economic Citizenship Programme.’ 

(2) ‘In making my comments both on radio and on the mentioned internet 

article … I relied primarily upon official documents evidencing the 

transactions referred to in the words complained of and at all times spoke 

in direct response to what I considered to be incomplete and/or misleading 

information about the programme coupled with distasteful and highly 

disrespectful utterances against the native population placed on the public 

record by the claimant’ and ‘I exercised due care in obtaining and 

verifying the factual information contained in the words complained of 

and relied on the entirety of the documentation researched prior to 

speaking the words complained of.’” 

27. The Court of Appeal demonstrated that there was evidence before the court in 

the oral evidence of LL that he carried out significant investigations into the Project, 

that in doing so he interviewed KPB at least once and that he considered a host of 

documents, including his explanations in articles published by KPB in the Chronicle 

newspaper: see the judgment of the Court of Appeal at paras 35, 36, 38 and 39. In para 

37 the Court of Appeal said this: 

“37. It was the uncontroverted evidence of [LL], both in his witness 

statement and under cross examination, that his statements of and 

concerning [KPB] were responses by him to statements made by [KPB] 

on radio, on television or in newspaper articles either written by [KPB] or 

written by others quoting or reporting statements by [KPB]. It was also 

his evidence that the words complained of which were broadcast on the 

second appellant’s radio station were spoken by him ([LL]) on a call-in 

radio programme on which [KPB] was the in-studio guest and on which 



 

 

 Page 12 

 

he ([KPB]) had made statements which he ([LL]) was responding to and 

which, of course, KPB - as the in-studio guest - would be able to respond 

to contemporaneously or immediately after the words were spoken.” 

28. The conclusions stated by the Court of Appeal in paras 40 to 43 may be 

summarised in this way. LL had publicly and strongly criticised the Project and those 

concerned with it, including KPB, who was a public figure and lead spokesman for the 

Project. The issues raised were matters of public interest, and indeed public importance 

to the people of Dominica. That the statements which contained the words complained 

of were based on LL’s investigations was put beyond doubt by his evidence in cross-

examination. On that evidence it was not open to the judge to make the finding he made 

in para 30 (quoted in para 22 above) that the failure by LL to make any inquiries of 

KPB weighs heavily against him being able to rely on the privilege. Moreover, it was 

against the weight of the evidence and it was not open to him to treat the economic 

citizenship programme and the Project as being of no consequence because “that is not 

what the present case concerns”. The Court of Appeal held that, on the contrary, it is 

precisely what the present case concerns because, as it put it, it forms the background 

against which the words complained of were spoken and written by LL. It further held 

that the judge should not have relied upon the absence of complaint to the authorities 

and on LL’s failure to report KPB’s conduct to the body responsible for the oversight 

of chartered accountants or, perhaps, the police. It followed that the judge’s conclusion 

that LL was not entitled to rely upon the privilege was not open to him on the evidence. 

29. Finally, the Court of Appeal, through Michel JA, expressed its conclusion in para 

44 as follows: 

“44. I find that the words complained of - although strong in their 

criticism of [KPB] and not proven by the appellants to be 

true - were spoken and/or written by [LL] and published by 

the second and/or the third appellant following extensive 

investigations by [LL] and were not proven to have been 

actuated by malice towards [KPB], but only by strong 

sentiments held by the appellants, in particular, [LL], on the 

handling by and involvement of [KPB] and others in the 

economic citizenship programme and the Layou Hotel 

project. It appears from the evidence that [LL] did honestly 

believe in the truth of the conclusions that he reached and 

the words that he spoke and wrote concerning the whole 

affair, including the words spoken and written by him about 

[KPB].” 

The Court of Appeal accordingly allowed LL’s appeal and those of the other defendants. 



 

 

 Page 13 

 

Discussion 

30. The Board concludes that the Court of Appeal was wrong to allow LL’s appeal. 

The thrust of KPB’s case that the words were defamatory was, not that the Project had 

been badly managed and that KPB was partly responsible, but that (as stated at paras 

11 and 12 above) the judge held in his para 19 that as auditor of the accounts KPB 

permitted the publication of accounts calculated to conceal from the public the 

“squandermania of OHDL and also the fact that he benefitted personally to the tune of 

hundreds of thousands of dollars of Dominican passport money siphoned through 

International Development & Management”. Moreover the judge added at para 20 that 

in the words complained of LL accused KPB of professional dishonesty and could only 

be regarded as meaning that he dishonestly acquired property that belonged to the 

people of Dominica and failed to disclose that fact in the accounts either as auditor of 

the accounts or as owner’s representative. In para 20 the judge concluded by saying that 

the article went on to add that KPB was also dishonest in concealing that he was “up to 

his ears in service to the Grace Tung Group of companies at the very same time he was 

liquidator of the Fort Young Hotel whose operating assets were sold to the Chinese 

immigrant in a web of intrigue”. Further, in para 21 the judge said that the only meaning 

he could reasonably ascribe to the article was that KPB was involved in professionally 

discreditable behaviour to the detriment of the shareholders of Fort Young Hotel Ltd 

and that he wished to hide this from the public. It was telling, the judge added, that no 

shareholder of Fort Young Hotel Ltd had come forward to say that he or she was at all 

disadvantaged by the way in which KPB performed his duties as liquidator. As stated 

in paras 13 and 14 above, the judge held in para 22 that much the same was true of the 

words complained of in the radio broadcast. LL said that the 1999 accounts were a 

record of deception and, by way of summary, the judge held in para 23 that the words 

in their natural and ordinary meanings were defamatory of KPB because they would 

have the effect of lowering him in the esteem of the public and they ascribed to him 

both criminal and professionally discreditable conduct. The Court of Appeal upheld 

those conclusions, which are not challenged in this appeal. 

31. The question for decision by the judge was whether, in publishing the words 

complained of, that is the defamatory words, LL was acting responsibly and had a duty 

to the public to publish them. As Lord Nicholls put it in the first of his ten points, the 

more serious the charge, the more the public is misinformed and the individual (here 

KPB) harmed, if the allegations are not true. The focus is upon the allegations which 

are not true. Thus, where in his second point Lord Nicholls focuses upon the nature of 

the information and the extent to which the subject matter is a matter of public concern, 

he is again referring to the allegations which prove not to be true. 

32. As the Board sees it, it is not sufficient for the court to focus on the underlying 

circumstances. Thus is not sufficient to say, as the Court of Appeal did, that the 

underlying project was a matter of public interest or a matter of public importance. The 

judge correctly accepted that it was, as indeed did the Court of Appeal. The Board 



 

 

 Page 14 

 

recognises that evidence that KPB was guilty of wrongdoing would be a matter of public 

importance. However, in the opinion of the Board, before making allegations to that 

effect it was the duty of LL to carry out a reasonable investigation to ascertain whether 

they were true. The problem is that LL did not carry out an investigation to that end. 

The Board accepts that, as the Court of Appeal concludes, he made some investigations 

into the Project. There is however no evidence that he investigated whether KPB was 

guilty of the kind of wrongdoing alleged in the words complained of. 

33. In all the circumstances the Board accepts the submission that the judge was 

entitled to reach the conclusion he reached in para 42 of his judgment quoted in para 23 

above. No evidence was led to establish the truth of the defamatory words complained 

of. The judge was entitled to reach the conclusion that LL continued to insist that his 

statements “were based on facts, revealed by his very ‘thorough’ investigation, although 

at the trial no evidence was led to establish the truth of those statements”. He was also 

entitled to conclude that, as he put it in para 42, 

“[LL’s] demeanour in the witness box was more consistent with personal 

animosity towards the claimant rather than an unbiased search for truth. 

The overall tone of the offending publications also reeked of rancour 

rather than even handed reporting.” 

The judge was in a unique position to reach that conclusion because LL had given 

evidence before him. 

34. As to Lord Nicholls’ third and fourth points, no evidence was put before the court 

to establish the source of the allegations of wrongdoing or as to the steps taken to verify 

the allegations. As to his fifth point, there is no suggestion that the allegations of 

wrongdoing were already the subject of an investigation which commanded respect. As 

to the sixth point, there is no evidence that it was urgent to make the allegations 

complained of. As to the seventh and eighth points, no attempt was made to seek 

comments from KPB as to the truth or otherwise of the wrongdoing alleged or to obtain 

KPB’s side of the story before the allegations were made. In the opinion of the Board it 

is not sufficient simply to say that KPB had an opportunity to say what he wished in the 

course of the radio programme. Before LL made the defamatory statements he should 

have put them specifically to KPB. 

35. In all the circumstances, subject to one point, LL failed to put his allegations 

fairly to KPB before making them. That one point is this. In paras 33 and 34 (quoted in 

para 22 above) the judge stressed that LL made no complaints to the relevant authorities, 

notably the police or the chartered accountants’ professional body. The Board accepts 

that it is relevant to have regard to those facts but would not go as far as the judge in so 

far as he may have suggested that it will never be possible to establish the privilege in 



 

 

 Page 15 

 

the absence of such complaints: see eg Flood per Lord Dyson at para 195. All will 

depend upon the circumstances. As Lord Nicholls makes clear, the relevant exercise is 

to decide whether it was the duty of a responsible journalist to publish the material 

concerned. 

36. In the instant case, the question was whether LL owed such a duty and whether 

it was responsible to publish the defamatory statements in all the circumstances of the 

case. As the Board reads the judge’s judgment, the essential reason why he answered 

that question in the negative was that LL did not carry out any investigation of the truth 

or otherwise of the allegations of criminal behaviour or professional misconduct which 

he subsequently made. In particular he did not produce any evidence of it, either at the 

time or since. He did not himself have any professional expertise in these aspects of the 

matter and did not call any witnesses other than the former Prime Minister Edison James 

and Frederick Baron, neither of whom gave evidence relevant to the issue of privilege. 

37. In the opinion of the Board the judge was justified in concluding, as in effect he 

did, that on the material available, LL could not properly have considered the 

publication of the defamatory statements to be in the public interest. As Lord Brown 

said in Flood, in deciding that question a host of different considerations are in play. As 

the Board sees it, it is largely for that reason that the Court of Appeal should not interfere 

with the judge’s conclusion unless he reaches a conclusion which is wrong in principle 

or which can otherwise be seen to be wrong. The judge has an advantage over the Court 

of Appeal in that he has seen the witness (here LL) give evidence and in a case where 

there are many factors in play, considerable respect must be paid to the balance struck 

by the trial judge. 

38. In Flood at para 196, Lord Dyson put it thus: 

“It seems to me that the Reynolds privilege jurisprudence provides 

sufficient protection from the unjustified inclusion of the details of 

allegations of crime or professional misconduct. Thus not only must the 

story as a whole be in the public interest, but there must also be a public 

interest in the publication of the details of the allegations. The need for 

verification provides real protection for the individual concerned.” 

The Board agrees. There must be a public interest in the publication of the details of the 

allegations of crime or professional misconduct and there must be verification because 

the need for verification provides real protection for the individual concerned, here 

KPB. 

39. On the facts the detailed case against KPB was not spelled out and no evidence 

in support of the allegations was adduced. Moreover, although the evidence shows that 



 

 

 Page 16 

 

KPB played a significant part in the radio programme, KPB was not asked for his 

response to the specific allegations against him before the defamatory statements were 

made. The judge was correct to reach the conclusion he did. The one error of principle 

he made was not critical. He recognised that LL did not act responsibly in making the 

serious allegations he did. By contrast the Court of Appeal focused on the public interest 

in the scheme and not on the particular allegations made against LL. In that, it erred in 

principle. If the correct approach is for the Board to approach the issue of Reynolds 

privilege for itself, on the footing that both the judge and the Court of Appeal made 

errors of principle, for the reasons it has given it reaches the same conclusion as the 

judge. 

40. In all these circumstances the Board concludes that KPB’s appeal should be 

allowed. In principle KPB must be entitled to his costs, although the Board will consider 

any written submission the parties may make as to costs. The Board also invites the 

parties to make written submissions on the form of the order. The submissions should 

include consideration of the positions of the other parties to the action if they are thought 

to be relevant. The written submissions should be served within 21 days of the 

promulgation of this judgment, with any submissions in reply being served within 14 

days thereafter. 

Postscript 

41. The Board would in particular like to thank William Bennett for his submissions 

as amicus, in addition to those made by LL and by counsel on behalf of KPB. 


	1. This appeal is about Reynolds privilege. The appeal arises out of a defamation action in which the claimant, Kieron Pinard-Byrne (“KPB”), alleged that he was defamed by Lennox Linton (“LL”), in a radio broadcast on 26 February 2002 and in an articl...
	2. KPB is a chartered accountant by profession. Between 1985 and 1997 he was a partner in Coopers & Lybrand. In July 1991 a company called International Development & Management Ltd (“IDM”) was incorporated in the Cayman Islands to continue with devel...
	3. From May 1992 the United Workers Party (“UWP”), which was then in opposition, commenced a public campaign against the economic citizenship programme. On 2 July 1993 the Government of Dominica signed a new agreement with Grace Tung in respect of the...
	4. On 10 November 1995 allegations were made by the new Prime Minister, Edison James of UWP, that funds that went towards the Project had been misappropriated by the Promoter. These allegations were denied. On 25 March 1996 Grace Tung resigned. On 15 ...
	5. In 1998 KPB ceased to be a partner with Coopers & Lybrand and became managing partner of KPB Chartered Accountants and a director of KPB Professional Services, which became ODHL’s auditors and acted as ODHL’s company secretary respectively. On 1 Fe...
	6. The words complained of were expressed on two occasions. Chronologically, the first was on the radio. On 26 February 2002 KPB was a guest on a radio programme hosted by Mathias Peltier on the topic “The Layou River Economic Citizenship Programme”. ...
	7. The text of the article, which was entitled “Professional Conduct Procedure - The KPB Version”, included the following:
	8. As to the radio programme, although there is no transcript of the programme, it is not in dispute that the statements complained of made by LL included the following (as set out in the judge’s judgment):
	9. On 23 April 2004 KPB filed an amended claim against the defendants, seeking damages, an injunction and costs. In early 2006 Lewis S Hunte J heard argument by way of preliminary issue on the question whether the words complained of were capable of b...
	10. In paras 4 and 5 of his judgment the judge described the background in much the same way as the Board has done. He said this.
	11. The judge accepted the submissions made on behalf of KPB that, giving the words their ordinary and natural meaning, they were defamatory. In para 19 he rejected the submissions made on behalf of the defendants that the meanings contended for by KP...
	12. The judge said at para 21 that the only meaning he could reasonably ascribe to the article was that KPB was involved in professionally discreditable behaviour to the detriment of the shareholders of Fort Young Hotel Ltd and that he wished to hide ...
	13. As to the radio broadcast, the judge said (in the opinion of the Board correctly) that it had to be considered in the context in which it was made. Against the backdrop of the continuous publicity occasioned by LL’s publication of the results of h...
	14. Finally under the heading of natural and ordinary meaning, in para 22, the judge noted that LL went on to add that KPB was involved in the dissemination to the public of the 1999 accounts of OHDL and that those accounts are a record of deception p...
	15. Under the heading of fair comment, at paras 25 and 26, the judge made these observations. KPB was said not to have disclosed to the citizens of Dominica “the hundreds of thousands of dollars he must have cashed in from Dominican passport money sip...
	16. The judge ordered that LL and the second defendant each pay KPB damages in the sum of $50,000 and that the third defendant pay damages in the sum of $10,000. He awarded costs of $14,000 each against LL and the second defendant and $3,333.33 agains...
	17. LL appealed to the Court of Appeal but in a judgment handed down on 25 March 2013 the Court of Appeal held that there was ample evidence upon which the judge could properly conclude that the words were defamatory and that there was no basis upon w...
	18. As stated at the outset, the sole issue in this appeal is KPB’s appeal against the decision of the Court of Appeal allowing LL’s appeal against the decision of the judge rejecting LL’s defence of that type of qualified privilege known as Reynolds ...
	19. Reynolds privilege is a form of qualified privilege which takes its name from the decision of the House of Lords in Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. See also, for example, Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300, Panday v Gordon [2006] 1 ...
	20. In Flood Lord Brown said at para 113:
	21. In para 28 of his judgment the judge noted that in Reynolds Lord Nicholls listed ten matters to be taken into account in order to determine whether a plea of qualified privilege is available or can be relied upon by defendants. He continued:
	1) The seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more the public is misinformed and the individual harmed, if the allegation is not true.
	2) The nature of the information and the extent to which the subject matter is a matter of public concern.
	3) The source of the information. Some informants have no direct knowledge of the events. Some have their own axes to grind, or are being paid for their stories.
	4) The steps taken to verify the information.
	5) The status of the information. The allegation may have already been the subject of an investigation, which commands respect.
	6) The urgency of the matter. News is often a perishable commodity.
	7) Whether comment was sought from the claimant or some other person with knowledge of the facts.
	8) Whether the publication contained the gist of the claimant's side of the story.
	9) The tone of the publication.
	10) The circulation of the publication, including the timing.’”

	22. In para 30, in a passage criticised by the Court of Appeal, the judge said this:
	23. In the context of damages, in para 42 the judge added this of LL:
	24. The Court of Appeal took a different view on the issue of privilege. It unanimously reversed his decision. At para 27 it set out the basic principles of qualified privilege in this quotation from Gatley on Libel and Slander, 10th ed (2004):
	25. The Court of Appeal then set out its view of Reynolds privilege thus at para 30:
	26. So far as the Board is aware, those principles are not in dispute. The principal basis upon which the Court of Appeal reached a different conclusion from the judge was that he had not carried out a thorough analysis of the evidence in the case. In...
	27. The Court of Appeal demonstrated that there was evidence before the court in the oral evidence of LL that he carried out significant investigations into the Project, that in doing so he interviewed KPB at least once and that he considered a host o...
	28. The conclusions stated by the Court of Appeal in paras 40 to 43 may be summarised in this way. LL had publicly and strongly criticised the Project and those concerned with it, including KPB, who was a public figure and lead spokesman for the Proje...
	29. Finally, the Court of Appeal, through Michel JA, expressed its conclusion in para 44 as follows:
	30. The Board concludes that the Court of Appeal was wrong to allow LL’s appeal. The thrust of KPB’s case that the words were defamatory was, not that the Project had been badly managed and that KPB was partly responsible, but that (as stated at paras...
	31. The question for decision by the judge was whether, in publishing the words complained of, that is the defamatory words, LL was acting responsibly and had a duty to the public to publish them. As Lord Nicholls put it in the first of his ten points...
	32. As the Board sees it, it is not sufficient for the court to focus on the underlying circumstances. Thus is not sufficient to say, as the Court of Appeal did, that the underlying project was a matter of public interest or a matter of public importa...
	33. In all the circumstances the Board accepts the submission that the judge was entitled to reach the conclusion he reached in para 42 of his judgment quoted in para 23 above. No evidence was led to establish the truth of the defamatory words complai...
	34. As to Lord Nicholls’ third and fourth points, no evidence was put before the court to establish the source of the allegations of wrongdoing or as to the steps taken to verify the allegations. As to his fifth point, there is no suggestion that the ...
	35. In all the circumstances, subject to one point, LL failed to put his allegations fairly to KPB before making them. That one point is this. In paras 33 and 34 (quoted in para 22 above) the judge stressed that LL made no complaints to the relevant a...
	36. In the instant case, the question was whether LL owed such a duty and whether it was responsible to publish the defamatory statements in all the circumstances of the case. As the Board reads the judge’s judgment, the essential reason why he answer...
	37. In the opinion of the Board the judge was justified in concluding, as in effect he did, that on the material available, LL could not properly have considered the publication of the defamatory statements to be in the public interest. As Lord Brown ...
	38. In Flood at para 196, Lord Dyson put it thus:
	39. On the facts the detailed case against KPB was not spelled out and no evidence in support of the allegations was adduced. Moreover, although the evidence shows that KPB played a significant part in the radio programme, KPB was not asked for his re...
	40. In all these circumstances the Board concludes that KPB’s appeal should be allowed. In principle KPB must be entitled to his costs, although the Board will consider any written submission the parties may make as to costs. The Board also invites th...
	41. The Board would in particular like to thank William Bennett for his submissions as amicus, in addition to those made by LL and by counsel on behalf of KPB.

